Får inte ordning på växterna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #61
    Ska se om jag kan hitta tråden när jag får lite mer tid över, det va iaf över ett år sen jag läste den så minns ju inte vad överskriften va längre.
    Bosse: H2CO3 nivån kan påverkas av många faktorer så det är nog svårt att svara på var saturationsnivån ligger, såg dock nåt test där dom bara cirkulerade vattnet i ett tomt akvarie och då hamnade på ca 3ppm löst co2.

    Kommentar

    • frida.L
      • December 2010
      • 164

      #62
      Oki, nya växter är inköpta. Hade med mig en liten shoppinglista utifrån era förslag men eftersom det idag i Sthlm verkar vara "alla sunkiga akvarieväxters dag" så hade vi inte nån direkt tur med att hitta de växter vi ville ha.

      På tredje affären vi besökte så hittade vi ändå växter som inte såg värre ut än de vi redan hade Så nu har vi handlat någon sorts Cryptocoryne har inte lyckats lista ut närmare vilken typ det är, Anubias barteri som vi hoppas ska vilja växa på vår rot vi får se hur det går med det, samt en gallerblad (tror vi) hon på affären sa att den var väldigt tålig men vid närmare efterstudier här hemma så verkar det inte som det så den sätter vi inte så mycket hopp till i dagsläget Fick även med en svärdsplanta hem men den lär ju ätas upp av ancistrusarna ganska så fort.

      Någon som har tips på var man kan hitta bra växter i Sthlm? Köpa växter på nätet vågar man det? De kan ju vara lika dåliga som de var på affären idag, lite som att köpa grisen i säcken?

      Gjorde ett 10% vattenbyte igår, ska vi låta växterna få lite lugn och ro nu innan vi göra några vattenbyten, en vecka räcker det? Ha i pmdd? Har hittat vår luftpump finns det någon vits med att sätta i den?

      Håller tummarna nu att några växter klarar sig iaf, tur att februari är en kort månad så att lönerna kommer tätt :P

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #63
        Jag har köpt en del växter på Tradera, och hitills (två olika köpare) så har de varit jättefina. Visst är det skillnad mot när man köper i affären och får en hel planta med rot osv, jmf med att köpa sticklingar på Tradera, men hitills har alla mina (utom vallis) både varit fina och mått fint. Fått lite skräpsnäckor med ibland, vilket jag inte får på akvarieaffären, de har nämligen kulfisk i sina växtkar som städar sånt. Men de flesta äggen går ju att ta bort innan plantering.

        En av de jag köpt av, som säljer mycket växter på Tradera, hör hemma i Stockholm, Asplunds Akvariefisk eller vad de heter, kanske kan de sälja växter 'live' till dig med?

        Mina ancistrusar är iofs små, men de låter bli svärdsplanta - kanske för de har annan mat nog?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #64
          Jepp, gallerbladet kommer inte att bli långlivad, tyvärr...liksom svärdsplantan om Ancistrusarna får korn på den.
          Vattenbyte om en vecka blir bra, och PMDD kan du köra på som vanligt.
          Luftpumpen kan du låta vara kvar i lådan, dels låter det en del sedan har den ungefär samma resultat som ditt innerfilter med lufttillförsel hade.
          Apropå växter är det inte lätt, det gäller att ha lite tur och komma när affärerna fått in växter. Ska man sedan ha några specisella sorter kan det vara ännu värre, då är det nog privatannonser som gäller istället.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • frida.L
            • December 2010
            • 164

            #65
            Ansjo- tror du man vågar mata på lite mer nu? Tänkte så att ancistrusarna håller sig mätta och det kanske dröjer längre innan de får korn på svärdsplantan?

            Fiskarna ser piggare ut nu, färgen är tillbaka och de rör sig mer, tetrorna var snabba på att utforska allt nytt när växterna kom i. Vill inte riskera att mata för mycket så att det blir obalans igen men vill ju heller inte svälta fiskarna. Vad tycker du? Mata på eller vara återhållsam ett tag till?

