2 omgångar ljus per dygn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    2 omgångar ljus per dygn?

    Hej gott folk, jag tänkte kolla med er som har lite bättre erfarenhet och koll på växter än jag om det funkar för växterna om man istället för att köra 11 timmar i sträck per dygn med ljus istället kör till exempel

    06.00-11.00 samt 15.00-21.00

    Detta för att jag vill se mina små fiskar lite innan jag drar till jobb etc

    Totalt blir det fortfarande bara 11 timmar men uppdelat i två perioder per dygn.

    Det jag oroar mig för är väl att växterna skulle komma in i någon konstig form av cykel eller något.

    mvh
    Marcus
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Mina akvarium tänds kl 07.00 och släcks klockan 12, tänds igen klockan 14.
    Mellan 12 och 14 får de ljus "utifrån" om du förstår vad jag menar. Jag har inte märkt skillnad på mina växter när jag har så. Däremot har jag märkt att regnbågarna verkar mer "lekbenägna" vet ej om det har med ljuset att göra
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      #3
      Hej Marcus

      Jag vet inte exakt hur växterna påverkas biologiskt med fler än en ljusperiod men jag kan berätta hur jag gör.

      Jag vill gärna precis som du ha akvariumet tänt när jag är hemma. Senaste halvåret har jag haft belysningen tänd 5.00-7.30 och 15.00-23.00.
      Jag har inte märkt några effekter på växterna och inte heller någon ökad algtillväxt.

      //Roger
      Discus for life

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Ursprungligen postat av lofstrog
        Jag vill gärna precis som du ha akvariumet tänt när jag är hemma. Senaste halvåret har jag haft belysningen tänd 5.00-7.30 och 15.00-23.00.
        //Roger
        Är du morgonpigg av dig, människa? kl 05.00?, misstänker att du inte har akvarium i sovrummet
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Ursprungligen postat av Nubi
          Är du morgonpigg av dig, människa? kl 05.00?, misstänker att du inte har akvarium i sovrummet
          jag är också uppe vid fem, inga konstigheter

          Ska börja köra med två ljusperioder i så fall, så får vi se om det blir ökad algtillväxt eller ej vilket jag har svårt att tro.
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Att tända belysningen en kort stund på morgonen för att "få en titt" innan man går till jobbet t.ex mellan kl. 05.00 och 06.00 är säkert inga problem. Men att dela upp belysningstiden i två längre perioder med ett avbrott mitt på dagen är kanske inte det bästa.

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Att tända belysningen en kort stund på morgonen för att "få en titt" innan man går till jobbet t.ex mellan kl. 05.00 och 06.00 är säkert inga problem. Men att dela upp belysningstiden i två längre perioder med ett avbrott mitt på dagen är kanske inte det bästa.
              det är det jag har funderat på, men varför skulle det då vara sämre, av vilken anledning dvs, får växterna inte tillräckligt med ljus, kan de inte ändra om sin metabolism så det funkar med det ljuset eller vad händer?

              jag har inte hittat någon vettig info om detta så det är därför jag undrar.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                #8
                Ursprungligen postat av Nubi
                Är du morgonpigg av dig, människa? kl 05.00?, misstänker att du inte har akvarium i sovrummet
                Ja ,du har man en fru som jobbar i Köpenhamn med lite drygt en timmes resväg så gäller det att pallra sig upp om man vill träffas på morgonen.

                Våra barn är också extremt morgonpigga så när frugan ger sig iväg kl 6 så är hela familjen uppe.

                Så kan livet slumpa sig.

                //Roger
                Discus for life

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #9
                  Ursprungligen postat av lofstrog
                  Ja ,du har man en fru som jobbar i Köpenhamn med lite drygt en timmes resväg så gäller det att pallra sig upp om man vill träffas på morgonen.

                  Våra barn är också extremt morgonpigga så när frugan ger sig iväg kl 6 så är hela familjen uppe.

                  Så kan livet slumpa sig.

                  //Roger

                  vi är likadana Hela familjen uppe innan sex varje dag
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    #10
                    Ursprungligen postat av Marnat
                    vi är likadana Hela familjen uppe innan sex varje dag
                    Det är bara att "go whith the flow". Det som passar barnen får man själv vänja sig vid. Fördelen är ju att man kommer till jobbet tidigt och kan komma hem i vettig tid på eftermiddagen.

                    //Roger
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      #11
                      Ursprungligen postat av lofstrog
                      Det är bara att "go whith the flow". Det som passar barnen får man själv vänja sig vid. Fördelen är ju att man kommer till jobbet tidigt och kan komma hem i vettig tid på eftermiddagen.

                      //Roger

                      Jo precis, problemet är att jag har telefontid då jag måste vara där 8 till 5

                      men åter till topic, jag behöver info om vad som faktiskt kan hända då mitt vanliga googlande misslyckats denna gång
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2893

                        #12
                        Ursprungligen postat av Marnat
                        det är det jag har funderat på, men varför skulle det då vara sämre, av vilken anledning dvs, får växterna inte tillräckligt med ljus, kan de inte ändra om sin metabolism så det funkar med det ljuset eller vad händer?

                        jag har inte hittat någon vettig info om detta så det är därför jag undrar.
                        Jag har för mig att växterna behöver en sammanhängande belysningstid av 8-12tim per dag för att växa optimalt. Om inte annat kan man ju tänka sig att växterna är anpassade till detta. Leker man med tanken att dela upp belysningstiden ytterligare, exempelvis i 5 delar skulle jag tro det blev riktigt illa.

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Jag har för mig att växterna behöver en sammanhängande belysningstid av 8-12tim per dag för att växa optimalt. Om inte annat kan man ju tänka sig att växterna är anpassade till detta. Leker man med tanken att dela upp belysningstiden ytterligare, exempelvis i 5 delar skulle jag tro det blev riktigt illa.
                          jo men fotosyntesen borde ju funka oavsett hur många sammanhängande ljustimmar man har, se bara på de som kör CO2, det börjar ju bubbla nästan omedelbart..
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2893

                            #14
                            Jag kör med CO2 och det börjar inte bubbla direkt, Det bygger på frampå dagen. Sen om man studerar växterna över dygnet så har dom en viloperiod där jag inte tror att dom "vegeterar" även om man har tänt belysningen. Så att t. ex. låta belysningen vara på under några timmar på natten är meningslöst. Dom ända som gynnas av det är väl möjligen algerna.

                            Kommentar

                            • cirs
                              • May 2009
                              • 48

                              #15
                              Tror inte det kan vara någon fara förutom alg tillägget för man ändrar rutinen i karet, men det borde snabbt gå över.
                              För i naturen tror jag inte alla växter har ljus hela dagen då solen vandrar över himlen och tex träd skuggar vissa delar av vattnet.
                              Nu baserar jag endast på min egen logik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...