Problem med mina växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izadora
    • September 2011
    • 7

    Problem med mina växter

    Hej jag har haft problem med mina växter ett bra tag nu och tänkte om någon här kanske hade lite tips, det kan såklart vara en hel del olika saker men kanske nått jag inte tänkt på..

    jag har enbart java ormbunkar och anubias men ormbunkarna tar mest skada, vissa blad ser ut att vara uppätna och vissa är väldigt mörka och dem vill inte alls få skott ( har haft akvariet i ca 1 år nu och första 3 mån gick det bra då dem fick mycket skott men sen gick det bara utför) alla mina växter står antingen stilla i växt eller i bland så dör vissa blad som jag får ta upp och har nu gjort detta i minst 3-4 mån..

    Lite info om hur mitt akvarie är.
    540l med 3 X35w tror jag det är. (120cm) Powerglo som är minst 2 år, Sylvania aquastar som är nytt och ett Flora glo som är ca 10 mån. Dem är på 8-10 timmar/dag

    Det ända jag använder till växterna är easycarbo, det tar jag 5-10ml/dag (jag har ca 15 plantor)

    Fiskarna jag har är Silverhaj, Praktbotia, Siamesisk algätare, Ancistrus och Gurammi (4-7st av varje)
    mina Ancistrus och Praktbotier är ofta på mina växter jag vet inte om dem har med saken att göra
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Du kommer få mycket mer hjälp, men jag kan väl börja lite smått.

    Lysrör brukar man rekommendera att byta efter ca 1 år.
    Får dina ancistrus mal-tabletter eller grönsaker? Annars ger dom sig gärna på växter.

    Kommentar

    • gummianka
      • June 2009
      • 45

      #3
      Jag skulle nog rekommendera att dels byta ut de gamla rören, dels börja med växtnäring, tex PMDD.

      Lite frågor: Vilket bottensubtrat har du?
      Hur mycket matar du?
      Hur ofta gör du vattenbyten?
      Vilka pumpar har du?

      Kommentar

      • izadora
        • September 2011
        • 7

        #4
        jag ska iaf byta ut mitt gamla men är det inte alls bra att ha lysrör i 2år typ? tycker det e lite segt att byta rör varje år :P
        jag ger dem sällan tabletter, 2ggr/mån ca, har hört att dem kan bli bortskämda men kanske ska börja med det då.. hur ofta isf och tabletter eller sallad?

        jag vill hälst inte använda pmdd eller annat, känner att det räcker med vad jag gör nu men måste man ha det för att växterna ska hålla sig på topp så får jag börja med det

        jag har engelsk sjösten men ca hälften av mina växter sitter på rötter
        matar 2ggr/dag och det blir kanske lite mycket i bland, ca 2 min innan maten är borta
        25% vattenbytte var 10e/14e dag

        jag har ett ytterfilter på som kanske är aningen litet till mitt kar (den är nog gjord för ett 450l) men om det skulle vara något problem med den så är det kanske isf att suget sitter bakom min back to nature bakgrund ock det värkar som att den inte suger upp mycket som ligger framför bakgrunden (köpte det begagnat och har det likadant som han hade det) har inte rengjort pumpen på ca 8 mån och den har typ lika startk utpump fortf, kanske betyder att den inte suger upp nog med skit? eller dem kanske ska hålla så länge utan att behöva rengöra dem?

        Kommentar

        • gummianka
          • June 2009
          • 45

          #5
          Aquarelle rör håller i regel 7000 timmar (enligt utsaga från säljare) innan de blir såpass dåliga så man bör byta. De rören du har bör man byta varje år, de kan annars bli skadliga för växterna (återigen enligt säljare). Vet nu inte om detta stämmer till 100%, men jag har hört från andra källor att de tappar styrka ganska fort, och efter ca ett år bör man byta.

          Tablette, menar du algtabletter då? Jag vet inte om det är bra eller dåligt att ge såna, jag har inte gjort det på ett bra tag. och mina Ancistrusar mår prima. Varför matar du 2ggr / dag? Jag brukar mata varannan, var tredje dag, det räcker. Det är som andra sagt lättare att mata ihjäl sina fiskar än svälta dom.
          Dessutom kan det bli för mycket belastning för karet (filtret) om du matar för mycket och då får du nitrit och nitrat spikar. Det är inte så bra för varken fisk eller växter. Har du kollat dina värden?

          PMDD är ett billigt och bra sätt att göda, Vattenbyte varje vecka, 30-50% och en full dos PMDD (10ml/100l) gör att näringsnivåerna håller sig inom gränserna.

          Jag hade ett Fluval ytterfilter förut som var sjukt gammalt och började väsnas väldigt, så jag bytte det. Fluvalen's kapacitet var på 1000l/h, och det nya, ett Am-Top på 1200l/h, plus att jag har en powerhead på 1000l/h med blå filtermatta. Sammanlagt ca 2000l/h i ett 375l akvarium. Det kanske låter mycket, men det är inte särskilt strömt imo.

          Har du kollat hur det ser ut bakom bakgrunden? Kanske ligger massa bös där som inte bör vara. När det gäller rengöring av ytterfilter beror det väl lite på vilket filter det är och vilket filtermaterial du har. Själv kör jag med makaroner i två korgar och blå filtermatta i en korg, verkar funka bra.

