Både trådalger och skäggalger i helt rengjort akvarium :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Både trådalger och skäggalger i helt rengjort akvarium :(

    Jag nystartade min 375:a från scratch för någon månad sedan, där jag då även rev ut bakgrunden.

    Detta pga att algtillväxten i akvariet blivit så omfattande att jag inte kunde få bukt med den. Nästan hela bakgrunden, stenar, och inte minst växter täcktes av antingen tråd- eller skäggalger.

    Nu när jag kört "nya" tanken i minst en månad med PMDD-tillsats vid varje vattenbyte cirka en gång per vecka, har alger börjat dyka upp IGEN!

    Långa trådar börjar komma på växterna återigen.

    Invånare:
    2 st Jack Dempsey´s
    9 små röda tetror
    3 större snäckor
    2 malar

    Växtlighet: sparsam, då jag tänkte låta de tre-fyra snabbväxande plantor jag har växa till sig och därifrån omplantera skott.

    Belysning: ca 8 tim/dygn

    Matning: en gång dagligen, ungefär vad de äter upp för stunden

    Vattenbyten: veckovis, mellan 15-30% med tillsatt växtgödning då.

    Vad fan är det som är i obalans?? Hilfe bitte!
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Kan det inte vara staghorn, de kan komma i nystartade kar?

    De försvinner av sig själva efter ett tag ialla fall gjorde de hos mig.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      tycker oxå att alger kommer i nystartade kar, men efter nån månad eller två så ger de sig. vad har du för belysning?

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Jag fick - som sagt - kraftig algtillväxt i mitt redan inkörda kar innan jag startade om den här gången. Då misstänkte jag att det berodde på att jag ökade belysningen....men nu vetefarao.

        Jag har två "normalrör", varav ett gynnar växterna mer o det andra tar fram färgerna i fiskarna. Rekommenderade enligt Guldfisken Kalmar o har funkat utmärkt tills helt plötsligt förra karet då blev helt översållat.

        Har jag för lite växter som konkurrerar om näringsämnena med algerna tro?

        PiaJo - det kom i förra karet också, vilket var väl inkört sedan mer än ett år den gången. Jo, det kan mycket väl vara Staghorn. Tycker det är snudd på omöjligt att skilja trådalger från Staghorn.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Trådalger är som silkestunnt grönt ibland decimeter långt rakt hår, medans Staghorn (grå) och Cladophora (gröna) är mer som könshår.

          Har jag för lite växter som konkurrerar om näringsämnena med algerna tro?
          Ja. Du behöver komma upp i runt 50% av akvarievolymen innan växterna kan konurrera effektivt med algerna.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Trådalger är som silkestunnt grönt ibland decimeter långt rakt hår, medans Staghorn (grå) och Cladophora (gröna) är mer som könshår.


            Ja. Du behöver komma upp i runt 50% av akvarievolymen innan växterna kan konurrera effektivt med algerna.
            - 50% växtlighet? Menar du alltså volymmässigt, vilket skulle bli runt 185 litervolym växtlighet i min tank?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Det går säkert med mindre om du är riktigt duktig.

              Däremot får du ingen som helst hjälp av 4 plantor och PMDD. Varenda yta i akvariet som får direktljus kommer algerna ha fri tillgång till.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Det går säkert med mindre om du är riktigt duktig.

                Däremot får du ingen som helst hjälp av 4 plantor och PMDD. Varenda yta i akvariet som får direktljus kommer algerna ha fri tillgång till.
                - Du fick fullt medhåll från killen på Guldfisken, som jag besökte i morse. Han menade också att det inte finns någon konkurrens om ljus o näring i nuläget....så jag åkte hem med ytterligare fyra snabbväxare. Ja, jag lär väl komplettera med ytterligare växter beroende på hur pass de här knoppar av sig.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Du fick fullt medhåll från killen på Guldfisken
                  Yay.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...