vilken växt kan detta vara?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin_95
    • May 2009
    • 85

    vilken växt kan detta vara?

    köpte en växt för någramånader sedan , men jag vet inte vad den hete tycker att den är ganska fin så skulle gjärna veta , de kanske finns någon som vet

    iallafall, jag har en buld men den är dålig väldigt suddig o så men hoppas att jag kan ta någon bättre snart schysst om ni iaf kollar den



    (hoppas länken fungerar)
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Någon sorts Spikblad, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=45&SOK=1
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Tänkte med på spikblad, men ser lite konstig ut , ingen sort jag varit i kontakt med.
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • Karin_95
        • May 2009
        • 85

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        hmm , nä de är inte den , den har mer långa tjockare stjälkar o stora platta blad , inte massa mindre

        Kommentar

        • Karin_95
          • May 2009
          • 85

          #5
          okej här kommer fler bilder





          Kommentar

          • Klotte
            • February 2007
            • 621

            #6
            Jag tror också på någon sorts spikblad, Hydrocotyle Vulgaris är nog den jag ser mest likhet med. Vad jag kan förstå så är det en sumpväxt/landväxt som vill stå fuktigt eller i vatten men vill växa upp på ytan eller över. Men jag är absolut inte säker, hoppas det är en annan så den trivs helt submerged.
            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
            100 liter blandat...

            Kommentar

            • Klotte
              • February 2007
              • 621

              #7
              Efter lite mer efterforskning så ändrar jag mig till Hydrocotyle Verticillata Den ska klara att bo helt under vatten, men verkar gilla grundare akvarium.
              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
              100 liter blandat...

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Om du läser länken jag hänvisade till så står det att det finns ca 100 olika sorters spikblad, och att pricka in den rätta där blir kanske inte det lättaste). Sedan kan de växa lite olika i fall till fall beroende på temp, ljus osv, men det är bara att njuta av växten du har köpt och se hur den kommer att arta sig.
                Att det är spikblad är ingen tvekan om.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Karin_95
                  • May 2009
                  • 85

                  #9
                  jo de kan nog vara en sorts spikblad, iaf så växer den snabbt om de skulle hjälpa att veta de ^^ , hon iaffären där jag köpte den sa när jag frågade om de var en flyt vät eller om bladen skule väa upp till ytan o ligga där, att jo de var de , men jag är osäker på om de kan vara så verkligen (hon såg väldigt osäkr ut)

                  Kommentar

                  • Karin_95
                    • May 2009
                    • 85

                    #10
                    Ursprungligen postat av Klotte
                    Efter lite mer efterforskning så ändrar jag mig till Hydrocotyle Verticillata Den ska klara att bo helt under vatten, men verkar gilla grundare akvarium.
                    jo bladen är väldigt lika , men de jag har väer mkt längre o inte så tät, men de kanske blir så när den tatt sig bättre

                    Kommentar

                    • Klotte
                      • February 2007
                      • 621

                      #11
                      Som ansjo säger så kan växter bete sig väldigt olika beronde på förutsättningarna i karet. Har man t.ex. svagt ljus har växterna en tendens att växa snabbt uppåt mot ljuset istället för att växa sig tjock och buskiga.

                      Du får nog avvakta några månader och kolla hur växten utvecklar sig. Ofta när man köper växter har de odlats i sump/lågt vatten för att växa snabbare och då kan de ändra utseende när de fått vara under vatten ett tag sen.
                      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                      100 liter blandat...

                      Kommentar

                      • Karin_95
                        • May 2009
                        • 85

                        #12
                        aha , jo de blir spännade att se hur den utvecklas tycker den e fin md de där stor bladen ^^

                        Kommentar

                        Arbetssätt...