            De har varit helt utan mat i 1 dag blir det väl (eller när var det katastrofen drog igång? 2 dagar kanske) och fick lite käk igår. Tetrorna verkade inte fatta att det var käk men "pelletsen" till malarna gick åt fort (eftersom det var först då tetrorna fattade att det var mat så var de också på dem).

            Kommentar

            • frida.L
              • December 2010
              • 164

              #66
              Ursprungligen postat av Alexia
              Jag har köpt en del växter på Tradera, och hitills (två olika köpare) så har de varit jättefina. Visst är det skillnad mot när man köper i affären och får en hel planta med rot osv, jmf med att köpa sticklingar på Tradera, men hitills har alla mina (utom vallis) både varit fina och mått fint. Fått lite skräpsnäckor med ibland, vilket jag inte får på akvarieaffären, de har nämligen kulfisk i sina växtkar som städar sånt. Men de flesta äggen går ju att ta bort innan plantering.

              En av de jag köpt av, som säljer mycket växter på Tradera, hör hemma i Stockholm, Asplunds Akvariefisk eller vad de heter, kanske kan de sälja växter 'live' till dig med?

              Mina ancistrusar är iofs små, men de låter bli svärdsplanta - kanske för de har annan mat nog?
              Lite snäckor skulle våra botior nog bara uppskatta, vi skaffade dem när vi fick problem med snäckor. Problemet var löst på några dagar efter att de flyttat in.

              Den ena ancistrusen kan vara lite elak och jaga den andra när det är käk (han försöker även jaga bort de andra men framförallt pansarmalarna fattar inte det utan käkar på trots hans skrämselförsök) så kanske är det så att det är den som blir bortjagad som äter på plantorna?
              Hur som, uppätna blir de!

              Ska se om jag hittar nåt spännande på tradera hittar man en säljare i närheten så skulle det nog kännas tryggare...

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #67
                Ursprungligen postat av frida.L
                Ansjo- tror du man vågar mata på lite mer nu? Tänkte så att ancistrusarna håller sig mätta och det kanske dröjer längre innan de får korn på svärdsplantan?

                Fiskarna ser piggare ut nu, färgen är tillbaka och de rör sig mer, tetrorna var snabba på att utforska allt nytt när växterna kom i. Vill inte riskera att mata för mycket så att det blir obalans igen men vill ju heller inte svälta fiskarna. Vad tycker du? Mata på eller vara återhållsam ett tag till?

                De har varit helt utan mat i 1 dag blir det väl (eller när var det katastrofen drog igång? 2 dagar kanske) och fick lite käk igår. Tetrorna verkade inte fatta att det var käk men "pelletsen" till malarna gick åt fort (eftersom det var först då tetrorna fattade att det var mat så var de också på dem).
                Du behöver inte oroa dig för fiskarnas skull, de klarar sig bra utan mat några dagar så får de vara utan mat en dag är det lugnt. Mata försiktigt i en månads tid för att inte belasta karet för mycket nu i "omstarten" eller vad man ska kalla det.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #68
                  Ursprungligen postat av Fuzzop
                  Ska se om jag kan hitta tråden när jag får lite mer tid över, det va iaf över ett år sen jag läste den så minns ju inte vad överskriften va längre.
                  Bosse: H2CO3 nivån kan påverkas av många faktorer så det är nog svårt att svara på var saturationsnivån ligger, såg dock nåt test där dom bara cirkulerade vattnet i ett tomt akvarie och då hamnade på ca 3ppm löst co2.
                  Ja det är riktigt lurigt med hur det fungerar igentligen!
                  Om någon är intreserad och begriper ser det ut så här"
                  When dissolved in water, carbon dioxide exists in equilibrium with carbonic acid:

                  CO2 + H2O is in equilibrium with H2CO3

                  The hydration equilibrium constant at 25 °C is called Kh, which in the case of carbonic acid is [H2CO3]/[CO2] = 1.70×10−3: hence, the majority of the carbon dioxide is not converted into carbonic acid, remaining as CO2 molecules. In the absence of a catalyst, the equilibrium is reached quite slowly. The rate constants are 0.039 s−1 for the forward reaction (CO2 + H2O → H2CO3) and 23 s−1 for the reverse reaction (H2CO3 → CO2 + H2O). Carbonic acid is used in the making of soft drinks, inexpensive and artificially carbonated sparkling wines, and other bubbly drinks. The addition of two equivalents of water to CO2 would give orthocarbonic acid, C(OH)4, which is unimportant in aqueous solution.

