Fiskar dör av EasyCarbo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargsyster
    • January 2010
    • 55

    Fiskar dör av EasyCarbo?

    Jag har nyligen börjat testa EasyCarbo och ProFito i några av mina kar för att se om det blir någon nämnvärd skillnad från Florena som jag annars använder. Det kändes ju till en början som att Easy-Life's grejjer är lite bättre men problemet är att efter två dagar började en massa malar att dö i det kar där jag använder EasyCarbo. Är det någon annan som har upplevt ett liknande fall eller har jag bara haft extrem otur? De malar som har dött är praktbotia, panda pansarmal och banjomal (bunocephalus coracoideus). Banjomalarna var jag mest förvånad över för de har varit så otroligt tåliga fram till nu. Ska dock tillägga att de bytte akvarium nån dag innan jag började använda EasyCarbo. Kan det ha med saken att göra? Jag är helt förvirrad...

    Jag postar detta meddelande här eftersom att det har med växtmedel att göra och inte direkt sjukdom. Om det var fel så ber jag om ursäkt :P
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    EasyCarbo är giftigt, men bara om du överdoserat KRAFTIGT. Håller du dig till rekommenderad dos är det ofarligt för fisk.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Hur mycket doserar du av EC ??
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • Vargsyster
        • January 2010
        • 55

        #4
        Det är 6 akvarium på 70 liter var, samt närmare 140 liter till i själva filtersystemet. Allt detta är sammankopplat som en hel sektion och till detta använde jag totalt 8 ml (jag doserade i filtret så att alla akvarium får lika mycket) och det ska egentligen vara mindre än vad som behövs... Jag kanske ändå har räknat fel nånstans?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Inte bra att dosera direkt i filtret eftersom Easy Carbo är väldigt bakteriedödande/decinficerande.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Vargsyster
            • January 2010
            • 55

            #6
            Fast det är direkt i utblåset och inte i själva filtervadden. Filtret är liksom uppdelat på tre kar. Två med filtervadd och en med det filtrerade vattnet och en pump som skickar ut det till akvarierna. Risken att dosera direkt i karet är ju att det åker direkt ut igen och då gör det ju ingen nytta. Det var så jag tänkte i alla fall...

            Kommentar

            • legob
              • May 2007
              • 642

              #7
              Inga problem här med Easy Carbo. Det är väl en dosfråga. Kanske klokt att börja med halv dos till dess växterna vant om sig.

              Kommentar

              • Vargsyster
                • January 2010
                • 55

                #8
                Ursprungligen postat av legob
                Inga problem här med Easy Carbo. Det är väl en dosfråga. Kanske klokt att börja med halv dos till dess växterna vant om sig.
                Så det kan vara så att växterna inte tar åt sig tillräckligt av medlet utan det blir kvar i vattnet och det är därför malarna reagerar negativt på det?

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Dosera direkt i tur och ordning varje enskilt akvarium annars kommer koncentrationen av EC att träffa fiskarna i dom första akvarierna som ett hammarslag i nacken på en nyfödd baby!
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Vad du sen menar med 'filtervadd' och 'filtrerande vatten' förstår jag bara inte, är det vanlig vit filtervadd du använder så är du helt ute och cyklar.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Ska jag vara ärlig låter det mer som ett sump-system för saltvatten..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Vargsyster
                        • January 2010
                        • 55

                        #12
                        Det är en Akvastabil akvarieställning med ytterfilter.

                        Jag ska testa att dosera direkt i varje kar. Tack för tipset ^^

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Ahh, har du effektline butikssystem med inviduell rening på varje kar, sweet!
                          Lägg gärna upp en bild på 'bokhyllan'

                          Vidhåller ändå att du ska dosera varje akvarie för sig alt att du tillsätter en dos i kar 1, väntar 10 minuter, nästa dos ner i kar 1 osv..
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...