Växter??!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lizzy_123
    • March 2010
    • 71

    Växter??!!

    Jag tror att jag blir tokig, mina växter vill inte bli fina.
    Jag har mest snabbväxande växter för att bli kvitt algerna, har ljust ca 10timmar varje dag, göder med pmdd igång i veckan+easy carbo varannan dag. Har även provat sätta i ett co2-system. Det vill inte ta fart förutom hornsärven men även den kan hox flux få för sig att bli brun och ful. Har ganska nya rör (dec -09), har satt en reflektor för att se om det gör någon skillnad. Växterna växer i och för sig men blir bruna av någon typ av alger direkt( det går att ta fingrarna och "skrapa av" det?!) Är det någon som har haft samma problem och som har fått det att lösa sig???
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Hur varmt har du i akvariet?
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Lizzy_123
      • March 2010
      • 71

      #3
      ca 25-26 grader

      Kommentar

      • Bladh
        • February 2010
        • 193

        #4
        Hur många Watt per liter ligger du på?

        Kommentar

        • Lizzy_123
          • March 2010
          • 71

          #5
          Ursprungligen postat av Bladh
          Hur många Watt per liter ligger du på?
          Vad menar du?

          Kommentar

          • Bladh
            • February 2010
            • 193

            #6
            Hur många watt ljus har du sammanlagt och hur stor är volymen på akvariet?

            Kommentar

            • Lizzy_123
              • March 2010
              • 71

              #7
              Jag har ett aqua-glo 30w T8 och ett Power-glo 30w T8. Och karet är på 170 L.

              Kommentar

              • Allroad
                • November 2009
                • 50

                #8
                Hade liknande problem vid uppstart av mitt kar. Tog ca 2 månader och sedan var problemen borta. Kör CO2 + PMDD och rätt låg belysning (0,25 w/liter) men har nya reflektorer + nya Aquarelle-rör. Klipper nu växterna friskt. Polysperman växer drygt 1 dm/vecka och allt annat växer också mycket bra!

                Kommentar

                • Klotte
                  • February 2007
                  • 621

                  #9
                  Hade precis som Allroad bruna Kiselalger när jag startade upp, men som han säger så brukar de försvinna efter ett tag. Kör åxå CO2 och PMDD och växterna växer som ogräs. Tror ditt största problem är att du har lite för svagt ljus i karet.

                  Kolla The Aquatools så ser du att de rekomenderar ca. 0.79 W/liter i ett 170 liters kar. Men kommer du över 0.5 så är det nog ok. Just nu har du bara 0.35. Sidan räknar på T8-rör så bara att byta till T5 skulle göra skillnad, men jag skulle nog satsa på högre styrka elt. fler rör även med T5.
                  540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                  100 liter blandat...

                  Kommentar

                  • Lizzy_123
                    • March 2010
                    • 71

                    #10
                    Men hur ska jag kunna få högre styrka? vad jag kan se så finns det inge högre styrka på den längd jag har?! Måste jag byta hela lysrörsdelen för att byta till T5?

                    Kommentar

                    • Klotte
                      • February 2007
                      • 621

                      #11
                      Tyvärr måste du nog byta ramp om du ska öka ljusstyrkan i karet. När skaffade du reflektorn, det kan göra en ganska stor skillnad om ljuset är på gränsen. Vet hur tråkigt det är att upptäcka att man har för lite ljus, men man kan hålla växter ändå

                      Hur länge har du haft karet igång? Och hur länge har det stått med samma förutsättningar (jämna nivåer PMDD och CO2)?

                      Har du snabbväxande växter brukar det gå att få dem att fungera med lite för lågt ljus om man göder bra och tillför CO2. Rensa gärna lite hårdare så du plockar blad som är helt täckta med alger eller klipper grenar som ser allt för tråkiga ut. Skrapa gärna de större bladen rena med fingrarna. Växterna tar upp nästan all sin näring genom bladen, är de täckta med alger får de nästan ingen näring och då tar algerna all näring du tillsätter i vattnet.
                      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                      100 liter blandat...

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        0,79 watt/liter i 170-litrare är för mycket

                        0,79 watt/liter med bra reflektorer skulle ge dig nästan 100 PAR enligt http://www.defblog.se/LightCalculator/ vilket är i nivå jag själv kör med i mitt nyckfulla CO2-bestyckade växtakvarium. Inget att rekommendera om du inte är Takashi Amano själv.

                        Med reflektorer och 2x30 watt som du kör idag och bra rör kommer du upp i en nivå som duger utmärkt för de allra flesta växter. Ogräs som Hornsärv ska inte ha några som helst problem sålänge dom inte är skuggade (vilket kan vara förvånansvärt svårt att se till)

                        De bruna algerna är förmodligen kiselalger som tyder på att du kört fosfatbegränsat en längre tid. Fosfor (P) är ett av de viktigaste näringsämnena växter behöver tillsammans med kväve (N) och kalium (K). Du har säket hört "NPK" när man snackar om trädgårdsskötsel t ex. För att få lagom nivåer av NPK så blev växtakvarister runtom i världen tvungna att skruva ihop sin egen gödning (PMDD) eftersom alla akvarietillverkare runtom i världen tar bort NP från sina gödning eftersom dom tror att det ger alger (vilket det inte gör så länge N inte är i form av ammonium).

                        PMDD således. Gärna ihop med CO2 om du har möjlighet.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Lizzy_123
                          • March 2010
                          • 71

                          #13
                          Jag har ganska nyköpt reflektorn men har kört CO2 i ca 3v. Har bara en reflektor kanske bör köpa en till? Har tagit en massa tester nu, dropptester JBL. Så här såg det ut i morse strax efter att ljuset hade tänts:KH 3, pH 7,2, GH 4, NH4 0,1, NO2 0,025, NO3 20, PO4 1,8, Fe 0,1.
                          Kom fram till att det är nog fosfor som är boven i dramat + att jag har ett väldigt mjukt vatten. Kollade nu pH- värdet och det hade stigit till 7,4.

                          Kommentar

                          • Allroad
                            • November 2009
                            • 50

                            #14
                            Tog ca 4 v innan mitt kar blev stabilt från det att jag satte till CO2. Jag kör med kontrolldator så värdena är helt stabila. Tillsätter rekommenderad dos PMDD (från Haaks hemsida) 1 gång/vecka + halv dos extra mitt i veckan. Byter 1/3 vatten veckovis. Belysning på 9 timmar/dag. Fungerar bra så långt...

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #15
                              Duger flytande CO2? Hur står det sig mot gas?
                              Checking out...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...