Hur jag blev av med Cyanobakterier (blågröna alger)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lingonsylt
    • March 2011
    • 1

    Hur jag blev av med Cyanobakterier (blågröna alger)

    Startade en 180l burk i somras. Tog det lugnt med fisk och matning. Bottensubstrat sand. stort filter. Hade ganska mycket växter men fick ändå ganska snart fullt med cyanobakterier. Fräscha rör. 13 timmar ljus.

    Trots idogt bekämpande under 7 månader blev jag inte av med dom. De naturliga metoder jag testat är:
    • Ta bort så mycket man kan varje morgon och kväll (fick eksem på högerarmen av allt vattenslask)
    • Stora vattenbyten ofta. Små vattenbyten ofta. stora sällan, små sällan etc.
    • Mer näring, ingen näring. KNO3, PMDD
    • Mörkläggning


    Under hela behandligen fyllde jag på med fräscha snabbväxande växter men de dödades ganska snabbt.

    Tillslut gav jag upp, det stod mellan akvarium eller inget akvarium. Jag testade med antibiotika. Det fungerade men cyano kom snart tillbaka.

    För drygt 2 månader sedan testade jag Algol. Det dödade cyanobakterierna samt min stackars räka (det stod inte något på förpackningen om räkor). innan åtgärd tog jag ut alla plantor och sög ut större mängden av allt vatten. Samtidigt vräkte jag på med växter. Varav två för akvariet nya sorter hornsärv och javamossa. jag gödde även med KNO3 och vanlig akvariegödning.

    Växterna placerade jag ut så att de skulle få så mycket ljus som möjligt. Akvariet såg ut som en oigenomtränglig djungel. Jag sänkte ljuset till 10 timmar per dag. Den här gången tog växterna verkligen fart och algerna har inte synts till sedan dess!

    Jag tror att den absurda mängden växter gjorde susen och funderar på om det inte hade gått med bara växter och mörkläggning.

    Utan Zoopets forum hade jag gett upp! Tack för alla hjälpsamma trådar på samma ämne.
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Kul att du fick till det. Provade du general tonic, GT, vid något tillfälle? Jag har inte hört någon som misslyckats med etta.
    Checking out...

    Kommentar

    Arbetssätt...