Svarta, håriga alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emza
    • January 2009
    • 18

    Svarta, håriga alger

    Algerna är svarta och sätter sig som hår längst kanterna på växterna och på enstaka stenar.
    Varken malar eller botior äter dem

    Kan man få bort dem med äppelsnäckor eller annan mindre algätare eller måste man ha i något medel?
    Fisklös
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    #2
    Kan det vara toffsalger? Jag blev rekommenderad happy carbo eller siamesisk algätare, valde det senare och den jobbar på bra.
    Bifogade filer
    www.devons.se

    Kommentar

    • Emza
      • January 2009
      • 18

      #3
      Jo, det är mycket möjligt!
      Karet som är ett skolakvarium är inte speciellt fint inrett och algerna gör knappast saken bättre.
      Får ta och prata med chefen om en siames!
      Fisklös

      Kommentar

      • Audion
        • December 2006
        • 205

        #4
        Toffsalger

        Ursprungligen postat av Emza
        Jo, det är mycket möjligt!
        Karet som är ett skolakvarium är inte speciellt fint inrett och algerna gör knappast saken bättre.
        Får ta och prata med chefen om en siames!
        Det låter verkligen som toffsalger. Har haft det i över 1 år innan jag fick bukt med dem. Fick oxå tips om att köpa siameser. Men det hjälper ju inte roten till problemet. Men har en väldigt kunnig herre på stans zoobutik och han förklarade att det är i princip omöjligt att bli av med. spelar ingen roll om man börjar mixtra med snabbväxande växter och ljus diverse saker utan det är att ta ihjäl dem helt som måste göras. Och det var ju väldigt enkelt. Ut med fisken till en bytta. tappa ur vattnet tills det är precis ovanför gruset och töm i klor/klorin. Sen får du tvätta av alla grejjer till akvariet med klor/klorinet så alla algerna dör. Har du växter i akvariet låter du dem ligga i klorin bad några minuter beroende på hur tåliga växter det är. Sen får du skölja allt noggrant och sen starta om akvariet med nytt färskt vatten. Vad jag läst och hört så är det vanligast att man får dessa alger via vatten från zoobutikerna. Så numera e jag väldigt noga med att plocka ur nya fiskar med hov ur påsen istället för att bara låta dem simma ur påsen

        Kommentar

        • sjebbe
          • March 2009
          • 440

          #5
          Ursprungligen postat av Audion
          Det låter verkligen som toffsalger. Har haft det i över 1 år innan jag fick bukt med dem. Fick oxå tips om att köpa siameser. Men det hjälper ju inte roten till problemet. Men har en väldigt kunnig herre på stans zoobutik och han förklarade att det är i princip omöjligt att bli av med. spelar ingen roll om man börjar mixtra med snabbväxande växter och ljus diverse saker utan det är att ta ihjäl dem helt som måste göras. Och det var ju väldigt enkelt. Ut med fisken till en bytta. tappa ur vattnet tills det är precis ovanför gruset och töm i klor/klorin. Sen får du tvätta av alla grejjer till akvariet med klor/klorinet så alla algerna dör. Har du växter i akvariet låter du dem ligga i klorin bad några minuter beroende på hur tåliga växter det är. Sen får du skölja allt noggrant och sen starta om akvariet med nytt färskt vatten. Vad jag läst och hört så är det vanligast att man får dessa alger via vatten från zoobutikerna. Så numera e jag väldigt noga med att plocka ur nya fiskar med hov ur påsen istället för att bara låta dem simma ur påsen
          Måste påstå att det inte är nån vidare bra inkoppning av fisk du kör med
          Om du inte slår i vatten i påsen vill säga.
          450 L - Channa pulchra
          720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

          Kommentar

          • Audion
            • December 2006
            • 205

            #6
            Ursprungligen postat av sjebbe
            Måste påstå att det inte är nån vidare bra inkoppning av fisk du kör med
            Om du inte slår i vatten i påsen vill säga.
            Köpte 2stycken stora jäkla Pleckos och jag klarade inte av att fånga dem i framfenorna och lyfta i dem som zoogubben gjorde så jag vart tvungen att spilla i vattnet som följde med från butiken. Och då jag läste om algerna på någon engelsk sida hänvisa de på att i de flesta fallen är det via vattnet från affärerna man får algerna.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Vad jag läst och hört så är det vanligast att man får dessa alger via vatten från zoobutikerna. Så numera e jag väldigt noga med att plocka ur nya fiskar med hov ur påsen istället för att bara låta dem simma ur påsen
              Så lätt kommer du inte undan. Sporerna finns i deras magar, men även i kranen. Dom finns i princip överallt.

