vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paddy
    • April 2011
    • 166

    #16
    tack för svaren!

    en annan grej jag kan ta upp - nu när jag endå har gjort en tråd - är att akvarievattnet är konstant gulbrunt i färgen, och det beror inte på att vattnet är hjärnhaltigt, för det är det inte :P . Vet inte om det också kan bero på toffsalgerna och den förmodligen rubbade bakteriekulturen? i så fall skulle jag behöva veta hur man stabiliserar bakterierna igen.

    har varit ganska inaktiv på akvariefronten dom senaste månaderna då jag inte har haft så mycket tid för det. Så både kunskapen och engagemanget har sinat lite tyvärr
    Mvh Matt

    /Ingen regel utan undantag

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Har du rötter i karet? Då är det troligen orsaken till tefärgen på vattnet. Själv tycker jag det bara är snyggt med den färgningen av vattnet....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • endymion
        • October 2006
        • 680

        #18
        Om jag inte minns fel äter Ameca splendens tofsalger och dessa verkar finnas hemma hos akvarielagret.

        Kommentar

        • Gur4m1
          • June 2011
          • 96

          #19
          Till ts vill jag bara säga att alger på många sätt fungerar som en växt. De ser inte trevliga ut men det är ju inte som att alla alrger per automatik är jättefarlit för akvariet- det ser kankse bara inte så trelvigt ut om man får allt i akvariet täckt med alger och snäckor- men båda uppfyller sin del. Skulle nästan bli glad om några tofflger kund ebhaga att fästa sig på min bakruta, men nej då..här får man bara cyanobakterier och vattenloppor -_-

          Som andra redan sagt- När man får balans i akvariet brukar alger försvinna eller ersättas av andra alger. Vet inte varför du inte har växter, men om du väljer ett fåtal av rätt växter kan du kanske konkurrera ut algerna. Tex nån snygg mossa eller vattenspikblad i något hörn om du gillar "cleant". Just tffsalger kan ju faktiskt vara rätt snyggt om det inte tar över helt, de är ju inte farliga.
          Nothing fancy, no tricks...

          Kommentar

          • Paddy
            • April 2011
            • 166

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            Har du rötter i karet? Då är det troligen orsaken till tefärgen på vattnet. Själv tycker jag det bara är snyggt med den färgningen av vattnet....
            nepp inte det heler :P färgen på vattnet är dock inte det största problemt för tillfället, ska börja med att försöka få tillbaka balansen i karet, för det är väl viktigast?


            Ursprungligen postat av Gur4m1
            Till ts vill jag bara säga att alger på många sätt fungerar som en växt. De ser inte trevliga ut men det är ju inte som att alla alrger per automatik är jättefarlit för akvariet- det ser kankse bara inte så trelvigt ut om man får allt i akvariet täckt med alger och snäckor- men båda uppfyller sin del. Skulle nästan bli glad om några tofflger kund ebhaga att fästa sig på min bakruta, men nej då..här får man bara cyanobakterier och vattenloppor -_-

            Som andra redan sagt- När man får balans i akvariet brukar alger försvinna eller ersättas av andra alger. Vet inte varför du inte har växter, men om du väljer ett fåtal av rätt växter kan du kanske konkurrera ut algerna. Tex nån snygg mossa eller vattenspikblad i något hörn om du gillar "cleant". Just tffsalger kan ju faktiskt vara rätt snyggt om det inte tar över helt, de är ju inte farliga.
            som sagt, det ser ganska så sunkigt ut, speciellt nu när det har börjat komma fler och fler. men om dom inte gör nån skada är det väl inget att bry sig om, ska försöka få bort större delen av dom dock.
            Växter har jag inga pga invånarna
            Senast redigerad av Paddy; 29 July 2011, 22:06.
            Mvh Matt

            /Ingen regel utan undantag

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Ursprungligen postat av Paddy


              nepp inte det heler :P färgen på vattnet är dock inte det största problemt för tillfället, ska börja med att försöka få tillbaka balansen i karet, för det är väl viktigast?


              Jepp!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              Arbetssätt...