Flytande och "stick" gödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Vore kul att träffas i så fall och diskutera ämnet mer ingående.
    Nej, jag är en ganska trist person så det vill du garanterat inte.

    Men som du säger, du har testat och inte sett skillnad. Då kan jag nog säga att du inte ser så värst bra eller så har du inte testat tillräckligt länge.
    Som jag skrev så har jag testat och sett skillnaden. Det växer initialt snabbare, men det hämtar en kontinuerligt växande växt hem speciellt om man lägger in exponentiell tillväxt som faktor. Dubblar växten sin massa varje vecka och växten måste ladda i viloperiod i flera månader så blir det genast intressant.

    Jag tror du gör tankevurpan och jämför övervattensväxter som helt måste förlita sig på sin rot/rotknöl för näringssamling.

    Undervattensblad med konstant inflöde av näring behöver aldrig bygga upp några depåer.

    Oavestt huyr mycket näring och ljus du ger vissa arter så kommer de inte att reagera positivt om inte deras rötter förankrats och utvecklats normalt.
    Jag har testat att odla Cryptocoryne och Nymphea med rötterna ovanför gruset. Dom växte bättre än de jag grävde ner.

    Återigen tror jag du lutar dig tillbaks på växter som inte är omgivna av lättillgänglig näringslösning.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Bosseva
      • January 2006
      • 17

      #17
      Om jag då får vara med lite på min tråd här så kanske det kan vara så enkelt att jag har tryckt ner plantorna för långt i gruset så själva "rotknölen" är under gruset? Har för mig att jag läst om nått sådant nån gång, ska ta en titt på detta
      Om du vill att dina drömar skall gå i uppfyllelse,
      så måste du vakna först. (Av min gamle mor)

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Anubias, Nymphea, Javaormbunke och Bolbitis vet jag på rak arm inte mår jätteprima med sina Rhizom under gruset. Ett trick är att trycka ner hela rubbet under gruset och sedan dra upp plantan tills att hela rhizomet syns.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #19
          Ett trick med javaormbunke är att binda rötterna mot lavasten, rötter o dyl då rötterna precis som defdac skriver 'inte mår jätteprima' under bottensubstratet.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Bosseva
            • January 2006
            • 17

            #20
            Ska prova att dra upp plantorna lite sen ikväll, de är gröna och fina annars så de håller ju inte på att dö iallafall.......
            Om du vill att dina drömar skall gå i uppfyllelse,
            så måste du vakna först. (Av min gamle mor)

            Kommentar

            Arbetssätt...