har idioten(jag) lyckats köpa kallor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiaLotta
    • August 2009
    • 219

    har idioten(jag) lyckats köpa kallor?

    kom precis hem efter att ha varit och köpt växter.
    var lite extrapris och det är lite svårt att se hur alla växter verkligen ser ut där dom står i butiken.
    såg några bladväxter som jag inte har hemma redan och tyckte dom var snygga och bad om att få köpa två stycken.
    nu när jag kommer hem och börjar titta och känna på dom så undrar jag om det inte är kallor jag har kommit hem med?

    bifogar två bilder, kanske ni kan hjälpa mig att avgöra.
    är det kallor åker dom tillbaka imorgon, vill ju ha växter man kan ha i vattnet.


    Senast redigerad av FiaLotta; 31 October 2009, 10:50.
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    #2
    Visst är det kallor. Är nog inga problem att byta om det är en seriös affär, men det kan vara en idé att ta med en utskrift av Zoopets artbeskrivning av kallor och dänga i huvudet på dem ifall de vägrar

    Kommentar

    • FiaLotta
      • August 2009
      • 219

      #3
      kan jag bara ha dom i påsen under natten? klarar dom sig då?

      Kommentar

      • travianplayer
        • October 2009
        • 1201

        #4
        dom klarar sig utmärkt i påsen väl försluten
        Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

        Kommentar

        • Riddaren
          • June 2009
          • 126

          #5
          Fredskalla är en rätt så vanlig akvarieväxt, precis som clorophytum och andra sumpväxter som du annars finner i köksfönstret. Jag är blomsterförsäljare och trots det lyckades jag bli pålurad en av dessa växter som ett tag senare förmultnar och dör..
          Jag kan tycka att det är lite dålig stil av affärerna att inte vara tydligare med den informationen.
          ______________________________________________
          540 L + 540 L + 47 L
          Entusiastisk amatör

          Kommentar

          • FiaLotta
            • August 2009
            • 219

            #6
            Ursprungligen postat av Riddaren
            Fredskalla är en rätt så vanlig akvarieväxt, precis som clorophytum och andra sumpväxter som du annars finner i köksfönstret. Jag är blomsterförsäljare och trots det lyckades jag bli pålurad en av dessa växter som ett tag senare förmultnar och dör..
            Jag kan tycka att det är lite dålig stil av affärerna att inte vara tydligare med den informationen.
            dracena säljer dom också och den undviker jag men denna kallan stod bredvid svärdsplantorna och jag tänkte att det kanske var någon sådan växt.
            dumt att man inte tittade närmare på den i affären.
            får verkligen hoppas att jag kan byta in den imorgon.

            vill inte sätta den i fönstret heller då mina katter är ganska frikostiga med fönstergrönt.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Jag tror det där är en form av anubias faktiskt!!! eller... tja osäker faktiskt men den påminner om coffeefolian, sen driver de alltid upp fredskallan ordentligt innan den säljs och den där var ju bara en liten låg, gles planta!
              Senast redigerad av åheim; 30 October 2009, 21:02.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Ancristus <3
                • July 2009
                • 277

                #8
                Hur ser rotstocken ut?
                I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                Kommentar

                • FiaLotta
                  • August 2009
                  • 219

                  #9
                  alltså de sitter allihopa ihop. de sitter liksom klump i klump men långa vita rötter. eller något. ska jag ta en bild kanske?

                  Kommentar

                  • Robin_Hedstrom
                    • January 2005
                    • 1818

                    #10
                    Det är spathiphyllum.....
                    /Robin Hedström
                    http://www.robinhedstrom.se/

                    Kommentar

                    • FiaLotta
                      • August 2009
                      • 219

                      #11
                      lägger upp en bild på rötterna, ska åka snart och hoppas på att ngn mer är lika övertygad som mig. bara som en extra säkerhet. man vill ju inte göra bort sig.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Den gör sig bra i köksfönstret.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • FiaLotta
                          • August 2009
                          • 219

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Den gör sig bra i köksfönstret.
                          giftigt för katterna, tyvärr.

                          fick dom bytta mot samma skit verkar det som nu när jag kom hem.
                          nu är jag faktiskt förbannad när man kommer och byter in dom man köpt eftersom man vill ha akvarieväxter och får skit tillbaka.
                          hade ingen koll på denna alls faktiskt. är en sån här iaf




                          men en av plantorna kan jag sätta ner för den är något gräs de andra slänger jag, orkar inte direkt åka tillbaka igen.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Grattis, många nitlotter från samma växtsändning det där.
                            Personligen tycker jag det är skit när affärer tar hem sådana växter som (hoppas jag) de vet inte klarar sig någon längre tid i ett akvarium.
                            Att de får sälja lite oftare växter till en stackars kund som inte är så insatt ser jag som rent lurendrejeri, om de nu inte upplyser kunden om hur och vad det är kunden får hem i påsen...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Riddaren
                              • June 2009
                              • 126

                              #15
                              Ja den första köpte även jag och fick senare veta att den inte överlevde särskilt länge. Jag blev rätt så sur över att inte säljaren sagt något.

                              Förresten, det här om att spatiphyllum Fredskalla skulle vara giftig har jag inte hört någonting om?
                              ______________________________________________
                              540 L + 540 L + 47 L
                              Entusiastisk amatör

                              Kommentar

                              Arbetssätt...