Giv mig en lista på kol källor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    Giv mig en lista på kol källor?

    Jag undrar om det finns något bra sätt att tillföra CO2 till växter - tryck, mesk, Easy-carbo, brustabletter, massor av fisk osv
    Jag tror inte att vare sig mesk eller tryck för tillfället kommer över min tröskel - vad finns det för alternativ?
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Om du inte vill ha mäsk eller tryck och inte har räkor så kan du pröva Easy-Carbo.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      hmm jag funderar på det men jag är väldigt förtjust i min näring (Tropicas plantnäring) och ska enligt rekomendation köpa in PMDDs kväve och fosfor som kompliment. Då känns som att mycket i easy carbo vara onödigt om jag bara vill åt kolet... hmmm tål att funderas på ... skall gå och se om jag hittar en innehållsförteckning...
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        I easycarbo finns väl bara kol...i form av en isomer av glutaraldehyd

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av Jonasroman
          I easycarbo finns väl bara kol...i form av en isomer av glutaraldehyd
          Om någon kan bevisa att EC eller Excel INTE har några negativa effekter så är jag den första att rusa i väg och köpa en pava.

          Men jag tror i mitt enfald att det är som med arseniken som hästhandlarna använde för att få kusarna pigga på auktion. Men jag kan ha fel!!!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Då känns som att mycket i easy carbo vara onödigt om jag bara vill åt kolet... hmmm tål att funderas på ...
            Easy Carbo innehåller bara kol (glutaraldehyd), inga andra näringsämnen.

            Om någon kan bevisa att EC eller Excel INTE har några negativa effekter
            Det är väl lite som med med all form av näring egentligen. För mycket blir toxiskt. Glutaraldehyd kanske lite snabbare än t ex kaliumsulfat eller varför inte diväteoxid som man tom kan bada i
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag tror inte att vare sig mesk eller tryck för tillfället kommer över min tröskel - vad finns det för alternativ?
              Kör lowtech med en Diana Walstad-botten av hälften jord och hälften grus. Snabbstarta den med att krama ur filtermulm i jorden så mineraliseringen kommer igång direkt. Då har du en ganska stabil CO2-tillförsel från den relativt långsamma nedbrytningen av jorden. Se till att inte ta för potent mylla bara. Det ska helst vara urlakad jord, typ den man får från gamla krukväxter som behöver jordbyte..
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #8
                Ursprungligen postat av bossep
                Om någon kan bevisa att EC eller Excel INTE har några negativa effekter så är jag den första att rusa i väg och köpa en pava.

                Men jag tror i mitt enfald att det är som med arseniken som hästhandlarna använde för att få kusarna pigga på auktion. Men jag kan ha fel!!!
                Alltid bra med grundskepticism!....min melodi också...hade jag inte fått tag på en hyffsat vetenskaplig förklaring hade jag inte köpt denna flaska, men skall erkänna att jag föll för den artikel jag fann via en länk på seachems sida. Den beskriver tämligen väl hur denna glutaraldehydisomer går rakt in i glukossyntesen hos växter, men ej alger.
                Men...jag gör som jag alltid gör, doserar Max halva dosen om ens det samt inte varje dag.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  För att anknyta till trådskaparen. Jag letar också alternativ både på organiskt och oorganiskt kol, då jag är lat och vill hitta enkla lösningar på ett problem. Sedan är jag snål och nykterist så CO2 på flaska, mäsk och Vodka kanske inte är min melodi!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jonasroman
                    Alltid bra med grundskepticism!....min melodi också...hade jag inte fått tag på en hyffsat vetenskaplig förklaring hade jag inte köpt denna flaska, men skall erkänna att jag föll för den artikel jag fann via en länk på seachems sida. Den beskriver tämligen väl hur denna glutaraldehydisomer går rakt in i glukossyntesen hos växter, men ej alger.
                    Men...jag gör som jag alltid gör, doserar Max halva dosen om ens det samt inte varje dag.
                    Kan du inte vräka i 10 dubbla dosen och bevisa att du har rätt? Så sliper jag göra det och bevisa motsatsen! SKRATTAR
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Jonasroman
                      • January 2011
                      • 635

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      För att anknyta till trådskaparen. Jag letar också alternativ både på organiskt och oorganiskt kol, då jag är lat och vill hitta enkla lösningar på ett problem. Sedan är jag snål och nykterist så CO2 på flaska, mäsk och Vodka kanske inte är min melodi!
                      Tvärtom Bosse!...just som nykterist passar vodkaalternativet särskilt bra...ingen risk att akvariets bakterier behöver dela med sig av vodkan;-)

                      Kommentar

                      • Jonasroman
                        • January 2011
                        • 635

                        #12
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Kan du inte vräka i 10 dubbla dosen och bevisa att du har rätt? Så sliper jag göra det och bevisa motsatsen! SKRATTAR

                        Ha ha....ja...i ett experimentkar...varför inte

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag letar också alternativ både på organiskt och oorganiskt kol, då jag är lat och vill hitta enkla lösningar på ett problem.
                          Det här kanske kan ge lite idéer du som håller på med lite större skala:
                          Many of us learned about the aquatic food web in high school. Our teachers explained that aquatic plants form the base of the food web, with the energy they create supporting aquatic life, from invertebrates to the largest fish. However, a recent Nature paper by Institute of Ecosystem Studies scientists Drs. Michael L. Pace and Jonathan J. Cole, with colleagues from Wisconsin and Sweden, indicates that aquatic plants are receiving a little help from trees.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • toggaj
                            • November 2009
                            • 220

                            #14
                            Startade ett SA-akvarium för ett och ett halvt år sedan. Efter en tid avtog växternas tillväxt och algerna tog över. Tillsatte då Easycarbo och Easyprofito enligt rekommendation. Fick ingen större förbättring på tillväxt eller algproblem men mina Vallisnerior tynade bort. Då flaskorna med Easyprodukter tog slut började jag göda med pmdd istället och satte igång en mäskdriven co2 tillförsel enligt beskrivning på PlantSwap. Nu växer det rejält i akvariet, Vallisneriorna har tagit sig och algerna har nästan försvunnit. Co2 tillsatsen har medfört en phsänkning från 7 till 6, jag kanske inbillar mig men jag upplever att mina Otocinclusar och fjärilsciklider är piggare. Jag är heller ingen större vän av jästa produkter men i det här fallet får jag medge att de har sina fördelar.
                            Senast redigerad av toggaj; 29 January 2011, 20:31.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Det här kanske kan ge lite idéer du som håller på med lite större skala:
                              http://www.eurekalert.org/pub_releas...-afm011104.php
                              Det var ju kul att DET blivit vetenskapligt bevisat!
                              Då kanske jag gör rätt i alla fall när jag låter delar av min skogs och kaffeplantering får stå kvar i vattnet.
                              Jag var lite deprimerad först när sjön tog över men det var onekligen kul att se det myller av liv som fanns bland träd och buskar, även om det har kostat några 1 000 lappar.
                              Naturligt vis får jag på skallen för att jag inte tar bort träden och folk kallar mig natursvin! Ja, ja jag är van att bli kallad det ena och det andra!

                              Klicka på bilden för större version

Namn: skogsochkaffeplantering.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,4 KB
ID: 2131191
                              Del av Bosses undervattens skog för kolproduktion!
                              Klicka på bilden för större version

Namn: snackrom.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,6 KB
ID: 2131192
                              Snäckrom på ett av träden.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...