Ska jag ta bort rötterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Ska jag ta bort rötterna?

    Jag planerar att ta bort en svärdsplanta som malarna förstört. Plantan är inte död.
    Måste man ta bort alla rötter i sanden också? Kanske sträcker dom sej långt åt sidorna så att det blir svårt.

    Jag funderar på om rötterna kan skada vattnet sen när dom inte hör till en levande växt. Dom kanske ruttnar.

    Mina bilder
    Min zoon
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ne det är nog ingen fara. rötterna borde la hänga med eller??

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      #3
      De rotresterna som blir borde botten klara av att bryta ner om du inte har ett nystartat akvarie
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Nej det är inte nystartat, har varit igång sen 2006.

        Jag tvivlar på att alla rötter följer med upp, antagligen har de spridit sej låååångt iväg. Jag vågar inte dra upp dem om det inte är nödvändigt. Kan bli väldig oreda och geggigt, inbillar jag mej.
        Eller - har svärdplantor inte så långa och kraftiga rötter, nån som vet?

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Det är ju rötterna som ÄR växten så när man planterar en ny växt så är egentligen det bästa att helt klippa av växten strax ovanför roten och sedan kommer det att växa upp en ny växt från roten.

          Så är en växt dålig - klipp av den strax ovanför roten så kommer det snart en ny växt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Jo det förstår jag. Men jag vill inte ha svärdplantan där, malarna (eller bara den ena av dem) bara gör galler av den. Så jag tänkte ta bort den helt och ev sätta den i ett annat akvarium. Men jag funderar på om kvarvarande rötter kan skada vattnet, ruttna.
            Kanske har rötterna brett ut sej enormt och om jag drar i dem följer väl annat med. Eller...

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Jag tagit bort växten nu. Såhär ser den ut.
              Vad tror ni, kan jag plantera om den i ett annat kar? Och hur, ska den tjocka stammen vara kvar?
              Ge mej lite tips.
              Alla rötter följde antagligen inte med upp.
              Bifogade filer

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                det gör inget om inte rötterna följer med. men sådär har jag aldrig sett en svärdsplanta. med en sån stam! mina är mer eller mindre bara en jätteplanta med rötter. du ser den i mitten av mitt kar där
                Bifogade filer

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Nej, det ser man bara om man tar upp den!! Känns och ser ut som en morot.
                  Min svärdplanta var oxå jättevacker o lummig innan malen förälskade sej i den.
                  Frågan är: hur ska jag plantera den i det andra akvariet? Någon här som känner till hur man gör.

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    öh det är väl bara att plantera ner den i sanden? som man gör med alla andra växter. klipp av rötterna lite o klipp av lite av stammen skulle jag gjort

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Definitivt skall du försöka plantera om den där på nåt lämpligt ställe, gräv ner den bara.

                      De rötter som du säkert har kvar kommer att brytas ner och ge en del icke önskvärda föroreningar i botten. Du kommer dock att ställa till mer problem med att försöka få upp dem än vad du har med att låta det vara som det är. Böka inte runt efter dem utan låt det vara som det är. Eventuellt kan det ju komma upp en ny planta från det som är kvar av rötterna men då får du ju ta hand om den om och när den kommer.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Ok. Jag misstänkte väl det, att kvarvarande rötter kan ställa till besvär.

                        Jag såg ju hur mycket skräp o grums som kom upp när jag drog upp den försiktigt. Det är förstås oxå riskabelt att fortsätta med det.
                        Så hela den där "moroten" ska grävas ned? Hmmm den är ju lång, och så alla andra rötter. Ok, jag får försöka. Det är ju liv iden, små blad som han inte lyckats käka upp! Ancistrusen som käkar är runt 8 år! Hur gamla blir dom egentligen?
                        Tack för hjälpen.

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          de orsäkar nog inte så mycket besvär. jag har då aldrig brytt mig om det när jag planterat om växter o jag harinte haft nåra problem.

                          klipp av rötterna til ett par cm bara o klipp av en del av "moroten".

                          ancitrusar kan la bli 15 år kanske typ

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            #14
                            OK, då gör jag så.
                            Så pass gammal! Då har han många svärdplantor kvar att gnaga sönder!
                            Snygg kub du har!
                            Mvh /Svea

                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              do so!

                              tack så mycket

                              Kommentar

                              Arbetssätt...