Men va h**.. Cyanon är tillbaka...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gummianka
    • June 2009
    • 45

    Men va h**.. Cyanon är tillbaka...

    Som sagt, Cyanon börjar leta sig tillbaka efter nystarten. Har varit igång i ungefär en månad nu efter nystarten.

    Frågan är, finns det verkligen inget man kan göra, eller vad beror det på att skiten uppstår? Jag vet att cyano finns i kranvattnet och allt det där, men det är så trist att se det äckliga gröna slemmet sprida sig igen.

    Har Ciklider i karet tillsammans med tre ancistrus. Scalare, Texasciklid, Krobia och Eldbukar.
    Har cryptocorynne plantor, dels den långa krusiga, dels några små plantor med spetsiga blad. Kör VB varje vecka och fulldos PMDD.

    Jag har försökt söka på olika ställen om vad man kan göra, men inte hittat nåt vettigt än så länge. Vilka vattenvärden ska man ha, pH, kH, No3 osv.

    Om någon har ett botemedel eller några som helst tips, hjälp mig snälla...
  • esoxlucius74
    • October 2009
    • 493

    #2
    Jag har haft påhälsning av cyanohäxan två gånger på två år..
    Båda gångerna har jag täckt in hela akvariet i tättslutande handukar så att det blir kolsvart i 3-4 dygn (Beroende på hur länge jag kan hålla mig....)
    Sedan är det löst!

    Vet inte om det är rätt väg!? Men det har funkat för mig..
    360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
    16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      om inget annat funkar så är det väl bara två olika dunderkurer som fungerar.

      1)
      mörkläggning i 3-4 dagar (som tipsats ovan)

      2)
      nuke 'em with GT !

      och nu menar jag inte att man skall dratta ner en massa Gin & Tonic i karet.
      det är enbart till för akvarieägaren.
      nä, vi pratar om General Tonic. Full dos tar oftast död på skiten.

      OBS....den tar oxå död på alla (nästan iaf) nyttiga baskilusker i grus/filter/vatten,
      så karet kommer helt plötsligt att börja beté sig som om det var nystartat med alla
      risker för nitrit/nitrat.


      be careful.....!!



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • gummianka
        • June 2009
        • 45

        #4
        Som jag trodde då, extrema åtgärder...

        Frågor då: vid mörkläggning, är det inte risk att växterna dör? Jag köpte precis nya svärdplantor idag, och de andra växer på bra. Har varken lust eller råd att offra växterna.
        Om jag ska använda GT, är det bäst att stänga av ytterfiltret under tiden då? Eller hur lång tid tar en GT kur?

        Köpte Happy-Life Algin Extra på akvariesäljarens inrådan, nån som vet om det funkar på Cyano? Det står på flaskan att det är speciellt för Cyano, men jag vet inte om det är kraftigt nog.

        Förhoppningsvis kommer det inte att bli värre, just nu bildas det lite vid framrutan och spridda skurar över sanden.
        Jag har läst nånstans att det kan uppstå om man har för lågt No3, stämmer detta? För enligt Sera's dropptest så ligger mitt på ca 10ppm. Det är sjukt lågt vad jag förstår.

        Kommentar

        • dreas
          • August 2005
          • 264

          #5
          Mina observationer av det här är att jag har endast fått cyano på områden med dålig vattencirkulation. Jag vet inte om det är så att det hindrar cyanon från att fästa eller nått men det har iallafall varit lätt att hålla efter. Jag vet att vissa använder uv-ljus för att få bort det.

          Kommentar

          • gummianka
            • June 2009
            • 45

            #6
            Ursprungligen postat av dreas
            Mina observationer av det här är att jag har endast fått cyano på områden med dålig vattencirkulation. Jag vet inte om det är så att det hindrar cyanon från att fästa eller nått men det har iallafall varit lätt att hålla efter. Jag vet att vissa använder uv-ljus för att få bort det.
            Hm, borde inte vara problemet iofs... Men det beror väl på vad man menar med dålig cirkulation. Jag har en ny AM-TOP 3338 (1200l/h) och ett powerhead 1000l/h. Använder strilrör till ytterfiltret för att få bra ytcirkulation och jämnt flöde.

            Det borde räcka till ett 375l antar jag?

            Kommentar

            • dreas
              • August 2005
              • 264

              #7
              Definitivt! I mitt kar fick jag cyanon i små skrevor och håligheter där cirkulationen var något begränsad. Var uppkommer cyanon någonstans? Är det överallt eller bara på vissa ställen?

              Du kanske skall testa uv-ljus?

              Kommentar

              • gummianka
                • June 2009
                • 45

                #8
                Ursprungligen postat av dreas
                Definitivt! I mitt kar fick jag cyanon i små skrevor och håligheter där cirkulationen var något begränsad. Var uppkommer cyanon någonstans? Är det överallt eller bara på vissa ställen?

                Du kanske skall testa uv-ljus?
                Får den som sagt vid framrutan och fläckvis på sanden. Än så länge är det inte allvarligt, men eftersom hela karet var fullt med cyano innan jag startade om det så är jag rädd att det ska komma tillbaka.

                UV-ljus är inte direkt något jag har råd att införskaffa för tillfället.

                Är det ingen som vet vilka vattenvärden man bör ha? Ska ta ner lite vatten till akvarieaffären nån dag så han får testa, men det vore bra att veta på ett ungefär var man ska ligga...

                Kommentar

                • gummianka
                  • June 2009
                  • 45

                  #9
                  Tänkte uppdatera tråden lite. Det har nu gått några veckor och akvariet borde vara tämligen inkört nu, speciellt med tanke på att alla värden var bra när han i akvarieaffären testade.

