Algproblem, hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ottis
    • March 2011
    • 8

    Algproblem, hjälp

    Har ett akvarium på 200l, Juvel. Har haft algproblem ett längre tag. Först började det med gröna alger som var lite jobbiga, tofsalger och svävalger. Jag läste här efter råd och släckte då akvariet i några dagar. Det hjälpte för stunden men de kom tillbaka iaf. Var då inne i en akvarieaffär och köpte ett medel som heter Sera algovec. Gav enligt ordination. Det hjälpte för att bli av med algerna, men istället kom en ny alg som jag gissar är cyano. Den klär sig runt växterna och ligger på botten i sanden och gör det svårt att städa. Vissa växter har jag fått slänga, vilket gjorde mig ledsen då sorten börjat växa väldigt bra. Bad om råd hos i en affär och de rek mig att ge Happylife Algin extra. Smat läste om problemet och köpte mer växter snabbväxande för en bättre balans, vattenpest b la. Vattenpesten ruttnade efter kort tid. De nya växterna hann inte ta sig utan algerna tog över mer och mer. Gav detta ett tag som det stod och det blev bättre men bara tillfälligt, nu är det tillbaka igen. Vad är fel? Ger upp akvariet snart. Byter ut vatten var 14 dag ca 1/2. Har bra ph värde och nitritvärden. Ger gödsel varje dag och extra vid vattenbyte. Kan någon ge tips?
  • robbanbobban
    • February 2011
    • 407

    #2
    Har du någon CO2 källa? vad göder du med?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

    Kommentar

    • ottis
      • March 2011
      • 8

      #3
      Jag göder med Easylife profito 1 ggr/v samt Easylife carbo varje dag.

      Kommentar

      • robbanbobban
        • February 2011
        • 407

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Eventuellt innehåller Happy Life Algin det aktiva ämnet salicylsyra "alicylic acid is an allelochemical that occurs naturally in the oils of birch trees and gaultheria shrubs. (11) It prevents the uptake of potassium in other plant species".

        Så vill du sluta döda växterna långsamt är det helt klart läge att sluta med algmedel. Tillverkarna säger att det inte påverkar växterna negativt, vilket är en stor fet lögn som jag inte riktigt fattar hur dom kommer undan med..
        Så först å främst så bör du sluta med algmedlet
        Sedan skulle jag köra vb 1 gg/v och byta lite mindre vatten för att få en balans i karet om du inte kör på något EI med Easylife profito , vilket jag hört enbart används när det gäller pmdd...

        vad för växter och hur mycket växter har du ? hur mycket easycarbo doserar du? vad har du för ljus ?
        Senast redigerad av robbanbobban; 18 May 2011, 08:39.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Jag använder Algin extra. Den är mot just cyano. Funkar riktigt fint här. Hade jävla problem med dessa.
          Blanda inte i ihop med "vanliga" algin som är för gröna alger.

          Nu eftersom cyano är bakterier är det klar risk att den även slår ut filterbakterier. Hos mig har det dock inte blivit nån nitrit trots diskus och massa matning. Fiskarna verkar inte ta stryk av det heller. Har lite olika ciklidyngel (diskus och apistogramma) som verkar må bra. De är ju annars känsliga. Kan tom vara så att det är pga detta algmedel (då det är antibakteriellt) som gjort att diskusrommen kläckts för 1:a gången sen de började leka för nåt år sedan.
          Senast redigerad av sme_h; 18 May 2011, 09:02.
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Vill tillägga också att grunden till problemen måste så klart lösas. Men jag vet hur svårt det är att få nån fart på växter när algerna täcker dem och skymmer ljuset bara nån dag efter att man rensat dem. Cyano växer fort
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • robbanbobban
              • February 2011
              • 407

              #7
              Ursprungligen postat av sme_h
              Jag använder Algin extra. Den är mot just cyano. Funkar riktigt fint här. Hade jävla problem med dessa.
              Blanda inte i ihop med "vanliga" algin som är för gröna alger.

