Alg eller växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jegra
    • February 2005
    • 19

    Alg eller växt?

    För en tid sedan köpte jag några plantor av en hög (30cm) gräsliknande sort. Ett tag därefter började den sätta skott ute på de tunna bladen och i samband med det bildades ett litet grönt "moln". Med tiden har nu det där gröna molnet blivit tämligen stort och består av tunna, tunna gröna trådar som växer i en massa som påminner om javamossa (trådarna här är mycket tunnare). Jag börjar undra om det inte är en alg av något slag jag fått in?

    Frågan är nu om jag bör göra något åt det? Vattnet i övrigt är klart och fiskarna verkar trivas prima.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Låter som trådalger...prova att rulla upp dem på en trästicka om det går.Detta får troligen upprepas, och amanoräkor brukar även vara duktiga på att hålla efter dem.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jegra
      • February 2005
      • 19

      #3
      Tack för svar.

      Jag behöver nog inte rulla upp dem, kan ta hela molnet med handen. Jag tror nästan jag ska ta en bild och lägga ut får vi se vad ni säger.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        En fråga är ju då om alger är växter. Det är en definitionsfråga och det finns tre tolkningar:

        1 Inga alger ingår bland växter

        2 Vissa gröna alger ingår bland växter

        3 Alla alger är växter

        I alla definitionerna utesluts det som förut kallades blågröna alger men numera kallas cyanobakterier, de är alltså inte växter.

        De trådalger som det här handlar om är det därför valfritt om man vill betrakta som växter eller inte, det går att hitta stöd för vilket som. För min del föredrar jag att gå på linjen att de är växter, argumenten om gemensamt ursprung osv gör att jag tycker det är rimligt. Följaktligen, jag tycker att alger är växter men jag kan inte påstå att den som säger nåt annat har fel.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Jegra
          • February 2005
          • 19

          #5
          Hehe, det har du helt klart en poäng i.

          Frågan är väl egentligen inte så mycket som om det är en alg eller planta (bättre så? ) utan om jag bör ta bort just den här specifika växtligheten eller om jag kan låta den vara då den faktiskt inte misspryder akvariet i nuläget.

          Hittar inte kabeln till kameran så jag kan tyvärr inte lägga upp bild. Men när jag jämför bilderna med bilder på trådalger på nätet ser det väldigt likt ut.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag skulle ta bort det då det sprider sig ganska duktigt annars. De algerna kan ganska enkelt fylla ett helt kar om de får vara ifred...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Jegra
              • February 2005
              • 19

              #7
              Jo, det växer som *eh* ogräs... Har lite javamossa som gärna kan få ta över den rollen. Maken lär bli besviken för han tycker det är fint med det gröna.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Javamossa kan lätt få in lite av dessa alger i "bollen" och då kan man hålla sig för skratt! Brukar sluta med alg-javamossan i soptunnan....
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Man kan ta bort mycket mekaniskt men det brukar vara en evighetskamp, det kommer lika mycket tillbaka. Skall man bli av med trådalger långsiktigt skall man också fundera över balansen i akvariet, fisk, växter, näring, ljus osv. Det kan behövas ändringar på nåt om man skall lösa problemet långsiktigt.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Jegra
                    • February 2005
                    • 19

                    #10
                    Steg 1 verkar i alla fall vara att ta bort det gröna molnet. Har en nyinförskaffad hoper med räkor ('cherry' och 'crystal red'), samt en amanoräka modell större så jag hoppas de kan hjälpa mig hålla efter det om jag själv ser till att bidra rent mekaniskt till att börja med.

                    Tillägg: Tar gärna emot tips på vad jag kan tänka på angående balansen. Vad gynnar trådalgerna?
                    Senast redigerad av Jegra; 04 August 2011, 11:50.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...