Vallisneria dör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Vallisneria dör?

    Jag har förvisso aldrig utgett mig för att ha gröna fingrar, men jag begriper ändå inte vad som hände?

    Min vallisneria dör.. I två olika kar.

    Det lilla karet (40 - 45 liter) är ganska nystartat, snart 2 v. Inledningsvis planterade jag limnophila sessiliflora, echinodorus parviflorus och lileaopsis brasiliensis. Den sistnämnda blev jag varnad för var svår och nog inte skulle överleva. Den trivdes utmärkt från start och tog en vecka innan den skickade utlöpare längs botten, och växer både på höjd och bredd. De andra två trivs bra med, även om echinodorusen tog en knapp vecka på sig innan den 'tog sig'.

    Så råkade jag köpa ett 150 - 160 liters kar och ska ju inreda det. Köpte vallisnera och hygrophila polysperma och planterade ner, i båda karen.

    2 dygn senare mår polysperman oförskämt bra (där kan man snacka om SNABBväxande) i båda karen, med vallisnerian dööör - i båda karen. Bladen liksom 'löses upp', typ ruttnar, och går av och släpper. Försöker man ta på bladen bara försvinner de under fingrarna. Börjar endera i topparna eller 'mitt på'. Dvs det kan vara tillsynes friskt blad framför och bakom stället det ruttnar. Oftast börjar det i topparna dock.

    Jag har inte planterat den för djupt men det är också enda fel jag kan säga jag inte gjort. Ljuset är än så länge 'sådär' i båda karen. Men i det lilla växer ju övriga växter så det knakar trots ljuset så. Ingen gödning i något av karen än. Tyvärr inga vattenvärden heller då posten allena vet var mina vattentester befinner sig.

    Vad gick fel?Jag har tagit bort den ur det lilla karet med fiskar i, men klippt ner och låtit stå kvar i det stora. Men ska jag ta bort och kasta dem därifrån med? Och hur ska jag undvika en repris?
  • toggaj
    • November 2009
    • 220

    #2
    Kör du med Easycarbo?

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Nix. Kör inte med någonting alls än. I lilla karet är det vattenberedningsmedel (Nutrafin cycle) enligt anvisningar på flaskan, i det stora karet ingenting förutom vatten än. Båda karen innehåller dock en liten del salt, ungefär ½ dl/100 liter, men omräknat till respektive vattenvolym.
      Senast redigerad av Alexia; 30 January 2011, 11:40.

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        Ingen som har något förslag?

        Fått hem pmdd idag, men vet inte om det skulle hjälpa eller stjälpa? Kör inte med ngt co2 som sagt.

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #5
          Ursprungligen postat av Alexia
          Ingen som har något förslag?

          Fått hem pmdd idag, men vet inte om det skulle hjälpa eller stjälpa? Kör inte med ngt co2 som sagt.
          testa du med pmdd - det borde ge någon slags effekt - skriv gärna..
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #6
            Ska se om jag kan fixa det imorgon, om det finns nån levande valisneria kvar då =/ Men kan ju försöka med ny sen annars. Kommer lite andra växter med posten imorgon med.

            Men ska jag bara ha i enligt doseringsanvisningen? Kan jag ha i vattenberedningsmedel och pmdd samtidigt eller ska man vänta ett tag emellan?

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              Ursprungligen postat av Alexia
              Ska se om jag kan fixa det imorgon, om det finns nån levande valisneria kvar då =/ Men kan ju försöka med ny sen annars. Kommer lite andra växter med posten imorgon med.

              Men ska jag bara ha i enligt doseringsanvisningen? Kan jag ha i vattenberedningsmedel och pmdd samtidigt eller ska man vänta ett tag emellan?
              Jag brukar vänta med att ha i näring till dagen efter ett vattenbyte...
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #8
                Oki. Jag ska ju inte byta.

                Det stora karet är på ca 150 - 160 l och innehåller just nu 100 liter vatten och ½ dl salt, samt lite polysperma och sessiliflora. Samt två i princip döda vallisneria. Det ska jag plantera ner mer växter i, ha i lite mer grus, fylla på ca 50 liter vatten till, sätta i en större pump, bättre lyse och ha i vattenberedningsmedel i imorgon tänkte jag. Det är under uppstart alltså. Hade tänkt ha i vattenberedningsmedel då med. Men kan ju ha i pmdd i övermorgon då.

                Ska jag ha i pmdd i lilla karet med? Där slet jag upp vallisneriorna. Där finns sessiliflora, svärdsplanta (som ancistrusen käkat lite på men som annars mår bra), nåt jag inte minns vad det heter och lileaopsis. Samt sen några dygn en polysperma. Det är igång sen 2 v med fisk, men jag hittade skräpsnäckor idag, som kan ha kommit med nya växterna. Men finns risk jag kanske övermatat en aning där iom att skräpsnäckorna (physia) kom. Det är det salt och vattenberedningsmedel i enl 'anvisning' (saltat vid uppstart). Där växer det bra, men vallilsen dog där med. Men det vet jag inte alls om jag bör ha pmdd i?