              Nu eftersom cyano är bakterier är det klar risk att den även slår ut filterbakterier. Hos mig har det dock inte blivit nån nitrit trots diskus och massa matning. Fiskarna verkar inte ta stryk av det heller. Har lite olika ciklidyngel (diskus och apistogramma) som verkar må bra. De är ju annars känsliga. Kan tom vara så att det är pga detta algmedel (då det är antibakteriellt) som gjort att diskusrommen kläckts för 1:a gången sen de började leka för nåt år sedan.
              My bad jag är endå emot algmedel i alla dess former Annars kan väl GT fungera mot cyano...
              Senast redigerad av robbanbobban; 18 May 2011, 09:32.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

              Kommentar

              • ottis
                • March 2011
                • 8

                #8
                Jag har nu få växter kvar. Har en stor svärdsplanta tror jag den heter, samt en mindre, de växer fint. Den stora har t o m fått skott som jag planterat. Sedan har jag en stor planta vallerisiana och en mindre. Dessa också förökat sig själva trots allt. Just nu känner jag att det inte är mening att köpa nytt då jag ej vet hur jag ska komma till botten med problemet. Köpte massa fina växter för ett tag sedan och många strök med. Gjorde det i samband med algmedlet vilket jag fattar nu är helt idiotiskt. Trodde akvarieaffären var proffsig..suck.Lysrör philips aquarelle 30 w, 2 st.
                Jag har lagt av med algmedlet sedan ett tag nu. Gjorde en lite större städning för några dagar sedan och tog även upp lite sand och sköljde, för algerna satt fast i den. Önskar lära mig så mycket jag kan så att jag kan få ett fint akvarium där det växer så det knakar! Måste få vänt detta nu.
                En fråga: är det fel att inte göra rent filtren som sitter i pumphuset? Jag byter det övre skiktet varje gång men det understa " klossarna" låter jag vara så att de nyttiga bakterierna får vara kvar. Är detta ok?
                Har 4 scalararer och ca 20 tetror och en ensam
                räka..=)

                Kommentar

                • ottis
                  • March 2011
                  • 8

                  #9
                  Tack för tipsen, kul!

                  Kommentar

                  • robbanbobban
                    • February 2011
                    • 407

                    #10
                    Ursprungligen postat av ottis
                    Jag har nu få växter kvar. Har en stor svärdsplanta tror jag den heter, samt en mindre, de växer fint. Den stora har t o m fått skott som jag planterat. Sedan har jag en stor planta vallerisiana och en mindre. Dessa också förökat sig själva trots allt. Just nu känner jag att det inte är mening att köpa nytt då jag ej vet hur jag ska komma till botten med problemet. Köpte massa fina växter för ett tag sedan och många strök med. Gjorde det i samband med algmedlet vilket jag fattar nu är helt idiotiskt. Trodde akvarieaffären var proffsig..suck.Lysrör philips aquarelle 30 w, 2 st.
                    Jag har lagt av med algmedlet sedan ett tag nu. Gjorde en lite större städning för några dagar sedan och tog även upp lite sand och sköljde, för algerna satt fast i den. Önskar lära mig så mycket jag kan så att jag kan få ett fint akvarium där det växer så det knakar! Måste få vänt detta nu.
                    En fråga: är det fel att inte göra rent filtren som sitter i pumphuset? Jag byter det övre skiktet varje gång men det understa " klossarna" låter jag vara så att de nyttiga bakterierna får vara kvar. Är detta ok?
                    Har 4 scalararer och ca 20 tetror och en ensam
                    räka..=)
                    jag brukar rengöra mitt förfilter vid behov vet inte hur din pump ser ut, vad har du i det övre skiktet?
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                    Kommentar

                    • hawkse
                      • December 2009
                      • 781

                      #11
                      Ursprungligen postat av ottis
                      Jag göder med Easylife profito 1 ggr/v samt Easylife carbo varje dag.
                      Där har du problemet. Profito innehåller efter vad jag kan läsa mig till endast spårämnen och mineraler. Dina växter saknar fosfor samt kväve. Cyanobakterierna klarar att plocka kväve ur luften och älskar järn så de har fritt fram när växterna torskar kväve.

                      Antingen kompletterar du med kväve + fosfor ur Easylifes serie eller kör PMDD istället.

                      Kommentar

                      • robbanbobban
                        • February 2011
                        • 407

                        #12
                        Ursprungligen postat av hawkse
                        Där har du problemet. Profito innehåller efter vad jag kan läsa mig till endast spårämnen och mineraler. Dina växter saknar fosfor samt kväve. Cyanobakterierna klarar att plocka kväve ur luften och älskar järn så de har fritt fram när växterna torskar kväve.