          Kommentar

          • izadora
            • September 2011
            • 7

            #6
            jag har osså hört att rör håller i ca 1år och jag antar att jag får byta ut 2 av mina rör inom kort då.
            mm algtabletter menar jag, det ger jag väldigt sällan men det händer, men vissa säger att man ska mata dem med sallad o så, ska jag byta till det och hur ofta isf eller ska jag inte ge nått alls? som sagt så är mina malar på mina växter ofta.
            så 25% vattenbyte var 14e dag är för sällan/lite?
            jag kollar mina värden lite då och då och har enbart haft högt ph värde första 3 mån men annars inget konstigt, dock inte kollat nitraten på länge.
            jag matar dem 2ggr om dan för det är det jag har fått höra från zoobutik bör jag inte mata mer än 1 gång /varannan dag så går jag över till det då.

            jag skulle kunna tänka mig att prova PMDD om det inte blir bättre när jag bytt mina rör, men jag vet inget om det.. var får man tag på det, vad kostar det/mån ca? och hur gör man med det?
            Ska jag använda easy carbo även om jag kör PMDD?

            för tillfället efter att jag har använt mig av mer regelbunden easy carbo i nån mån nu så dör inte många blad längre men dem växer fortfarande inte alls, ormbunkarna får inga skott och i stort sätt inga nya blad kommer upp, många av deras blad är håliga (ser uppätna ut) men dem är iaf inte svarta som förr.

            Vad jag skulle tippa på enligt min lilla erfarenhet + vad jag ser är att malarna förstör många blad och att belysningen inte är tillräcklig, men det kan säkert vara helt andra saker, så kom gärna med fler tips

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              #7
              Du kan ge malarna mat ungefär varannan/tredje dag, antingen tablett, gurka, zuccini, broccoli eller ärtor. Finns säkert mer saker! Testa och se vad dom gillar, ett problem kan ju vara att dom gillar att få det när det är släkt. Lite svårare att se då kanske

              PMDD kan du googla på, men kan länka denna gången:
              http://www.haack.se/pmdd/

              D
              et kostar 140kr, och det ger 500ml x3. Du göder 10ml per 100L. Så 56ml för din del varje vecka. Alltså ca 10x3 gånger = 30 veckor. Så ungefär 23 kr i månaden för dig Och har du inte trycksatt Co2 så är det bra att fortsätta med EasyCarbo!

              Kommentar

              • izadora
                • September 2011
                • 7

                #8
                visste inte att det var så lätt med pmdd som dem visar där, väldigt billigt också..
                det står dock att 25-50% vattenbyten är enbart för dem som använder sig av co2, hur gör ni som bara använder pmdd? ca 25% byte/vecka?

                jag tvivlar inte på att pmdd kommer att göra så att mina växter mår bättre men jag tror fortfarande att mina malar kommer att äta på växterna, eller har hålen med näringsbrist till växterna att göra?
                Är 3x 35W lysrör tillräckligt? isf är det ju bara att jag förnyar och hoppas på att det löser sig med det

                Kommentar

                • izadora
                  • September 2011
                  • 7

                  #9
                  och när det gäller easy carbo, man ska ju använda sig av 1-2ml/50l men jag har fått höra att man enbart ska göra det dem första 2 veckorna och sen tillsätta betydligt mindre, stämmer detta? isf hur mycket/ofta?

                  Kommentar

                  • gummianka
                    • June 2009
                    • 45

                    #10
                    Ursprungligen postat av izadora
                    och när det gäller easy carbo, man ska ju använda sig av 1-2ml/50l men jag har fått höra att man enbart ska göra det dem första 2 veckorna och sen tillsätta betydligt mindre, stämmer detta? isf hur mycket/ofta?
                    Vet inte exakt hur det funkar, var länge sen jag hade easycarbo. Men det står väl på flaskan hur mycket man ska dosera?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      Använder du easycarbo så är det bortkastat om du inte också tillsätter gödning eftersom easycarbo bara är en kolkälla! Jag kör för enkelhetens skull med tropica aquacare som jag anser är den bästa färdiga microgödningen!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • izadora
                        • September 2011
                        • 7

                        #12
                        det står 1-2ml/50l varje dag men som sagt så har jag fått höra att den dosen bara är i ca 2 veckor sen betydligt mindre. Ska jag använda mig av 1-2ml/50l varje dag så kostar det ca 150kr/mån vilket är ca 7ggr dyrare än PMDD


                        Använder du dig bara av tropica aquacare då?
                        men om jag fortsätter med easy carbo blir det bra om jag kombinerar det med PMDD eller det är inte den sortens gödning du syftar på?

                        Kommentar

                        • izadora
                          • September 2011
                          • 7

                          #13
                          Har läst lite om tropica aquacare, är det kapsyler som man planterar nära växterna? och varar i 6-12 mån eller har jag läst helt fel nu?
                          tropica aquacare låter lite mer bekvämt än att hälla i easy carbo varje dag om resultaten blir bättre då såklart, inget annat att tillsätta om man använder sig av tropica aquacare?
                          vad kostar det ungefär om jag har 15-20 anubias/ormbunkar? och hur gör man med dem som är uppe på rötter?

                          Kommentar

                          • Vanish
                            • April 2011
                            • 900

                            #14
                            Är också lite intresserad av detta med PMDD kombinerat med EasyCarbo. Tyckte att det stod något angående Co2 på en påse/burk (minns inte riktigt). Men måste man tillsätta EasyCarbo varje dag pga att det försvinner eller hur kommer det sig att man måste göra som man gör?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...