Fråga ang. PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Fråga ang. PMDD

    Om man ger pmdd med Nutrisi men har hårt vatten (över 7.0) ger inte det något resultat då? Har haft i näringen som jag ska efter varje byte men ser inte dirket något resultat förutom att växterna inte har lika många brister som förut. De har dock inte växt mer än någon cm.

    Om jag istället köper Micro+ tror ni jag får se bättre resultat då?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Upplever exakt samma som du så det ska bli intressant att se svar
    Har också NutriSi till ph över 7
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Haha tänk att det finns fler än jag som gjort samma "fel"
      Men läste överallt att alla använde Nutrisi så då antog jag att det skulle fungera för mig med men icke sade nicke.

      Ska iaf ta mig i kragen och betsälla Micro+ när lönen kommer

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Skyller på sambon eftersom det är han som fixat med beställningar med mera
        Jag har bara pytsat i det
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Haha tur för dig att ha nån att skylla på. Här hemma är det bara jag som är intresserad av akvariumen, så jag får fixa allt

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Jaa, det går i vågor med hans intresse men han förstår ju vad jag pratar om iaf
            Han intresserar sig mer i tekniken och jag om fiskarna och deras beteende.. passar mig perfekt
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Kul, en pratar pH medans den andra pratar hårdhet...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Kul, en pratar pH medans den andra pratar hårdhet...
                Haha.. Det har du rätt i
                Som sagt.. Pytsar bara i men har gett upp eftersom det inte hände något mer än att växterna möjligen blev aningen "finare".. Växte dock inte speciellt mycket

                Ska nog hålla mig utanför tekniken
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Svetsaren
                  • July 2009
                  • 193

                  #9
                  Nja, jag har märkt rätt stor skillnad, men jag har bara nybörjarväxter. Däremot så har tofsalgerna brett ut sig rejält. Så från och med igår kör jag även med EasyCarbo.

                  (Ännu en som beställde Nutrisi från Skåne=hårt vatten)

                  Kommentar

                  • Constantine
                    • September 2009
                    • 431

                    #10
                    Som någon sa till mig, vet du inte KH i vattnet så ska man köra på Micro, det funkar bra även i mjukt vatten...annars är det bara åka ner till den lokala zooaffären med akvarier och fråga helt enkelt, funka för mig iaf..

                    *bor i Lunda trakten
                    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #11
                      Vilket "medel" man ska använda är väl beroende på kH och inte pH (enligt www.haack.se/pmdd/) men vad jag har hört från vissa så spelar det ingen större roll vilket man använder, det funkar ändå. Men det varierar ju från akvarium till akvarium, ska nämligen också beställa pmdd snart så jag hakar också på denna fråga!

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Min sambo hade personlig kontakt med Haack via mail som rekommenderade NutriSi till oss men vi fattades nog något "tillskott" för det hände inte mycket under de månader vi provade.
                        Kan väl ha varit bristen på co2 som easy carbo kanske hade fixat om vi kört med det till, eller..
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nina82
                          Min sambo hade personlig kontakt med Haack via mail som rekommenderade NutriSi till oss men vi fattades nog något "tillskott" för det hände inte mycket under de månader vi provade.
                          Kan väl ha varit bristen på co2 som easy carbo kanske hade fixat om vi kört med det till, eller..
                          Han rekommenderade samma sak till mig när jag frågade, kommer nog göra pmdd med co2 för att få det "optimala". Men från vad jag har hört så gör ju co2 att växterna tar upp näringen snabbare eller ev. på ett mer effektivt sätt. Har själv inte testat men det kanske var det som var problemet Nina82, ingen co2

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Fördelen med PMDD ser jag att växterna inte får några näringsbrister, och på så vis växer bättre och oftast blir snyggare.
                            Kör man även med co2-tillförsel av något slag, är det mer eller mindre nödvändigt med en bra gödning och då är PMDD ett bra och billigt alternativ.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Svetsaren
                              • July 2009
                              • 193

                              #15
                              Nu har jag kört med Easycarbo i mindre än en vecka, men jag ser redan skillnad. Algtillbakagången är nog för tidigt att uttala sig om, men jag har aldrig sett en flytormbunke ta sig så här djävulskt. Den formligen rullar ut grenar utmed vattenytan. Vallisnerian märks det också på. Sedan uppstarten i Juli har den stått still, men nu skickar den utlöpare överallt. Min belysning är i lägsta laget med 2x36 W 120cm Aquarellerör till 375 l, men växer gör det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...