                        Antingen kompletterar du med kväve + fosfor ur Easylifes serie eller kör PMDD istället.
                        Jag tycker som hawkse kör på pmdd slipp dyra växtgödningar och slipp komplettera med annat tjafs
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                        Kommentar

                        • sme_h
                          • November 2003
                          • 625

                          #13
                          Jo höga halter av fosfor och eller för lite NO3 är väl alltid problemet när man får cyano.

                          Vill nog påpeka bara att börja hälla ner massa KNO3 nu och cyanon kommer mumsa i sig detta och växa ännu mer. Jag lovar för jag har prövat den metoden. Sedan måste självklart fosfor/nitrat balansen återställa också

                          Nä för att hålla cyanon i schack under under tiden du åtgärdar huvudproblemet så är det nog bara total mörkläggning och algmedel som gäller förutsatt att du har rätt mycket cyano. Annars kan man klara sig ändå. GT (general tonic) som nämns är inte lagligt att sälja för tillfället men det blir det snart igen. Detta funkar också men sämre tycker jag.

                          Testa detta:

                          - Gör rent filter/förfilter till pumpen
                          - Ta bort allt som kan ge fosfor-peaken (tok-städa med andra ord)
                          - Mörklägg 2-3dagar och behandla med algin-extra (ha livlig syresättning under tiden . Rikta utblås mot ytan)
                          - Gör vattenbyte 1/3 varje vecka och tillsätt algin-extra och en normaldos KNO3 varje vecka samt halvdos KNO3 till mitt i veckan mellan vattenbytena.
                          - Sedan kan det ta flera veckor innan den nya balansen utan Cyano stabiliseras.

                          Sedan en sak som alltid fixar cyano men som inte funkar nå vidare på sommaren. Och det är att sänka tempen till 23-24 eller lägre. Cyano älskar när det är runt 26C
                          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                          Kommentar

                          • robbanbobban
                            • February 2011
                            • 407

                            #14
                            Ursprungligen postat av sme_h
                            Jo höga halter av fosfor och eller för lite NO3 är väl alltid problemet när man får cyano.

                            Vill nog påpeka bara att börja hälla ner massa KNO3 nu och cyanon kommer mumsa i sig detta och växa ännu mer. Jag lovar för jag har prövat den metoden. Sedan måste självklart fosfor/nitrat balansen återställa också

                            Nä för att hålla cyanon i schack under under tiden du åtgärdar huvudproblemet så är det nog bara total mörkläggning och algmedel som gäller förutsatt att du har rätt mycket cyano. Annars kan man klara sig ändå. GT (general tonic) som nämns är inte lagligt att sälja för tillfället men det blir det snart igen. Detta funkar också men sämre tycker jag.

                            Testa detta:

                            - Gör rent filter/förfilter till pumpen
                            - Ta bort allt som kan ge fosfor-peaken (tok-städa med andra ord)
                            - Mörklägg 2-3dagar och behandla med algin-extra (ha livlig syresättning under tiden . Rikta utblås mot ytan)
                            - Gör vattenbyte 1/3 varje vecka och tillsätt algin-extra och en normaldos KNO3 varje vecka samt halvdos KNO3 till mitt i veckan mellan vattenbytena.
                            - Sedan kan det ta flera veckor innan den nya balansen utan Cyano stabiliseras.

                            Sedan en sak som alltid fixar cyano men som inte funkar nå vidare på sommaren. Och det är att sänka tempen till 23-24 eller lägre. Cyano älskar när det är runt 26C
                            GT verkar ju finnas kvar på nätet iallafall ? http://www.akvarieshopen.com/tetra-g...-ml-p-978.html
                            Också läst om att GT förbjöds p.g.a nya eu regler men verkar finnas kvar på ett par ställen
                            Senast redigerad av robbanbobban; 18 May 2011, 13:02.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                            Kommentar

                            • ottis
                              • March 2011
                              • 8

                              #15
                              Tack för tipsen! Har precis rengjort nu och då är cyanon i schack tills nästa vecka. Om jag mörklägger nu och behandlar igen kommer växterna klara det? Vad är PMDD? All denna kemi är ju inte mitt starka ämne.. =) Men jag vill lära mig!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...