Jobbig trådig grön alg tar över..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bimmerboy
    • July 2008
    • 31

    Jobbig trådig grön alg tar över..

    Har under lång tid levt på hoppet att algen skall minska lite i omfång men det var nog bara ett önsketänkande.

    Personligen anser jag den väldigt miss prydande samt att den samlar skit i sig och så fort fiskar simmar i dess närhet virvlar det upp massa skit. Jag försöker rensa bort det värsta med jämna mellanrum men stundtals känns det som en kamp jag kommer att förlora..

    Finns det något jag kan göra för att få bort den helt eller iallafall i stora delar? Eftersom jag inet får ladda upp bilder länkar jag till en bild jag lagt upp på annat ställe.



    För övrigt så verkar fiskarna trivas och dom ynglar av sig så det står härliga till

    Tacksam om någon vill komma med lite trevliga tips!
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Jag skulle säga att problemet är för mycket näring och för lite växter. Skaffa fler växter och snabbväxnde sådana så kommer de konkurrera algerna.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Bimmerboy
      • July 2008
      • 31

      #3
      Tack för snabbt svar! Ok mer mer växter och snabbväxande sådana skall införskaffas. Det är jag som har dålig allmänkoll på detta, jag har 3 halvstora växter i 180 liter that´s it.

      Vill någon förklara så att en okunnig förstår, vad menas egentligen med "för mycket näring" är det mat/skit och växtrester eller vad?

      Edit: jag noterar även att vattnet innehåller massor av partiklar, har detta med balansen näring/växter/alger att göra? Och isåfall kan man korrigera det till viss del även genom att öka antalet växter och på sikt minska algerna?

      /Newbie
      Senast redigerad av Bimmerboy; 15 March 2011, 08:34.

      Kommentar

      • ecco
        • November 2010
        • 500

        #4
        För mycket med näring brukar innebära att man matar för mycket.
        Eller så har du växtnäring i för stora mängder (sådan på burk/flaska)
        Mata mindre och se till att slammsuga det som blir över..
        Sambons blogg om våra akvarium.
        http://mizan3.bloggsida.se/
        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

        Kommentar

        • Bimmerboy
          • July 2008
          • 31

          #5
          Ok , jag matar typ 6ggr i veckan max en gång om dagen och till ett 180 liters akvarium med gott om fisk i varierande storlekar duttar jag i kanske en tesked per gång. jag använder INGA kemikalier eller dylikt, en sak är att jag typ aldrig rengjort filtret i pumpen, kanske läge för det? Har haft akvariet snart 2 år tror jag (ooops får jag hela forumet på mig nu?)

          Kommentar

          • Bimmerboy
            • July 2008
            • 31

            #6
            vad säger den stora massan, matar jag för mycket? behöver jag rengöra pumpen?

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av Bimmerboy
              Ok , jag matar typ 6ggr i veckan max en gång om dagen och till ett 180 liters akvarium med gott om fisk i varierande storlekar duttar jag i kanske en tesked per gång. jag använder INGA kemikalier eller dylikt, en sak är att jag typ aldrig rengjort filtret i pumpen, kanske läge för det? Har haft akvariet snart 2 år tror jag (ooops får jag hela forumet på mig nu?)
              Det är nog dags att rengöra både filter och slangar, så ska du se att partilkarna i karet försvinner.
              Är det ett ytter eller innerfilter du har?
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Pumpen görs ren när spruttet minskar, annars inte!
                För mycket näring betuder just det i för hållande till antalet växter. Om du matar för mycket eller inte går inte att avgöra när du har så få växter Det är alltså kvoten mellan näring och växterna jag menar, inte mellan hurm ycket mat du bör ge och hur mycket du faktiskt ger.

                Det som händer när du skaffar fler växter är att de tar upp näring snabbare än vad algerna kan och svälter alltså ut de senare. Eftersom du inte har växter så har du inte heller något som binder partiklarna i gruset osv och då får du grumligt vatten. Pröva med växzterna först innan du gör några drastiska rengöringar.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Nasso
                  • November 2010
                  • 719

                  #9
                  Jag hade långa trådliknande gröna alger i mitt akvarie tidigare. Var som långa trådar som flöt runt och fastnade i växter och intredning.

                  Black mollys tog hand om problemet för mig
                  /Emil Andersson
                  120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Det som händer när du skaffar fler växter är att de tar upp näring snabbare än vad algerna kan och svälter alltså ut de senare.
                    Jag får väl bita som vanligt på den här myten: Alger klarar lägre näringsnivåer än växter. Växter kan omöjligt svälta ut alger.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Nasso
                      • November 2010
                      • 719

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Jag får väl bita som vanligt på den här myten: Alger klarar lägre näringsnivåer än växter. Växter kan omöjligt svälta ut alger.
                      Det är väl inte det som det handlar om?

