Alger Gröna och bruna! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrippe
    • September 2010
    • 214

    Alger Gröna och bruna! Hjälp!

    Hej i mitt ny startade kar som varit igång sen 10 februari 2011 har fått gröna och bruna prickar på rutan! Prickarna är allt från 1-5mm i diameter och har en grön brun färg. lite svårt att förklara men dom är inte grön gröna utan mer lite svagt genomskinligt grön bruna... Tror inte det är prick alger då dom sitter på rutan som in i hel**te hårt och har haft såna i ett annat kar...
    Jag har tänt från 10-14 sen en paus mellan 14 och 16, sen tänds det 16.00 och är tänt till 21.30 tror jag. Totalt ungefär i 9 och 1 halv timma! Har lagt i lite vatten pest i hopp om att dem ska försvinna men icke då! Har haft algerna i drygt 15 dagar och dem bra ökar.

    Karet är på 30L

    Snälla Hjälp!
    Senast redigerad av chrippe; 15 March 2011, 21:46.
  • fixiwe
    • February 2010
    • 6

    #2
    Om dom inte sitter allt för hårt så är det bruna kanske kiselalger:

    Senast redigerad av fixiwe; 15 March 2011, 23:05.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      få inte panik för lite alger. alger är fint så länge de itne tar överhanden. kanske inte på rutorna då iof men på stenar o rötter är det skitsnyggt.

      men som sagt .ta en algskrapa/isskrapa/kreditkort/rakblad o skrapa rutorna. det gör jag varje vecka vid vattenbytet.

      Kommentar

      • chrippe
        • September 2010
        • 214

        #4
        Hmm okej men vill ju inte att dem ska komma till baka men om jag skrapar har jag läst att dem gör det...

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          alger får man nästan alltid. som sagt så skrapar jag mina rutor varje vecka. det är ingen fara. det blri bara ett problem om de får övertaget.

          det är ju sktisnyggt med alger på stenar och särskillt på bakgrunden ( om man har en sån) ser ju myclet naturligare ut i karet än om allt är klorin-rent.

          Kommentar

          • chrippe
            • September 2010
            • 214

            #6
            Okej då får jag ta och skrapa vid nästa vattenbyte

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              ja ellert nu på en gång. man behöver ju inte vänta. jag gör det när jag gör vattenbyten för det är då jag har "akvarie-tid" så att säga

              Kommentar

              • chrippe
                • September 2010
                • 214

                #8
                Jo det kan jag ju men det är enklast att göra det vid vatten bytet

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  jo det är det helt klart

                  Kommentar

                  Arbetssätt...