                  Addition of base to an excess of carbonic acid gives bicarbonate. With excess base, carbonic acid reacts to give carbonate salts.
                  Jag skall se om jag kan hitta/räknaut något riktvärde.
                  Hursomhälst blir nog kolet det limiterade om man använder PMDD.
                  Man brukar ange 30 ppm som ”lagom” med CO2 och det är ju lite högre en din siffra på 3 ppm.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #69
                    jo 30ppm är ju ungefär vad man siktar på när man kör med nån form av co2 tillskott och då växer det ju på ordentligt, 3ppm är inte mycket men kan man hålla det konstant så borde väl ändå det räcka för att hålla enklare växter vid liv kan man tycka.

                    Frida: att handla på tradera brukar inte va några problem så länge det inte är frost på nätterna, finns kanske nån i dina trakter som säljer så du kan få hämta upp, ibland är det några som vill skick riktigt små mänder/växter så köp av dom som skriver hur många och stora växter du får.

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #70
                      Bosse om du orkar läsa så har du där bra fakta om CO2 i vatten

                      Kommentar

                      • frida.L
                        • December 2010
                        • 164

                        #71
                        Okej en liten uppdatering och en fråga till!

                        Alla växter lever fortfarande! Svärdsplantan kanske inte ser så pigg ut men den är definitivt inte död, gallerplantorna ser ut att trivas ganska bra trots allt, har även köpt lite hygrophila polysperma som klarade av resan med posten hit (de hann fram innan snöstormen). Fiskarna är glada och framför allt tetrorna uppskattar de nya växterna som de kan simma omkring i.

                        Nu till frågan, är himla "skräpigt" i vattnet, blir som ett lager "damm" på alla blad. Gjorde ett vattenbyte igår och försökte få med så mycket skräp som möjligt. Men idag är det återigen ett lager på alla bladen (ser ut som damm/grus typ, skulle beskriva det hela som bös men det kanske man inte förstår vad det är om man inte är från Värmland?)

                        Matar ytterst sparsamt och har även satt i en liten extra pump för att få mer filtermassa men trots detta så är akvariet fullt med "bös". Funderar på om det behövs en annan pump med mer filtermassa? Har läst om pumpar där man kan sätta i olika typer av filter som ska ta upp olika sorters "skräp".
                        Vad tror ni?

                        Tack återigen till alla er som svarat tidigare, håller alla tummar jag har nu att akvariet kommer igång på allvar!

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #72
                          Anledningen till "bös" är att det finns mer skit än som kan tas om hand om, i ett väl inkört akvarie har man stora mängder bakterier i sand och inte bara filtret som hjälper till att bryta ner skiten.
                          Sen om skiten lägger sig på blad och botten så är cirkulationen för låg för att orka virvla in skiten i pumpen, så om du inte behöver rengöra filtret känns det som att mera fart på vattnet är en viktigare del än större filtermassa, att ha pumpar med flera sorters filter i skulle inte vara nån större hjälp just nu, kan vara bra när man har som en fin dimma i vattnet men annars är en grov filtermatta det enda man behöver
                          Roligt att växterna överlever.
                          Kör du på som du har det idag och håll koll så inga fiskar ställer sig och flämtar vid ytan så ska nog skiten minska med tiden (man behöver lite skit för att bygga bakterier), se till att ditt extra filter blåser ut åt samma håll som det ordinarie filtret bara så dom inte motverkar varandras flöde i karet

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #73
                            Ursprungligen postat av Fuzzop
                            Bosse om du orkar läsa så har du där bra fakta om CO2 i vatten

                            http://www.thuisexperimenteren.nl/sc...quilibrium.doc
                            Hej,
                            Det tog lite tid att svara då det varit besök och datorkrasch här.
                            Tack skall du ha för den informationen. Det var vad jag letade efter!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            Arbetssätt...