Växter som växer på sten/lera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    Växter som växer på sten/lera?

    Jag har nyss budat hem ett nytt lerrör/lergrotta från Tradera och funderar lite på hur jag skall fixa till det i akvariet. Jag tänkte mig att kanske fixa någon växt som kan växa upp på själva grottan. Vad finns det för växter som växer fast så? Finns det nåt annat än mossa? Och ifall det skall vara mossa, vad finns det för sorter som är bra?

    Jag har en pogostemon helferi som växer i närheten där jag tänkte ha grottan. Den verkar visserligen inte riktigt få nån fart i mitt kar, men om den kommer igång lite, skulle man kunna få den att växa upp på grottan då? Kanske med nåt nät runt eller så?

    Lite tips tack ^^
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Jag skulle föreslå java ormbunke, för de funkar bra eftersom man inte ska plantera dom för att jag har för mig att dom dör om man täcker över rötterna med sand. Men vilken växt du än tar så kan du linda fast den runt det du vill att den ska växa fast på, med vanlig sytråd. Då kommer tråden att ruttna bort med tiden, och sen så fastar växtens rötter på lerröret

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      som nämnts javaormbunke. sen finns javamossa, christmasmoss eller anubis...
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      Arbetssätt...