började med pmdd och nu...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snagge
    • September 2009
    • 101

    började med pmdd och nu...

    har det börjat växa en massa alger på växter och grus och glas. Mörkgröna prickar liksom och jag har även lite tofsalger. Alla växter verkar dock må bra, förutom en som jag klippte ner en massa för att den var så hårt angripen, men nu verkar en del av bladen ruttna...

    Vad ska jag göra? Härda ut och hoppas att när växt-tillväxten väl börjat ta sig ordentligt så konkurrerar det ut algerna?

    Har tagit över akvariet, så jag vet inte vad det är för styrka på lysrören texten på dem har liksom försvunnit. Men det är två st och jag lyser i 12 h/dag.
    Den ena är vitt och det andra har ett grön-aktigt sken. Hade inga problem med alger innan gödningen, eller det satt lite tofsalger på en ful plastväxt på en plastklippa, men de verkade inte sprida sig öht...
  • eckick1
    • November 2009
    • 121

    #2
    jag har varit skum på det där PMDS eller vad det heter. Nitrater och fosfater i vattnet bäddar lixom för alger om man inte har enormt mcyket växter, såsom på PDMD's hemsida. HUr mycket växter har du?

    Köp en algätare eller något och halvera dosen, alternativt sluta helt med PDMM

    Erik
    (Ps. kan man ha för mcyket växter?)
    Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Alger gillar förändringar och reagerar på det snabbare än växterna. Något jag hade gjort är att köpa nya lysrör, aquarelle t.ex.

      Annars är det bara ha tålamod och is i magen. Fler snabbväxare är aldrig fel.

      MVH Johan

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        man får alltid en våg av alla möjliga algerr när man börjar med pmdd.
        Ficxa mycket snabbväxande växter och kontinuerliga vattenbyten en gång i veckan så går det snart över. i promise
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Algerna beror inte på PMDD:n utan på att växterna och annat ruttnar i akvariet. Förruttnelsen orskar visserligen ibland förhöjda nitrat och fosfathalter, men det algerna egentligen reagerar på är det ammonium som släpps ut av de ruttnande växtdelarna/överbliven växtmat osv.

          Har man sådana processer igång i akvariet och börjar med PMDD så kommer PMDD:n visserligen kunna påskynda blomningen, men är inte orsaken.

          Ofta börjar man första gången med PMDD när växterna är riktigt risiga och då har man redan ypperliga förhållanden för algodling.

          Som redan sagts i tråden så är is i magen bra och gärna några snabbväxare som helt och fullt kan utnyttja gödningen. Efter ett tag när växterna tagit rejält med fart, förutsatt att man håller fast vid en gödningsregim, så kommer algerna börja falla tillbaks.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...