Hjäp toffsalger/penselalger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrippe
    • September 2010
    • 214

    Hjäp toffsalger/penselalger!

    Har haft problem med alger mitt räkkar på 30L. Men förut var det bara GDA alger men nu har jag börjat se lite toffsalger här och var på växterna, i mossan och på glaset! I karet finns det rätt så mycket växter. Har bla en vatten pest som jag hoppades på hjälpa mig med att eliminera GDA algerna men det har inte hjälpt. Vad ska jag göra för att toffs algerna ska försvinna? vill ju inte att dem ska sätta sig överallt i karet.
    Jag gör två vatten byten i veckan på 6 liter.
    Jag vet inte men jag tror att alla lager kommer pga att jag har oliver knotts soil i där och i det finns växt näring men jag vet inte. Jag har aldrig haft så här mycket alger någon sin i nått annat kar.
  • chrippe
    • September 2010
    • 214

    #2
    Någon som vet något?

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Ursprungligen postat av chrippe
      Har haft problem med alger mitt räkkar på 30L. Men förut var det bara GDA alger men nu har jag börjat se lite toffsalger här och var på växterna, i mossan och på glaset! I karet finns det rätt så mycket växter. Har bla en vatten pest som jag hoppades på hjälpa mig med att eliminera GDA algerna men det har inte hjälpt. Vad ska jag göra för att toffs algerna ska försvinna? vill ju inte att dem ska sätta sig överallt i karet.
      Jag gör två vatten byten i veckan på 6 liter.
      Jag vet inte men jag tror att alla lager kommer pga att jag har oliver knotts soil i där och i det finns växt näring men jag vet inte. Jag har aldrig haft så här mycket alger någon sin i nått annat kar.
      Vad är GDA alger?
      Kan du ta en bild på hela karet? Mycket växter är ju relativt. Vad har du för filter? Har du i något preparat när du byter vatten? alternativt låter det stå en vecka. Kanske du skall ändra och bara byta 1 gång i veckan eller rent av var 14 dag.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • chrippe
        • September 2010
        • 214

        #4
        Ja GDA alger är en förkortning på den algen som jag har vet dock inte vad den heter egentligen. Har ingen bild just nu men kan fixa det. Just nu använder jag Terta aqua safe men ska byta till easylife. Jag har fått rådet att byta två gånger i veckan efter som det är ett så pass litet kar. Karet är ett Aquael shrimp set 30l och jag använder filtret som följer med alltså pat mini filter. läste att toffsalger trivs vid låga ph och har ph 6-6,5 i detta kar.

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Green Dust Algae.

          EDIT
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Green Dust Algae.

            EDIT
            OK då vet vi att det är något som ser ut som grönt damm!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #7
              Many articles on the net are preaching that reducing nitrates and phosphates will help keeping algae low. In non-planted tanks, maybe! But in planted tanks NO! Thanks to people like Tom Barr, Greg Watson and Diana Walstad aquatic plant growing isn’t that difficult anymore.Plants need more nutrients than algae to thrive. So, do not reduce nutrients, DOSE THEM! And keep those filters clean ;-)

              Googla så hittas allt! Inser att jag borde somnat för en timme sedan dock...
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av chrippe
                Ja GDA alger är en förkortning på den algen som jag har vet dock inte vad den heter egentligen. Har ingen bild just nu men kan fixa det. Just nu använder jag Terta aqua safe men ska byta till easylife. Jag har fått rådet att byta två gånger i veckan efter som det är ett så pass litet kar. Karet är ett Aquael shrimp set 30l och jag använder filtret som följer med alltså pat mini filter. läste att toffsalger trivs vid låga ph och har ph 6-6,5 i detta kar.
                Jag tycker det låter som om du håller på att gå igenom algcykeln i ett relativt nytt akvarium. Koncentrera dig på att få växter och räkor att trivas så fixar algerna sig själva (oftast).
                Jag har ingen erfarenhet av dessa filter så kan inte uttala mig om dessa. Men generellt är de för små. Har du en sån där mojäng som blåser ned ”syre” också? I så fall ta bort det! Det enda det gör är att ta bort koldioxid från vattnet vilket dina växter vill ha.
                En bild vore kanon!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  http://www.aquariumalgae.blogspot.com/
                  Googla så hittas allt! Inser att jag borde somnat för en timme sedan dock...
                  Skulle inte du varit i Fjollträsk med de andra nördarna? (avundsjuk)....
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Flytväxter verkar bra för att motverka GDA, BBA verkar mest krypa tillbaka av sig själva efter någon månad eller så. Tålamod!

                    Ursprungligen postat av bossep
                    Skulle inte du varit i Fjollträsk med de andra nördarna? (avundsjuk)....
                    Jag har jobbat 6 dagar i rad (+ en hel del innan dess) nu och ska på min sjunde imorgon så jag har haft en smula fullt upp.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      http://www.aquariumalgae.blogspot.com/
                      Googla så hittas allt! Inser att jag borde somnat för en timme sedan dock...
                      Det där var ju en kanon artikel! Frågan är om man inte skulle översätta den!
                      Jag har en teori om den sortens Green Dust som hamnar på växter. Det kan vara svävalger som slutar sväva och dalar ned som damm.
                      det där med zoo-sporer (tror inte det är rätt namn) köper jag. I det här fallet kan det ha varit sporer från just tofs/penslar.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • chrippe
                        • September 2010
                        • 214

                        #12
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Jag tycker det låter som om du håller på att gå igenom algcykeln i ett relativt nytt akvarium. Koncentrera dig på att få växter och räkor att trivas så fixar algerna sig själva (oftast).
                        Jag har ingen erfarenhet av dessa filter så kan inte uttala mig om dessa. Men generellt är de för små. Har du en sån där mojäng som blåser ned ”syre” också? I så fall ta bort det! Det enda det gör är att ta bort koldioxid från vattnet vilket dina växter vill ha.
                        En bild vore kanon!
                        akvariet har vart igång sedan den 8 februari alltså så har det gått ett tag. Växterna stortrivs och växer mycket snabbt samt räkorna trivs! och jag använder inte en sådan bubbel sak

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av chrippe
                          akvariet har vart igång sedan den 8 februari alltså så har det gått ett tag. Växterna stortrivs och växer mycket snabbt samt räkorna trivs! och jag använder inte en sådan bubbel sak
                          Då är det bara att ha tålamod! 2 månader är inte en lång tid det brukar ta längre innan allt funkar som det ska. Jag är ganska säker på att algerna kommer att ge sig så sakteliga.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #14
                            2 mån verkar vara en intressant tid där vad som helst kan hända, det verkar bli som en biologisk dragkamp just då för mig i alla fall.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • chrippe
                              • September 2010
                              • 214

                              #15
                              Ja jag får väl vänta och ha tålamod

                              Kommentar

                              Arbetssätt...