Glosstigma Elatinoides, Är allt som det ska?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faked
    • December 2009
    • 32

    Glosstigma Elatinoides, Är allt som det ska?

    Jag har ingen erfarenhet alls av akvarieväxter men min Glosstigma växer inte speciellt snabbt vilket jag kan stå ut med.
    Men jag tycker inte den ser helt frisk ut.




    Närbild på ett par av bladen som ser lite ledsna ut



    Men ser en hel del bladpar som är för små för att jag skulle ha orkat plantera dom så lite har det nog växt i alla fall

    Så låna mig er kunskap och erfarenhet här: Ser det bra ut?


    edit: kom på att det säkert kan vara av största intresse att veta belysning etc så här är tråden om karet: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136487
    Senast redigerad av Faked; 02 January 2010, 18:45.
    Mitt 80L Low-Tech Projekt
  • mange993
    • April 2004
    • 372

    #2
    börja med att skaffa gödning pmdd är både billigt och bra . utan co2 kommer glosson nog att växa väldigt långsamt. ljuset vet jag inte om det är bra
    MVH
    Mange

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Din andra tråd nämner bara att du ska testa en ombyggd ljusramp, så vi vet inte vad du har för ljus.

      Är det bara två ekonomilampor som du nämner överst i den andra tråden är det garanterat där felet ligger.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Hm.. jag räknade lite på ljusmängden nu. Kan kanske funka trots allt med 2x23 watt ekonomilampor, men det är förutsatt att du kör CO2.

        Utan CO2 kommer det bli tufft med en låg bottentäckare hur du än vänder och vrider på det. Jag har aldrig sett ett Walstad/lowtech med en snygg och låg bottentäckare typ Glossistigma.

        Eventuellt kan du lyckas med M. hirsuta som liknar Glossistigma men som är härdigare och växer långsammare.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Faked
          • December 2009
          • 32

          #5
          Jo jag har funderat på PMDD men jag har hört att rotsystemet kan bli hämnat av det, och tanken är ju att rötterna ska sträcka sig ner till jorden och ta sin näring helt från den. Men kommer i vilket fall att skaffa en flaska och testa

          Inga glada nyheter du kommer med defdac men det är ju knappast ditt fel att jag inte gjorde min research ordentligt :P
          Tyvärr har jag en ganska så snäv budget men jag funderar på att bygga ett mäsk system och skaffa en co2 "trappa?" att leda in bubblorna i.

          Tack för tipset på den andra bottentäckaren, Hela projektet är för mig mer eller mindre att få en snygg bottentäckare och det var bilder på en Glosso matta som fick mig inspirerad att börja så en bottentäckare ska jag ha om den så ska vara gjord i plast

          Tack för era tips

          edit: läste om Marsilea hirsuta, Som jag önskar att jag hade tagit den istället
          Senast redigerad av Faked; 03 January 2010, 13:01.
          Mitt 80L Low-Tech Projekt

          Kommentar

          Arbetssätt...