                      Om du stoppar ner växter i ett nystartat kar så (i det optimala fallet) tar växterna upp all näring. Därför blir det ingen näring över till algerna. Algerna får ingen chans att etablera sig. Vad som klarar lägst nivå borde inte spela någon roll. Du menar att växter i ett akvarie inte påverkar algtillväxten alls?

                      Jag är dock långt ifrån någon expert! Om man skulle stoppa ner växter i ett akvarie med alger. Vad är det som säger att växterna konkurrerar ut algerna och inte tvärt om? Antar att man måste rensa bort algerna först så att algerna inte lyckas etablera sig?
                      /Emil Andersson
                      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Om du stoppar ner växter i ett nystartat kar så (i det optimala fallet) tar växterna upp all näring. Därför blir det ingen näring över till algerna. Algerna får ingen chans att etablera sig. Vad som klarar lägst nivå borde inte spela någon roll.
                        Här återupprepar du myten. Det du säger här är att växter klarar lägre näringsnivåer än alger. Att dom kan ta upp så mycket näring att algerna inte får någon näring.

                        Du menar att växter i ett akvarie inte påverkar algtillväxten alls?
                        Nej det säger jag inte. Jag säger att växter inte kan svälta ihjäl alger.

                        (Här måste jag nog vara övertydlig och säga att eftersom växter bevisligen är effektiva att motverka algodlingar implicerar jag således att växter konkurrerar på andra sätt.)

                        Vad är det som säger att växterna konkurrerar ut algerna och inte tvärt om? Antar att man måste rensa bort algerna först så att algerna inte lyckas etablera sig?
                        Dessa frågor är inte intressanta eftersom växter inte kan sänka näringsnivåerna så mycket att algerna inte kan växa.

                        (Övertydlig: Dom konkurrerar på andra sätt)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Det finns ett specifikt ämne som triggar algers vilja att föröka sig. Alger tar detta ämne som bevis för att det inte finns någon konkurrens och att förökning kommer ge bra resultat. Ammonium. Som tur är så är det grym konkurrens om ammonium i inkörda akvarier från både bakterier i bottnen/filtret och växter.

                          Växter skuggar och tar bort viljan att föröka sig vilket gör att algerna bara har obegränsad förmåga att växa eftersom dom har fullt tillräcklig med näring även om man kör på rent kranvatten, men dom har inget sex. Dvs den exponentiella tillväxten uteblir och den linjära skötseln av akvaristen och algätare hinner ikapp algerna som bara har obegränsad förmåga att växa vilket inte är så farligt. Det är när dom börjar känna sig sexiga man får hålla i hatten.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Så. Jag tvivlar att bimmerboy kommer kunna konkurrera ut sina alger med växter när han i dagsläget har ett par NPK-begränsade svärdsplantor. Han får lita till sitt knogfett vad gäller att skrubba alger samt algätare.

                            Anledningen att algerna kom är sannolikt att filtret läcker ammonium eller är för överladdat med mulm så att den ekologiska balansen i filtret rubttats. Det tar sannolikt en jäkla massa syre och har börjat tillhandahålla pruttprocesser istället för nitrifikation.

                            När han fixar filtreringen genom att spola rent filtermassan kommer dessutom akvariet stå halvöppet för ammonium vilket kan innebära att algerna tänder på alla cylindrar.

                            Överlag så har ju inte algerna i ett helt öppet akvarium med belysning och en massa pökande fiskar någon som helst anledning att inte växa. Faktum är att jag tycker hans bilder har för lite alger med tanke på förutsättningarna...
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Ett akvarium som har belysning och fisk och är inrett med sten får alger. Det går liksom inte att undvika. Man kan försöka minimera algerna genom att dra ned på belysningstiden, ha algätande djur, och/eller ha mycket växter och ge gödning för att gynna växterna på algernas bekostnad. Jag håller med Defdac - jag är också förvånad att han inte har mer alger än så där.

                              Eftersom fisken ifråga är Prinsessor, en aggressiv kolonibildande planktonätare, så är bimmerboy rätt begränsad vad gäller algätare - Prinsessorna skulle slå ihjäl de flesta algätande fiskar. Snäckor är nog egentligen det enda alternativet. Förslag är röda posthornssnäckor, zebrasnäckor, malajsiska sandsnäckor, östersjöbåtsnäckor, eller allihop. Snäckor är rätt ineffektiva algätare, så det kommer att krävas (och bli) massor. Äppelsnäckor skulle jag inte rekommendera, de blir förmodligen dödade.

                              Det mest realistiska alternativet är nog annars att kraftigt dra ned på belysningen; förslagsvis inleda med en veckas mörkläggning för att döda algerna, och sen ha ljuset tänt bara någon timme om dagen. Prinsessorna bryr sig inte, utan belysning har man för sin egen skull, dvs ha bara ljuset tänt när du är hemma och vill titta på akvariet.
                              Senast redigerad av Azur; 16 March 2011, 09:45.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...