Är det stor skillnad mellan NutriSI och Micro+?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aiquen
    • January 2004
    • 93

    Är det stor skillnad mellan NutriSI och Micro+?

    Ni ser rubriken.

    Jag har förstått att vilket av de två ovan man ska ha beror på KH-värdet, men är det egentligen någon större skillnad? D.v.s. "vad händer" om det blir fel? Kan man beställa något av dem på måfå eller är det ett stort måste att ha koll på KH-värdet för att det ska bli rätt? Är förresten Tropicas gödning en likvärdig mikrogödning, om man vill slippa blanda själv?

    /aiquen, utan koll.
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    funktionsmässigt är säkerligen tropicas jämförlig med pmdd, men prismässigt ligger den nog på det tiodubbla per liter så att säga.

    skillnad på micro och nutrisi är att nutrisi kommer i pulverform medan micro kommer i flytande form direkt som jag förstått det. det funkar med båda, själv kör jag både och faktiskt, defdacs torrmix vid varje VB och sen några droppar micro 1-3 ggr i veckan beroende på hur växterna ser ut att må.

    MVH
    Marcus
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Enligt Defdac så spelar det ingen roll vilken blandning man väljer om man har pH under 7, har man pH över 7 bör Micro+ (eller Tropica) användas. Skillnaden är tydligen vilket chelateringsmedel som används, och blandningen i Micro+ (och Tropica) klarar högre pH än den som används i Nutrisi.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Sumpan
        • December 2008
        • 238

        #4
        Micro+ om man har har Ph 7 eller högre alltså? Hur fungerar det då med angivelsen att man ska ha NutriSI till mjukt vatten och Micro+ till hårt vatten? I mitt fall har jag mjukt vatten och Ph över 7 och jag använder NutriSI. Är det lämpligare att använda Micro+ då?
        En aning förvirrande
        200L Asien
        56L
        27L

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Ursprungligen postat av Sumpan
          Micro+ om man har har Ph 7 eller högre alltså? Hur fungerar det då med angivelsen att man ska ha NutriSI till mjukt vatten och Micro+ till hårt vatten? I mitt fall har jag mjukt vatten och Ph över 7 och jag använder NutriSI. Är det lämpligare att använda Micro+ då?
          En aning förvirrande
          Som jag förstår det så har mjukheten inte mycket med saken att göra utan det hänger på PH, har du över 7 så satsa på micro+,
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Sumpan
            • December 2008
            • 238

            #6
            Ursprungligen postat av Marnat
            Som jag förstår det så har mjukheten inte mycket med saken att göra utan det hänger på PH, har du över 7 så satsa på micro+,
            Plockat från hack.se/pmdd:

            Micro+ är en flytande micronäring och är till fördel för hårda vatten över KH7.
            NutriSi är ett pulver som skall lösas upp i surt vatten därav medföljer det Citronsyra.NutriSi är till för del för Mjuka vatten under KH7. Lite fundersam:P Men som du skrev så verkar PH ha en betydelse också.
            Senast redigerad av Sumpan; 15 April 2010, 11:01.
            200L Asien
            56L
            27L

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Enligt Defdac så spelar det ingen roll vilken blandning man väljer om man har pH under 7, har man pH över 7 bör Micro+ (eller Tropica) användas. Skillnaden är tydligen vilket chelateringsmedel som används, och blandningen i Micro+ (och Tropica) klarar högre pH än den som används i Nutrisi.
              Jag har ett KH-värde på 6 alltså ska jag använda NutriSI enligt hemsidan Men mitt PH ligger över 8, så jag har alltså använt fel PMDD, eller.
              Jag hittar ingenstans att läsa om PH/PMDD
              Blev smått förvirrad nu.
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Sumpan
                • December 2008
                • 238

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Enligt Defdac så spelar det ingen roll vilken blandning man väljer om man har pH under 7, har man pH över 7 bör Micro+ (eller Tropica) användas. Skillnaden är tydligen vilket chelateringsmedel som används, och blandningen i Micro+ (och Tropica) klarar högre pH än den som används i Nutrisi.
                Ursprungligen postat av gullefjun
                Jag har ett KH-värde på 6 alltså ska jag använda NutriSI enligt hemsidan Men mitt PH ligger över 8, så jag har alltså använt fel PMDD, eller.
                Jag hittar ingenstans att läsa om PH/PMDD
                Blev smått förvirrad nu.
                Samma här! Kankse värt att prova micro+ istället en gång
                200L Asien
                56L
                27L

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Jag är inte helt säker, men vad jag minns av den oorganiska kemin så tror jag ganska säkert att i sammanhanget är det som spelar roll att lösningen har rätt pH.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Jag är inte helt säker, men vad jag minns av den oorganiska kemin så tror jag ganska säkert att i sammanhanget är det som spelar roll att lösningen har rätt pH.
                    Då förstod jag dig rätt då ja.
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Jag är inte helt säker, men vad jag minns av den oorganiska kemin så tror jag ganska säkert att i sammanhanget är det som spelar roll att lösningen har rätt pH.
                      Jag som nyss köpt trippeldos av NutriSi och det är fel enligt mitt PH-värde
                      Hur tar jag reda på vad det är för PH i lösningen?
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #12
                        Hej inte pH det är inte det som spelar roll det är KH värdet alltså om ert vatten är hårt eller mjukt

                        Micro+ fungerar till hårt o mjukt men har fördel på hårda vatten.
                        Nutrisi fungerar bäst på mjuka vatten upp till KH7

                        /P
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av peterhaack
                          Hej inte pH det är inte det som spelar roll det är KH värdet alltså om ert vatten är hårt eller mjukt
                          Jag är ledsen Peter, men jag har svårt att tro det. På vilket sätt skulle bikarbonatjonerna i sig störa gödningsmedlet?
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #14
                            Så säger de från tillverkarna och det har med chelaterna i de olika att göra. men det har inget med pH att göra alls..
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av peterhaack
                              Så säger de från tillverkarna och det har med chelaterna i de olika att göra. men det har inget med pH att göra alls..
                              Tack för svaret Peter, då kör jag vidare som jag brukar.
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...