Flytväxt för bräckt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosse
    • April 2003
    • 62

    Flytväxt för bräckt?

    Finns det någon flytväxt som tål svagt bräckt vatten (ca 5 promille)? Javamossa kan ju flytta fritt, men finns någon annan?
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Inte som jag känner till. Testa med en av de tåligaste, andmat. Hornsärv, kanske... prova med en liten bit så du inte får växtsörja i karet om den går ned sig. Flytormbunken kanske kan funka också, hade iaf vågat testa med en liten rackare. Salttåliga växter är svårt, några som brukar rekommenderas är javaormbunke och Cryptocoryne ciliata. Små javaormbunkar kan man trassla ihop och låta flyta i ytan.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Har du kollat i Zoopets artregister - där kan man ju söka efter växter som tål salt (markera "Accepterar bräckvatten") och få upp en lista på sådana
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Rosse
        • April 2003
        • 62

        #4
        Kjell - Ja det har jag, där finns bara javamossa som kan flyta som sagt.

        Kommer kanske prova med flytormbunke om jag hittar det i nån affär. Har funderat på hornsärv men det är i nödfall. Har javaormbunkar så kanske ska köpa nån mer liten rackare och se om den klarar sig med att bara flyta omkring.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5


          En del jag är rätt skeptisk till i länken ovan, men testa och se.
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • Rosse
            • April 2003
            • 62

            #6
            Ceratopteris verkar helt klart värt ett försök med andra ord! Fina är de ju också. Tack för hjälpen

            Kommentar

            Arbetssätt...