Brun beläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nallemannen 3
    • October 2008
    • 154

    Brun beläggning

    Hallå

    Jag har ett 16L kar med CR och har märkt att det börjar bli en brun beläggning på min javaorbunke. Det går ganska lätt bort om man drar med fingret.

    Lite fakta om karet:
    Det är startat för några månader sen.
    Det har väldigt mycket ljus. Har ingen ljusramp än så jag kör med en 60w päronlampa. Det är säkert därför jag även har trådalger.
    Ingen pmdd eller co2. en bra pump.

    Jag undrar om det är en alg,vilken sort och hur man blir av med det.




    Funderar på att köpa den här:


    Den skulle funka va?
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Det är säkert Kiselalger du har, för mycket näring vattnet som den tar upp lättare än vad växterna hinner ta upp

    Vad du ska göra är att mata sparsamt och bara låta det va så att det kan få sin balans,jag hade även bytat lite vatten för att få ner NO3 det kan vara en del i det hela men bara lite vatten i ett sånt litet kar.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Nallemannen 3
      • October 2008
      • 154

      #3
      Ok men jag matar bara några få gånger i veckan och då bara med typ 2 femtedels hikari´s alg wafers.

      Ska testa att byta vatten lite oftare.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av Nallemannen 3
        Ok men jag matar bara några få gånger i veckan och då bara med typ 2 femtedels hikari´s alg wafers.

        Ska testa att byta vatten lite oftare.
        Bara en liten mängd vatten..ljuset kan vara en bov i det hela då det är en näringkälla men ljus och jag är ingen bra alls då jag aldrig bryr mig om detta,så det kan andra bättre.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Nallemannen 3
          • October 2008
          • 154

          #5
          Ja men sen jag upptäckte algerna har jag de släckt mellan ca 07:00-15:30 och även under natten då

          Men ska köpa rampen ganska snart så jag får hoppas att det försvinner sen.

          Kommentar

          Arbetssätt...