                  Men Cyanon har ännu inte gett med sig, börjar bli frustrerande nu. Efter att ha kört med Happy-Life Algin Extra i ca 5-6 veckor så hoppades jag att det skulle hjälpa, men det verkar det inte ha gjort. Jag har Cyano mitt i karet på botten. Får lite på rutan precis vid sanden, men det kan jag lätt skrapa bort vid vattenbyten.
                  Vill inte mörklägga om jag inte absolut måste, och GT är en extremåtgärd, men jag anser inte att det är tillräckligt allvarligt för att ta till det.
                  Tog en bild så ni kan se själva.

                  Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                  Hoppas på att nån har något annat förslag än mörkläggning eller GT.

                  Kommentar

                  • dreas
                    • August 2005
                    • 264

                    #10
                    Jag har för mig att växtgurun defdac har pratat om att cyano triggas av låga halter av oorganiskt kväve, dvs nitrat vilket då gör att växterna har svårt att växa optimalt men alger/bakterier som cyanon mår bra i låga nivåer av nitrat. Alltså (om jag har fattat detta korrekt, annars får ngn annan rätta mig):

                    - Sug bort så mycket av cyanon som du bara kan.
                    - Mät nitratnivån i karet - låg nivå av nitrat så tillsätt nitrat ex Kno3 (kaliumnitrat). Köper du av någon som säljer PMDD. Håll koll på dina nitratnivåer då en för hög dos kan skada dina fiskar. Se dropptest manualen.
                    -Sköt dina veckovattenbyte och håll koll på dina nivåer.
                    - Byt lysrör om dina lysrör är gamla. Dåligt ljus främjar inte växterna utan alger som inte behöver lika mycket "bra" ljus som växterna.

                    Vid en nystart kan akvariet vara mer känslig för alger och cyano då växterna inte kommit igån optimalt därför att det inte finns tillräckliga nivåer av växtoptimala ämnen i karet. Så planera mer växter och använd växtnäring och se till så att växterna trivs.


                    Skulle ovanstående tips vara direkt missledande eller behövas förklaras ytterliggare så välkomnas kommenterer och påpekande!

                    Lycka till!

                    Kommentar

                    • gummianka
                      • June 2009
                      • 45

                      #11
                      Tack dreas.
                      Jo, det verkar stämma som du säger angående nitrat. Har alltid legat ganska lågt, sist jag mätte så låg det på 30mg/l enligt Sera's dropptest.

                      Kör med PMDD, ska testa när jag gör mitt nästa VB och se vad nitrat ligger på och kanske blaska i lite extra KNO3. Hur högt kan nitratet gå utan att det blir skadligt för fiskarna?

                      Har fått ett knippe hornsärv som ska vara väldigt snabbväxande och kan hjälpa till att balansera.
                      När det gäller lysrör så har jag ett sprillans nytt Sylvania Aquastar och ett äldre aquarelle (ca 1½-2 år).
                      Funderar på att byta ut Aquarelle röret, men jag vill gärna ha ett likadant. Problemet är att han inte säljer såna. Verkar vara svårt att få tag på dem, tror att de slutat tillverkas.

                      Ska försöka köpa lite mer växter när ekonomin tillåter. Det är ju tyvärr inte så jättebilligt att köpa växter så jag försöker hålla utkik efter billigt på marknaden osv, Plantswap tex.

                      Kommentar

                      • dreas
                        • August 2005
                        • 264

                        #12
                        När mätte du nitratet? <30mg/l är väl vad som rekommenderas för bra växtlighet, vilket iofs beror på hur mycket växter du har och om du kör co2. använder du en luftsten/luftpåump så rek jag att du tar bort denna då denna vädrar ut värdefullt co2 ur karet.

                        Läs även denna:



                        Informativ kring alger och växtlighet!

                        Kommentar

                        • esoxlucius74
                          • October 2009
                          • 493

                          #13
                          Inga av mina växter har tynat bort efter mina två mörkläggningar!!
                          360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                          16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                          Kommentar

                          • gummianka
                            • June 2009
                            • 45

                            #14
                            Ursprungligen postat av dreas
                            När mätte du nitratet? <30mg/l är väl vad som rekommenderas för bra växtlighet, vilket iofs beror på hur mycket växter du har och om du kör co2. använder du en luftsten/luftpåump så rek jag att du tar bort denna då denna vädrar ut värdefullt co2 ur karet.

                            Läs även denna:



                            Informativ kring alger och växtlighet!
                            Jag mätte för ca två veckor sedan, ska mäta nu i helgen. Jag har ett stort knippe Cryptocoryne usteriana, fyra Cryptocoryne amicorum, tre Svärdplantor och ett knippe Hornsärv. Kör PMDD, fulldos efter VB en gång i veckan, ingen CO2 och definitivt inga syrestenar!
                            Funderar på om jag ska köpa EasyCarbo, eller om det inte är värt pengarna?

                            Skriver ut den pdf'en och ska läsa den

                            Tack för dina råd

                            Kommentar

                            • gummianka
                              • June 2009
                              • 45

                              #15
                              Ursprungligen postat av esoxlucius74
                              Inga av mina växter har tynat bort efter mina två mörkläggningar!!
                              Okej, jag antar att de klarar sig några dagar förstås... Men jag ska testa det om inget annat hjälper, eller om det blir extremt. Frågan är ju då hur jag ska täcka baksidan som står ca 2cm från väggen? Blir lite knivigt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...