Alger på BTN

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagittarius

    Alger på BTN

    Hej!

    Jag har fått en hel del alger på min Back To Nature Backgrund...
    Hur får jag bort de..? Jag kan varken skrapa eller gnugga, då förstörs den.

    Jag har lite växter i karet, ej utsatt för solljus. Ljus från lampan varar i ca 10 timmar. Vattenbytesfrekvensen 1 gång i veckan.
    I karet bor 7 diskus, 2 malar och 3 nyckelhålssiklider som får mat 2 ggr om dagen...

    Finns det något speciellt preparat som man kan köpa kanske..?!

    Tack på förhand
    Senast redigerad av Gäst; 10 March 2010, 13:30.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Alger skall det vara lite på bakgrunden för att den skall vara riktigt snygg.
    Blir det för mycket går det att borsta bort med en diskborste
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ouscazz

      • February 2009
      • 910

      #3
      Ursprungligen postat av sagittarius
      Hej!

      Jag har fått en hel del alger på min Back To Nature Backgrund...
      Hur får jag bort de..? Jag kan varken skrapa eller gnugga, då förstörs den.

      Jag har lite växter i karet, ej utsatt för solljus. Ljus från lampan varar i ca 10 timmar. Vattenbytesfrekvensen 1 gång i veckan.
      I karet bor 7 diskus och 3 nyckelhålssiklider som får mat 2 ggr om dagen...

      Finns det något speciellt preparat som man kan köpa kanske..?!

      Tack på förhand
      Vanlig orsak i diskuskar är övergött vatten, kan också vara för många ljustimmar eller en kombination av båda. Byt 30% vatten var fjärde dag, slamsug, dra ned på antalet ljustimmar så blir det nog bättre.

      Jag får samma problem i mina diskus och Altumkar när jag bara byter vatten en gång i veckan.
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

      Kommentar

      • sagittarius

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Alger skall det vara lite på bakgrunden för att den skall vara riktigt snygg.
        Blir det för mycket går det att borsta bort med en diskborste
        OK... Jag håller med... men det ser mer ut som brun smutts och slem än alger...
        Smart med diskborste. Har inte tänkt på det

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Har själv en ganska billig BTN, vill att den ska se mer naturlig ut, så jag välkomnar lite alger. Dock är karet ganska nytt, så det har inte kommit så mycket än. Fick lite alger på bakgrunden, högst upp, där det är som ljusast. De tog våra Siamesiska algätare hand om nästan omgående. De är effektiva som unga! (Inte gör de någon åverkan heller som det kan bli med en borste.)
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av sagittarius
            OK... Jag håller med... men det ser mer ut som brun smutts och slem än alger...
            OK - då bör du nog ändra lite på utfodringen: Du matar väl inte med oxhjärta - det bör man inte göra i ett "inrett" akvarium
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • sagittarius

              #7
              Ursprungligen postat av Ouscazz
              Vanlig orsak i diskuskar är övergött vatten, kan också vara för många ljustimmar eller en kombination av båda. Byt 30% vatten var fjärde dag, slamsug, dra ned på antalet ljustimmar så blir det nog bättre.

              Jag får samma problem i mina diskus och Altumkar när jag bara byter vatten en gång i veckan.
              OK... så du tycker att mer vattenbyte är rätt lösning? Hur länge skall ljuset vara på tycker du?

              tack igen

              Kommentar

              • sagittarius

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                OK - då bör du nog ändra lite på utfodringen: Du matar väl inte med oxhjärta - det bör man inte göra i ett "inrett" akvarium
                Ja, jag använder oxhjärta... Kan det vara så farligt?! :/ hmm

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av sagittarius
                  Hur länge skall ljuset vara på tycker du?
                  tack igen
                  Ljuset skall max. vara på 12-14 timmar, men det räcker med 8-10. Men är det ett slemskikt så tror jag inte riktigt på att det är fel belysningstiden utan mer på utfodringen
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • sagittarius

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Ljuset skall max. vara på 12-14 timmar, men det räcker med 8-10. Men är det ett slemskikt så tror jag inte riktigt på att det är fel belysningstiden utan mer på utfodringen
                    OK Kjell!
                    Fiskarna får oxhjärta var 3e dag, men, från om med nu så kommer jag att gå efter dina råd och strunta i oxhjärta...
                    tack så hämskt mycket för tipsen

                    Kommentar

                    • Ouscazz

                      • February 2009
                      • 910

                      #11
                      Ja, det räcker oftast med tätare vattenbyten och färre ljustimmar. Diskus skitar ned extremt mycket (både foderrester och det som kommer ut därbak) och göder därmed vattnet = alger. Kör vattenbyte som jag skrev och 8-9 timmars ljus per dygn. När du får kontroll på algerna kan du kanske öka på ljustimmarna lite och se vad som händer.
                      www.diskusforum.se
                      www.loricariidae.se

                      Kommentar

                      • Ouscazz

                        • February 2009
                        • 910

                        #12
                        Ursprungligen postat av sagittarius
                        Ja, jag använder oxhjärta... Kan det vara så farligt?! :/ hmm
                        Ingen fara, jag utfodrar med oxhjärta dagligen i båda mina inredda diskuskar, mata måttligt och se till att ha bottenfisk som tar hand om resterna.
                        www.diskusforum.se
                        www.loricariidae.se

                        Kommentar

                        • Ouscazz

                          • February 2009
                          • 910

                          #13
                          Glömde, torka gärna av samtliga glasytor vid varje vattenbyte så slipper du slemmet.
                          www.diskusforum.se
                          www.loricariidae.se

                          Kommentar

                          • sagittarius

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ouscazz
                            Ingen fara, jag utfodrar med oxhjärta dagligen i båda mina inredda diskuskar, mata måttligt och se till att ha bottenfisk som tar hand om resterna.
                            mm... jo jag förstår men varför påstår folk att oxhjärta inte är så bra?

                            Kommentar

                            • Ouscazz

                              • February 2009
                              • 910

                              #15
                              Ursprungligen postat av sagittarius
                              OK... Jag håller med... men det ser mer ut som brun smutts och slem än alger...
                              Smart med diskborste. Har inte tänkt på det
                              Men, det där sitter väl inte fast på inredningen va?
                              Slamsug så får du bort det... diskus är simmande grisar... tyvärr.
                              www.diskusforum.se
                              www.loricariidae.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...