                Har gjort ett 10 liters vattenbyte i lördags i det, det är på 40 - 45 l.

                Kommentar

                • dannedynamit
                  • April 2010
                  • 66

                  #9
                  vallisarna kanske inte gillar salt?

                  Kommentar

                  • Alexia
                    • January 2011
                    • 509

                    #10
                    Ah, en teori. Kanske inte? Iofs så är salthalten i ffa lilla karet minimal, och snabb googling och forumsökning visar att flera haft vallisneria i vatten med salt. Hittade även det här (vet inte hur man räknar ut vilken 'siffra' ens eget vatten får: "I låga salthalter - upp till 1.003 kan man ha bland annat vallisneria, Anubias barteri, Hygrophila polysperma." Samt flera inlägg både 'här och där' inkl zoopet om de som med framgång haft vallisneria i vatten med 1 dl salt/100 liter vatten (dvs dubbelt mot vad jag har i stora karet).

                    Sen kan ju min vallisneria tycka sämre om saltet än 'andra' vallisar, de lär ju kunna vara skillnader mellan plantorna där med. Så, på teoriplanet iaf skulle det ju mycket väl kunna vara saltet som just mina plantor inte gillar!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Att köra ner en halv till en deciliter salt per 100 liter i sina akvarier slentrianmässigt har aldrig kännts okej för mig även om jag vet att det rekommenderas här och där. Blir inte det som att firrarna hela tiden går i medicinskåpet?
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • 022helpek
                        • November 2010
                        • 626

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Att köra ner en halv till en deciliter salt per 100 liter i sina akvarier slentrianmässigt har aldrig kännts okej för mig även om jag vet att det rekommenderas här och där. Blir inte det som att firrarna hela tiden går i medicinskåpet?
                        Håller med defdac - dessutom är många av fiskarna SÖTvattensfiskar som utsätts för detta - betyder rent fysiologiskt att de lever under en oerhörd stress för att reglera kroppens funktioner. För salter i vattnet borde göra det svårare att usöndra salter som njurarna utvinner och det i sin tur borde förkorta livet på fiskar som är sötvattensfiskar men lever i brakvatten (svagt salt vatten). Gäddor o abborar i bottenviken lever ju så - de är inte någon annan art än våra vanliga gäddor o abborar men de överlever på grund av konkurensskäl i salt vatten...
                        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Alla akvarieväxter HATAR salt. Seriöst. Det inkluderar förment tåliga arter som javaormbunke. Jag tror inte nån akvarieväxt klarar mer än max 2-3 vikts-promille salthalt (dvs 2-3 gram per liter), och när de dör ser det just ut som om de löses upp.

                          Å andra sidan tror jag inte heller att Vallisneria är känsligare mot salt än de flesta andra växter. Var det saltet borde alla dina växter lida.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Alexia
                            • January 2011
                            • 509

                            #14
                            Jag vet att det råder väldigt delade meningar om salt, både vad gäller om det hjälper eller stjälper fisken, växterna osv. Jag kan varken propagera för eller emot det faktiskt. Jag hade det ju i vid uppstart av lilla karet, på akvarieaffärens rekommendation. Och det har ju än *peppar, peppar* fungerat utmärkt både för växter och fisk i det karet. Och växter som inte ska trivas alls (oavhängigt salt) stor trivs i karet. Men, det kan ju absolut vara så att just den valisnerian inte klarade/tyckte om salt (och en annan planta skulle gjort det).

                            Men, söker man ang salt blir det ju både anhängare och belackare man hittar, både plus och minus osv, så extremt svårt för lilla mig att avgöra vem som har rätt. De som med framgång haft lite salt i åratal vars kar fungerar prima, som anser att salt (i rimlig mängd) hjälper fisken osv. Eller de som hävdar att salt är bara av ondo och hjälper varken fisk eller växter, snarare stjälper..

                            Men då det fungerade bra i det lilla blev det automatiskt salt i stora karet med, rätt eller fel kan jag inte bedömma. Men kan ju prova köpa en ny vallis och se om den med dör, och då som alt byta vatten till saltfritt och göra ännu ett försök och se. Eller så skiter jag i vallisneria ett tag sålänge alla andra växter verkar må bra. Dör även de växter (ej vallis) som bord ekomma i brevlådan idag - då ÄR det ju ngt som är knas i/med vattnet/botten/etc dock, även om befintliga växter trovs.

                            Men, hemskt besvärligt för 'amatörer' som mig när det finns såå olika bud, t ex om just salt.

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              jag tror inte heller det är salt, jag har vallis som växer väldigt bra i mitt ena kar, där har jag 1-2 matsked salt per 4liter (aquarium systems reef crystal salt).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...