Grön alger på rutan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Grön alger på rutan

    Jag har ju haft pricksjukan ett tag och de flesta fiskarna dog, har en mal kvar som e väldigt liten och han brukar sitta på glaset där det är grönt, men de växer för mycket alger och han hinner inte göra rent.
    Jag vill inte lägga i fler fisk ännu eftersom ja inte tror att sjukan är borta ännu.
    Det är ett 375liters kar.
    Vad kan jag göra för att bli av med algerna, varför har de uppkommit, har jag för lite/för mycket växter ?
    Är de för att jag har så lite fisk ?
    Matar nästan ingenting, typ två små flingor var fjärde dag eller nått sånt.
    Har saltat och använt EXIT.
    Har även höjt temperaturen en del, den ligger dock inte så högt ändå, eftersom jag inte har något täckglas heller så är temperaturen ganska låg.
    Ska ja byta mer vatten ?
    Byter typ 30liter i veckan, plus att ja fyller på de som dunstar.
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Hur är dina vatten värden?? Höga nitrat värden kan ge alger. Men om du vill vara säker på att sjukdom är borta så kan du ju köra aktivt kol i filter några dagar för att sanera bort kvarvarande medicin osv. Det finns medel mot alger att köpa, men skulle rekommendera att tex köpa några otocinclus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1
    Dessa brukar vara väldigt duktiga på att rensa på alger. Lika så siamesiska/kinesiska algätare. Om värdena är ok så tror inte jag att det skall vara konstigheter att tillsätta fisk i akvariet. Vita prick brukar angripa känsliga, stressade fiskar, framförallt när akvariet är nystartat eller vid kallt vatten.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Mathce
      • April 2009
      • 239

      #3
      Jag har faktisktr inte testat vattnet, tänkte ja skulle göra de innan ja sätter i nya fiskar.
      Jag har lite problem med att få upp temperaturen i karet.
      Ligger på 21-22 fast jag satt värmaren på 31.
      Beror de på att jag inte har något täckglas ?

      Hur kör man med aktivt kol ??
      Senast redigerad av Mathce; 17 January 2010, 16:17.

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Ursprungligen postat av Mathce
        Jag har faktisktr inte testat vattnet, tänkte ja skulle göra de innan ja sätter i nya fiskar.
        Jag har lite problem med att få upp temperaturen i karet.
        Ligger på 21-22 fast jag satt värmaren på 31.
        Beror de på att jag inte har något täckglas ?

        Hur kör man med aktivt kol ??
        Då är ju frågan om din värmare är tillräcklig för akvariet eller om den är paj?? Eller är termometern paj? Man brukar säga 1w/1l vatten. 21-22grader är något kallt för många fiskar. Står akvariet i drag? Kan du isolera akvariet? Och vid medicinering mot vita prick (och även andra sjukdomar) behöver du en temperatur över 26 grader för att medicinen skall kunna verka.

        Aktivt kol kan man köpa på zoobutiken. Ligger i en liten påse som man kan lägga i tex pumpen (om det finns plats) eller helt sonika lägga påsen i akvariet eller montera vid insuget tex.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          #5
          Ursprungligen postat av Mathce
          Jag har faktisktr inte testat vattnet, tänkte ja skulle göra de innan ja sätter i nya fiskar.
          Jag har lite problem med att få upp temperaturen i karet.
          Ligger på 21-22 fast jag satt värmaren på 31.
          Beror de på att jag inte har något täckglas ?

          Hur kör man med aktivt kol ??
          Känns som du behöver större effekt på värmaren. Kanske dags att köpa en till? I ditt akvarium hade jag haft en värmare på 300w.

          Visst försvinner det en del värme när man inte har täckglas men det borde inte vara några problem att hålla ca 25-27 grader om du har en ordentlig värmare.

          //Roger
          Discus for life

          Kommentar

          • Mathce
            • April 2009
            • 239

            #6
            Hmmm
            Känner mig lurad på både värmare och pump från djuraffären, de sa att de skulle räcka och de är helt nya så de borde inte vara paj.
            men varför lura på mig de billigare, de vill väl sälja sina aparater.
            Kanske ska stoppa i en värmare till då.

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Ursprungligen postat av Mathce
              Hmmm
              Känner mig lurad på både värmare och pump från djuraffären, de sa att de skulle räcka och de är helt nya så de borde inte vara paj.
              men varför lura på mig de billigare, de vill väl sälja sina aparater.
              Kanske ska stoppa i en värmare till då.
              Om du köpt ett akvariepaket så brukar oftast pump och värmare vara på gränsen för att ens räcka till. Jag har iof. köpt ny doppvärmare som vart paj, men min skenade istället och kokade mina fiskar. Jag har lite allergi mot AquaEls doppvärmare för dessa har flertalet, nya som några månader gamla, ej fungerat något vidare.
              //Camilla
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              Arbetssätt...