En liten fråga om Vallisneria Tiger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seco

    • November 2008
    • 125

    En liten fråga om Vallisneria Tiger

    Har denna i mitt akvarium, läste att den kan bli 0.5-1m hög.
    Mina skjuter mängder av rotskott, över allt t.o.m. i grottan där det inte finns något ljus.
    Men dom verkar inte bli högre än c:a 5cm?
    Inte den skog som jag förväntade mig snarare en förgrungs växt.
    Dom växter som alla rotskotten kommer(dom jag köpte fr. affären) är c:a 35-40cm höga och gröna blad.
    Har någon ett förslag på varför inte rotskotten växer mer än 5cm?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vallisneria 'tiger' kan bli uppemot två meter. Växten till vänster i bild här är 'tiger':

    Du kan jämföra med korkskruvsvallisneriorna och Crinumen till höger.

    Vallisneria blir kort om den har näringsbrist, är det möjligt att det är det som är problemet?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Seco

      • November 2008
      • 125

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Vallisneria blir kort om den har näringsbrist, är det möjligt att det är det som är problemet?
      Jag har ett Juwel Rio 240L med 2st 54W T5 Daylight
      Doserar med 15ml PMDD 2ggr/vecka.
      Kanske borde höja dosen till 20ml/2ggr vecka eller vad tror du?

      Kommentar

      • Seco

        • November 2008
        • 125

        #4
        Hämmad tillväxt verkar bero på brist på fosfor, kalium, järn och sådant.
        Jag brukar tillsätta PMDD direkt efter ett vattenbyte.
        Då jag använder vattenberedningsmedel funderar jag på om det är denna som förstör näringen?
        Vattenberednings medel tar ju bort tungmetaller odyl.
        Borde kanske vänta något dygn innan jag tillsätter PMDD?

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av Seco
          Då jag använder vattenberedningsmedel funderar jag på om det är denna som förstör näringen?
          Det låter rimligt, jag har ett halvt minne att jag hört om nåt sånt tidigare.
          Om du inte vet med dig att du har dåligt kranvatten skulle jag faktiskt säga att du kan skippa vattenberedningsmedel vid delvattenbyten i ett etablerat akvarium.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Seco

            • November 2008
            • 125

            #6
            Anledningen till att jag har använt vattenberedningsmedel har varit kloret som dom tillsätter, är inte speciellt orolig för dåligt kranvatten i övrigt.
            Om jag slutar med vattenberednings medel skadas inte fiskarna av kloret som dom tillsätter i dricksvattnet?
            Det kanske är så lite så det inte spelar någon roll.

            Kommentar

            Arbetssätt...