Vad är detta för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joelvuo
    • September 2009
    • 771

    Vad är detta för alger?

    Hejsan!

    Har fått problem med alger i mitt akvarium och problemet kom nästan direkt efter att jag hade startat upp akvariumet, någon vecka efter bara. Algerna är bruna och stora, dom är överallt. På botten, växter, rötter och rutorna.

    Här kommer bilder på dem.
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Vet någon vad man ska göra för att bli av med dem? Jag har ansistrus men den verkar inte göra någon större nytta.

    Vill ha hjälpt snabbt för börjar lessna på algerna och känns bara som att det jag gör inte hjälper.

    TACK SÅ MYCKET!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det ser ut som Staghornalger klädda i Diatomalger/Smuts.

    Smuts och diatomalger fastnar normalt sett bara på det där sättet om man har väldigt lite cirkulation. Staghorn uppkommer normalt sett när man överbefolkar akvariet eller har för lite biologisk filtrering i förhållande till fiskmängd och man även har en tendens att mata tokmycket så att det ligger och dräller ruttnande mat (som blir smuts)..
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • joelvuo
      • September 2009
      • 771

      #3
      Dem växer fort som attan, har försökt att ta bort dom gång på gång men dom slår till redan dagen efter. Någon som vet vad jag ska göra? Tror att jag ska byta allt vatten i akvariumet och tvätta sand, växter, pump och rötter.

      Stoppa mig innan jag gör nått om det inte hjälper. Eller dör dessa alger av sig själv?

      Mvh

      Kommentar

      • Mrs Peel
        • October 2009
        • 115

        #4
        Hur länge har du haft akvariet i gång, hur stort är det och hur mkt fisk? Har läst att mkt växter och gödning av dessa kan hjälpa mot alger. Det brukar vara vanligt vid uppstart med alger, men de brukar försvinna när karet stabiliserar sig...

        Edit: listade ut att det var 312
        Senast redigerad av Mrs Peel; 04 November 2009, 16:16.
        240 l blubb blubb

        Kommentar

        • joelvuo
          • September 2009
          • 771

          #5
          Akvariumet har varit igång i drygt 4-5 veckor tror jag.

          Tack!

          Edit:
          Jag har även tagit bort ett av lysrören, så det är bara en 54Ws som lyser just nu.

          Kommentar

          • Mrs Peel
            • October 2009
            • 115

            #6
            ja, skrev till lite i mitt inlägg ovan. Tror att det blir värre om du "storstädar" karet, bättre försöka vänta ut algerna, vinna över dem så att säga... lite växtgödning och växter kan konkurrera ut algerna. sedan kan du ju testa med sniglar och räkor, och mata mer sällan ett tag
            240 l blubb blubb

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2891

              #7
              Kan vara värt att prova Easy Carbo och överdosera något. Sen dra ner på alla "aktiviter" som utfodring, vattenbyten osv.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Staghorn beror på ammoniumspikar. Dessa kommer av att man på olika sätt stör filtreringen och bottnen och övermatar/har för mycket fisk.

                Ett bra sätt att störa filtrering och bottnen är att göra stora slamsugningar och göra rent filtermassan för ofta. Stora vattenbyten kan även det störa filtret om man har lite för mycket klor i vattnet. Att böka runt i bottnen är ett bra sätt att få en ammoniumspik eller att rota upp växter utan att göra vattenbyte efteråt.

                Du behöver sannolikt utöva lite lite "hands-off" ett tag alltså så att bakterierna i filtret och bottnen kan komma igång och mineralisera näringsämnen och oxidera ammonium/nitrit. Detta kan ta ett tag och under tiden kommer sannolikt Staghornen inte att ge sig. Tycker du att det ser för tråkigt ut kan du rulla upp dom på en uppruggad grillpinne innan vattenbyte, men glöm inte vattenbytet. Gör det inte mellan vattenbytena eftersom algerna kommer släppa ifrån sig sporer/fragment som kommer ge ännu mera alger.

                Se även över filtergenomflöde och filtermaterial. Det brukar vara effektivt att låta filtret vara en plats för bakterier att gro istället för att behandla det som en dammsugare som bara ska suga upp så mycket fint bös som möjligt. Det gör du enklast genom att skaffa lite grovkorniga keramikmaterial typ makaroner/biobollar och annat.

                En bra fungerande botten kommer innhålla rotifiers och smådjur som kan finfördela eventuellt grums till mindre beståndsdelar som bakterierna sedan omvandlar till växtnäring.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...