Världens största aquascaping tävling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • diväteoxid
    • December 2006
    • 356

    Världens största aquascaping tävling

    IAPLC, International Aquatic Plants Layout Contest 2010 är en tävling där man presenterar de vackraste växtakvarierna från hela världen. 2009 var det 1342 deltagare från 51 länder som kämpade om titeln. Det finns en samling av domare som röstar och tittar igenom alla bidragen och till slut utser man en vinnare. Här hittar du vinnarna 2001-2009. Och här en bra länk till många (inte alla) av bidragen 2009.

    Och i år är det 10års jubileum för tävlingen, och då det bara var 5st från Sverige som deltog förra året så vill jag i samarbete med ADA & IAPLC försöka hitta flera som vill delta och visa att det finns talanger även här uppe i kalla norden bland alla isbjörnarna.

    Att delta i tävlingen är gratis och alla är välkommna med ett bidrag.
    Alla tävlar mot alla, och det spelar ingen roll vilken storlek det är på akvariet. Det finns alltså inga olika tävlingskategorier.

    Alla tävlingbidragen kommer att finnas i en katalog som trycks efter tävlingen och som finns sen att köpa.
    Jag betalade 2000 yen (ca. 170kr) för min 2009 katalog. Sin världsranking får man via brev från ADA och resultatet presenteras även på en PDF-lista på hemsidan.

    Det finns mycket att berätta om men allt finns att läsa på IAPLC hemsida, och ni är välkommna med frågor om tävlingen.

    Tävlingen stänger 31/5.
  • Mandela
    • March 2008
    • 105

    #2
    VM i växtakvarier med andra ord... HÄFTGT!!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2200378
    JAA!
    Detta va trevligt

    Kommentar

    • malawifisken
      • August 2008
      • 969

      #3
      Nr 13 och 18 va ju helt sjukt snygga alltiså. Trissa att inte nått svenskt kar va med på bild.
      Senast redigerad av malawifisken; 10 February 2010, 22:45.
      Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

      Kommentar

      • diväteoxid
        • December 2006
        • 356

        #4
        Ursprungligen postat av malawifisken
        Nr 13 och 18 va ju helt sjukt snygga alltiså. Trissa att inte nått svenskt kar va med på bild.
        Titta på 290 och 620 så har du hittat två.

        Kommentar

        • diväteoxid
          • December 2006
          • 356

          #5
          Förra året var första priset 1 000 000 yen, 80-85 000kr, om det kan locka lite!? ( ;

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av diväteoxid
            Förra året var första priset 1 000 000 yen, 80-85 000kr, om det kan locka lite!? ( ;
            Nja kanske är ändå dom pengarna väl långt borta
            I alla fall en mycket trevlig tävling som det skall bli mycket intressant att följa - vi fick ju också i söndags se en hel del snygga växtakvarium på Planted Aquarium i Hannover så utan tvekan är det internationella kunnandet på området stort
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Har förvisso sett den här typen av inredda kar förut va men, jisses!
              Sjukt snygga akvarier, riktigt underbara att titta på.
              Får ju en annans tankar att framstå som om det vore en efterbliven 3-åring som inrett dem
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • diväteoxid
                • December 2006
                • 356

                #8
                Det roliga var att förra årets vinnare har inte så jätte avancerad scape. Den är ganska enkel i sin helhet, dock har han hittat rätta proportioner och allt annat klaffade givetvis också. Men där kan man se att vinna denna tävling behöver faktiskt inte vara helt omöjligt för oss nordbor. Jag själv siktar högt i år, hoppas på en plats bland de 100 bästa. Jag funkar bäst under press och har gott om självförtroende vilket behövs när man leker med de stora pojkarna från asien.

                Kommentar

                • Martin85
                  • February 2008
                  • 465

                  #9
                  Skulle vara kul att se film från indredningen. Hur de jobbar med dem.

                  Äckligt fina akvarium de får till. Alla har ju sin stil så jag kan omöjligt ranka dem.

                  Kommentar

                  • diväteoxid
                    • December 2006
                    • 356

                    #10
                    Verkar vara svalt intresse. Skulle vara intressant att veta vad det är med växtakvarium som skrämmer eller är just tävlingsmomentet som är ointressant.
                    Men jag fortsätter tjata på hur underbart och rogivande det är att sköta ett växtakvarium och att få njuta av sin undervattensträdgård när den är som bäst.
                    Och ett växtakvarium är ingenting utan dess små juveler, fiskarna. Så man behöver inte ge upp sin passion för fiskarna heller! (:

                    Kommentar

                    • MTJ
                      • January 2010
                      • 85

                      #11
                      Oj, detta är första gången en nybörjare som jag ser något som detta. Fy satan va läckra setups vissa har fått till!

                      Kommentar

                      • casperigranarp
                        • January 2010
                        • 148

                        #12
                        går det ut på att ha planterat så bra som möjligt eller måste man inte bara ha växter

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av diväteoxid
                          Verkar vara svalt intresse. Skulle vara intressant att veta vad det är med växtakvarium som skrämmer eller är just tävlingsmomentet som är ointressant.
                          Växtakvarium är ju inte min grej direkt men vi var ju i alla fall ett rejält Zoopet-gäng som besökte Planted Aquarium i Hannover för att kolla på snygga växtakvarier. Så vi vill nog gärna se - men inte direkt tävla (ännu har t.ex. ingen svensk tävlat på Planted Aquarium)
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            #14
                            Växtkar är inte min grej heller. Men kan ju också tycka att intresset för Hannover var svalt från plantswaps sida. Där om någonstans borde man väl promota det som finns i närområdet. Webbtävlingar iall ära men irl är outstanding.
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • diväteoxid
                              • December 2006
                              • 356

                              #15
                              Jag skulle gärna ställa upp och tävla i Hannover om jag hade sponsorer. Som den tävlingen ser ut idag så har nog inte många som har råd att åka dit och tävla helt enkelt. Alla växter och inredning kostar en hel del här i Sverige och dessutom en ganska hög deltagaravgift (vill jag minnas) + allt resande och boende kräver pengar som iaf jag inte har extra idag.

                              Själv har jag varit på väg dit de senaste åren, som besökare, men tyvärr har det alltid kommit något i vägen i sista stunden. Och visst finns det många fina växtkar där men jag vill inte ens försöka jämföra en växtburk som är 2 dagar gammal och en som puttrat på i 4-6 månader, som det minst krävs för att få en tävlingskraftigt bidrag.

                              Sen kan jag också hålla med att det är konstigt att inte fler växtnördar åker till Hannover och kanske är det dags att ge Hannover mera uppmärksamhet också. Och sen är Kjell verkligen bra på att organisera och fixa resor för större grupper dit bort.

                              Men just nu är min uppgift att uppmärksamma IAPLC...

                              Så då hoppas jag iaf att många ZooPetare håller sina blöta tummar för oss som ska kämpa mot alla kreativa växtakvarister från hela världen. Och jag hoppas fortfaranade att fler öppnar ögonen för just aquascaping.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...