Grönvatten + bubbeltricket = vanlig vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ivanelvis
    • February 2004
    • 408

    Grönvatten + bubbeltricket = vanlig vatten

    När jag läste om detta lät det som ett dåligt aprilskämt.
    För er som inte provat kan jag tala om att det funkar.

    Det som behövs är.

    Grönvatten (så klart)
    luftpump + slang
    syresten
    blå filtermatta grov HxBxD 20*200*200 mm använde jag, funkar säkert med annan också.
    2 sugkoppar

    Gör ett hål i mitten av mattan och trä igenom slangen, sätt syrestenen på botten.
    mattan ska ligga på ytan och bubblorna ska bubbla upp igenom mattan. jag fäste mattan med två sugkoppar (ej nödvändigt)

    Tre dygn senare är 90% av grönvattnet borta, och mitt vatten var verkligen grönt från början.

    Jag ska låta det stå och gå till det vattnet är klart, får se hur lång tid det tar. återkommer med det
    hemsida
    http://hem.bredband.net/b734176/
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    najs. gärna en bild på "uppfinningen"

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Det här är så coolt. Kan det vara så att bubblorna som tar sig upp genom filtermattan kletar av sig grönvattnet högst upp vid ytan som en slags skimmer?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • ivanelvis
        • February 2004
        • 408

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Det här är så coolt. Kan det vara så att bubblorna som tar sig upp genom filtermattan kletar av sig grönvattnet högst upp vid ytan som en slags skimmer?
        Det trodde jag med att det skulle göra... men det gröna bara försvinner, undra var det tar vägen.
        hemsida
        http://hem.bredband.net/b734176/

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Menar fortfarande att bakterierna får bra förhållanden, ammonium oxideras, algerna svälter ihjäl. Inget aprilskämt alls... *s* Har inte heller sett att "det gröna" samlas någonstans, det försvinner.

          Finns en bild på liknande setup i min filterartikel, kila inom Redbee och scrolla i "Filtreringens ABC". Bild 7.

          Hilsen,

          /P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 10 May 2011, 05:35.
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            ammonium oxideras, algerna svälter ihjäl
            Varför skulle dom svälta ihjäl om ammonium blir nitrat? Tvivlar på att grönvatten bara kan använda ammonium som kvävekälla hm..
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • ivanelvis
              • February 2004
              • 408

              #7
              Nu idag är vattnet helt glasklart. skit häftigt...

              Dom gånger jag fått grönvatten har det alltid varit efter ett 100% vattenbyte (95%).
              Det har kommit i välväxande växtkar utan fisk, så var ammoniumet kommit i från vet jag inte, kan man få ammonium spikar utan fisk ?

              Bubbeltricket (eller var det heter) funkar och är väldigt enkelt och billigt om man jämför med t ex mörkläggning eller UV-ljus
              hemsida
              http://hem.bredband.net/b734176/

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Varför skulle dom svälta ihjäl om ammonium blir nitrat? Tvivlar på att grönvatten bara kan använda ammonium som kvävekälla hm..
                Kanske jag skulle uttrycka mig så att algerna inte längre triggas att föröka sig, om ammoniumhalten sjunker? Jag vet fortfarande inte vad som händer, men funkar gör det. Hur var det nu, man skulle testa först... och inte skriva om sådant man inte testat... och ge cred till folk som kommit upp med något nytt och/eller sprider info gratis. Minns jag rätt, eller är det mer flytande nu? *varmt skratt*

                Hilsen,

                /P
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ja, helt omöjligt är det inte. Speciellt inte om dom har riktigt kort livslängd hmm.. Dvs om man har grönvatten en längre tid så är det för att dom hela tiden kan förökar sig vilket är troligt. Isåfall vore det verkligen ett väldigt direkt samband mellan NH4+ och grönvatten.

                  Självklart ska jag testa manicken direkt jag får grönvatten nästa gång =)

                  Kom och tänka på nu att flytande höbollar brukar användas mot grönvatten, dvs inte helt olikt flytande skumplast. Det vore kul om någon kunde testa med en damm som har grönvatten, att istället för höbollar slänga i några bollar med blå skumplast =)
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • ivanelvis
                    • February 2004
                    • 408

                    #10
                    I dag tog jag bort manicken och jag har INTE bytat något vatten eller ändrat i ljus eller gödning.
                    Får se om det blir grönvatten igen, jag återkommer med det
                    hemsida
                    http://hem.bredband.net/b734176/

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      jag vill ha en biiiild på manicken!

                      Kommentar

                      • ivanelvis
                        • February 2004
                        • 408

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        jag vill ha en biiiild på manicken!
                        har ingen bild, läs min beskrivning och använd fantasin

                        PatrikMalmo har skrivit var det finns en bild, där finns massa annat spännande med, rekomenderas varmt
                        hemsida
                        http://hem.bredband.net/b734176/

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

                          #13
                          Med tanke på att man ofta odlar grönvatten till yngel med just ammonium så ser jag ett samband. Anser det därmed inte bevisat, men i allafall. Vet inte, men tror att "grönvatten" har grymt kort livslängd. Har fått lite tips på vad man ska göra om man vill ha typ ett ton grönvatten att mata yngel med, men har bara skummat det. Får gå igenom det ordentligt och passa vidare.

                          Menar fortfarande inte att "bubbellösningen" är ett bra alternativ till CO2-burkar. Eller ja, grönvattnet lär försvinna, men det gör CO2 också. Har köpt och testat att mer cirkulation än jag tidigare trott är finfint för växtburkar, men med genomluftning tror jag man gör rätt rent hus med CO2.

                          Hö mot grönvatten i dammar är något annat. Det ska inte vara flytandes i en bal med syre cirkulerandes igenom. Tvärtom, ned på botten. Torde snarare ge mer ammonium, vilket då borde innebära mer grönvatten - men hö triggar också infusorier, och de ska också leva på något. Grönvatten tror jag infusorierna gillar. I naturen finns även sådant som t ex vattenloppor och Cyclops, som i sin tur lever på infusorier. Misstänker starkt att man med hö i en damm triggar igång en sådan kedja och sas förflyttar biomassan några steg uppåt. Har aldrig kollat upp det på allvar, så det är speklationer. Funkar gör det iaf.

                          Hilsen,

                          /P
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 May 2011, 20:08.
                          Bara döda fiskar flyta medströms

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            men hö triggar också infusorier, och de ska också leva på något. Grönvatten tror jag de gillar. I naturen finns även sådant som t ex vattenloppor och Cyclops, som i sin tur lever på infusorier. Misstänker starkt att man med hö i en damm triggar igång en sådan kedja och sas förflyttar biomassan några steg uppåt.
                            Sant! Tror det var den bästa hypotesen på länge om varför höbalar funkar!
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #15
                              Finns ett filtermaterial från JBL (minns inte namnet, sorry), som ska efterlikna höbal i damm, fast för akvarium. Aldrig testat, men spanat på det på jobbet. Kom aldrig till skott, saknar grönvatten... *s* ...och nu har det utgått ur sortimentet hos oss. Torde funka på helt annat sätt än JBF, vilket kan vara kul att klura kring. Om det funkar i akvarium också alltså.

                              Hilsen,

                              /P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 May 2011, 20:19.
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              Arbetssätt...