Nystarta ett 320 liters, ska jag ha kattsand på botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lukasl
    • March 2009
    • 28

    Nystarta ett 320 liters, ska jag ha kattsand på botten?

    Hej,
    Håller precis på och flyttar mitt 310 liters akvarium och tänkte för en gångs skull göra rätt från början...
    Jag ska ha det som sällskapsakvarium med ganska mycket växter. Kommer dock inte köra Co2 utan endast PMDD och Easycarbo. Akvariet är 125 cm långt och 50 djupt, har en ramp med 3*36w. Inser att det är lite tunt och ska försöka byta till en T5 ramp så småningom (är det nödvändigt tror ni? eller vore det effektivare att satsa på Co2 eller är det bara att bita i äpplet och investera i båda?)

    Har läst att många rekommenderar kattsand på botten och vill egentligen med detta inlägg bara få verifierat att jag ska använda det... Hur tjockt lager bör man ha? Sköljer man igenom den som vanlig sand eller "löser" den upp sig då? (Jag förstår att man inte ska ha klumpbildande )

    Eller är det bättre att köra med något annat på botten? Andra förslag som jag bör tänka på innan jag drar igång? Är tacksam för alla ideer!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Hur tjockt lager bör man ha? Sköljer man igenom den som vanlig sand eller "löser" den upp sig då? (Jag förstår att man inte ska ha klumpbildande )
    Du behöver bara ha ett tunnt lager som precis täcker bottenglaset. Runt en halv centimeter alltså. Den kattsand jag föredrar löser upp sig helt under vatten t ex Katty kattströ.

    Står du i affären och inte vet om den löser upp sig så ska det stå på utsidan av paketet att det är en ren naturprodukt av lera och det ska gå lätt att smula sönder kornen mellan tummen och pekfingret.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Lukasl
      • March 2009
      • 28

      #3
      Tack defdac! Det betyder alltså att man inte sköljer den gissar jag...

      Nästa fråga som inte är lika akut, när jag startar upp akvariet, ska man börja köra i PMDD direkt eller vänta tills karet kommit igång ordentligt?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        tjing!

        behåll du den ramp du har o lägg på reflektorer så får du bra med ljus.

        kattsand är bnra att ha under ja. skölj den som du gör med vanlig sand.

        sen är det snyggt att ha ett lager med blästersand över. ca 1/3 kattsand o 2/3 bästersand över så det hålls ner ordentligt.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          kattsand är bnra att ha under ja. skölj den som du gör med vanlig sand.
          Det går inte med med den kattsand som faktiskt gör nytta.. Den blir som mjölk när den kommer i kontakt med vatten.

          ska man börja köra i PMDD direkt eller vänta tills karet kommit igång ordentligt?
          Du göder bara sålänge du har växter i akvariet. Stoppar du ner växter direkt så ska du göda direkt.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Det går inte med med den kattsand som faktiskt gör nytta.. Den blir som mjölk när den kommer i kontakt med vatten.

            det gick jättebra att skölja denna sanden. hur menar du att den itne skulle göra nytta?

            det är 100% bränd bentonit. dvs lera. poröst o bra för goa bakterier att bilda näring. eller har jag fattat allt fel?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Den kattsand jag menar är som granulerad lera och funkar fint som näringsdepå när man slarvar med PMDD:n. Typ vanlig lera helt enkelt. Men billig.

              Din brända kattsand funkar säkert också med katjonutbyte (CEC), ungefär som lavasten, vilket är bra. Men ickebränd lera kan växtrötterna mineralisera, utöver att den har hög CEC.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                ofasen. jag fick höra hela tiden att man INTE skulle ta en klumpbildande.

                men sen är du också proffs på detta defdac. kan verkligen inte argumentera ner dig när det kommer till växter. inte för att jag har någon önskan till det heller :P

                Kommentar

                • Lukasl
                  • March 2009
                  • 28

                  #9
                  Jag antar då att den inte lyckas "klumpa" i botten eftersom det är för blött? Annars borde det ju bli som betong under gruset, om jag jämför med de klumparan som är i kattlådan... Jag vågar inte ta några egna initiativ eller chansa, kommer se till att jag hittar "Katty Kattströ"

                  Kommentar

                  Arbetssätt...