Bort med blågröna alger, HUR?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brännmanet
    • August 2007
    • 46

    Bort med blågröna alger, HUR?!?

    Hejsan!

    Jag har fått blågröna alger som klänger vid rötterna på växter och på stenar. Hur blir jag av med dem?

    Tack på förhand!
    Emma
    -En kvinna utan en man är som en fisk utan en cykel-
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Om du söker på cyano lär du hitta massor med trådar härinne.

    Det du först kan göra är att köra en behandling med General Tonic. Sedan får du försöka få så bra fart på växterna att de tar all näring, så inte cyanon kommer tillbaka.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Tar inte General tonic död på bakterier? Isf får du räkna med att karet får betecknas som nystartat plus att du inte tar tag i själva grundproblemet.
      De flesta gånger man drabbas av cyano utmynnas av för låg nitrathalt, det skulle vara intressant ifall du kunde testa det. Göder du någonting? Annars är en bra början att köpa hem PMDD varav den ena ingrediensen är KNO3 som är nitrat och börjar du använda detta så kommer troligen cyanon att ge med sig till slut.
      Sug även upp så mycket cyano du kan vid vattenbytena, om inte så ser det lite trevligare ut för stunden iaf.
      total mörkläggning fnkar med, men även där har du inte tagit tag i själva grundproblemet.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • jocke_999
        • February 2009
        • 101

        #4
        Algina funkar väldigt bra mot Cyano.

        På lång sikt så bör du ha mycket växter och börja med PMDD och Easy Carbo om du inte använder det för att undvika Cyano.

        Det är även viktigt att du inte har för ostabilt vatten. Kontrollera att KH är minst 3.

        Kommentar

        Arbetssätt...