              Det är bättre att se till att sporerna inte vaknar till liv genom att ha en stabil miljö i akvariet, vilket tar väldigt lång tid att fixa om man nukar allt med klorin..
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Audion
                • December 2006
                • 205

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Så lätt kommer du inte undan. Sporerna finns i deras magar, men även i kranen. Dom finns i princip överallt.

                Det är bättre att se till att sporerna inte vaknar till liv genom att ha en stabil miljö i akvariet, vilket tar väldigt lång tid att fixa om man nukar allt med klorin..
                Har herrn något förslag på hur du blir av med algen om du redan fått den att sprida sig i akvariet? Zoobutiks gubben sa att det enda sättet att bli av med Toffsen om du fått den var att döda den så då gjorde jag det. Och jag startar hellre om akvariet än att låta algerna ta över hela akvariet och förstöra alla växter som man planterar i.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ett bättre sätt om du är intresserad av växter eller fisk är att få igång växterna rejält och skugga alla ställen som det sitter toffsalger på. Lyckas toffsalgerna sätta sig på växterna har du inte fått igång växterna ordenligt.

                  Kombinera det med några unga hungriga Siamesiska algätare som inte lärt sig ta flingfoder så har du snart toffsarna i ett järngrepp.

                  Orsaken till toffsalger är ofta instabila CO2-nivåer gärna tillsammans med en ammoniumspik pga ruttnande mat/död fisk. Instabila CO2-nivåer kan man få om man kör mäsk eller har ryckig upplösning av trycksatt CO2, men även via vattenbyten och om man har knackig cirkulation/ytandning så att CO2-nivåerna kan gå upp under natten.

                  Uppstår dessa förutsättnigar så spelar det ingen som helst roll att du klorinbadat hela akvariet, för du har ändå tusentals sporer från kranvattnet, luften och fiskarnas magar..
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • FiaLotta
                    • August 2009
                    • 219

                    #10
                    Vi har toffsalger i vårt stora akvarium. Alla andra sorters alger för den delen också.
                    Den alg jag hatar mest är en jätte lång grön krullig som sätter sig som peruker på växterna men den är också lättast att plocka bort. Jag vet inte vad vi har gjort i vårt akvarium med algerna har iaf börjat gå tillbaka. Nya blad har betydligt mindre av svart ludd. Vad jag förstått så får man bort algerna genom mekanisk rengöring. Jag orkar inte utan tar helt enkelt bort bladen efterhand som det kommer nya och fina. Algerna på mina rötter har jag lärt mig leva med och tycker faktiskt att det är lite fint med en grön matta på vissa ställen.

                    Kommentar

                    • sjebbe
                      • March 2009
                      • 440

                      #11
                      Ursprungligen postat av FiaLotta
                      Vi har toffsalger i vårt stora akvarium. Alla andra sorters alger för den delen också.
                      Den alg jag hatar mest är en jätte lång grön krullig som sätter sig som peruker på växterna men den är också lättast att plocka bort. Jag vet inte vad vi har gjort i vårt akvarium med algerna har iaf börjat gå tillbaka. Nya blad har betydligt mindre av svart ludd. Vad jag förstått så får man bort algerna genom mekanisk rengöring. Jag orkar inte utan tar helt enkelt bort bladen efterhand som det kommer nya och fina. Algerna på mina rötter har jag lärt mig leva med och tycker faktiskt att det är lite fint med en grön matta på vissa ställen.
                      Dra ner tiden då ljusrören är tända, om det nu är ljuskällan.
                      Börja med 6 timmar, efter 1 till 2 veckor kommer du resultat.
                      Finns ju ingen anledning att ha tänt om ingen är hemma, fiskarna
                      bryr sig iaf inte.
                      450 L - Channa pulchra
                      720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                      Kommentar

                      • FiaLotta
                        • August 2009
                        • 219

                        #12
                        Ursprungligen postat av sjebbe
                        Dra ner tiden då ljusrören är tända, om det nu är ljuskällan.
                        Börja med 6 timmar, efter 1 till 2 veckor kommer du resultat.
                        Finns ju ingen anledning att ha tänt om ingen är hemma, fiskarna
                        bryr sig iaf inte.
                        Det är kanske det som har hänt. Jag tog av timern eftersom den lät och nu glömmer vi ofta att tända akvariet. så det är bara tänt några timmar om dagen.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...