Limegrönt lock på hela ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Det är cyanobakterier. Det du beskriver är typiskt. Finns en bra bild på det en bit ned på denna sida: http://www.aquariumalgae.blogspot.com/

    Förbättrad cirkulation hjälper, liksom medel som dödar cyano, t.ex. General Tonic. Jag skulle satsa på förbättrad cirkulation, slamsugning, filterrengöring, och tätare vattenbyten (du har antagligen mycket höga halter lösta organiska ämnen, för bakterierna växer/knaprar på ythinna) snarare än medicin, men det är jag.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      "Surface Scum" var mitt besvär iaf!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #18
        En sån enkel sak att tillföra luft via venturi/diffusor tar garanterat bort hinnan.

        Jag har märkt att tar jag dessutom luften utanför täckglas/ljusramp så minskar algtillväxt i stort och tillväxten hos växterna ökar.

        Den troliga orsaken till dessa resultat är att lyften innanför täckglas/ljusramp är syrefattig och genom att ta luft utifrån så tillförs mer syre till utrymmet ovanför vattenytan och kan sedan tas upp i vattnet genom ytrörelsen. Bubblorna hjälper också till att effektivt bryta ythinnan.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Ursprungligen postat av Azur
          Det är cyanobakterier.
          +1, det är definitivt inte "svävaralger". Då hade vattnet varit knallgrönt.

          Förbättrad cirkulation hjälper, liksom medel som dödar cyano, t.ex. General Tonic. Jag skulle satsa på förbättrad cirkulation, slamsugning, filterrengöring, och tätare vattenbyten (du har antagligen mycket höga halter lösta organiska ämnen, för bakterierna växer/knaprar på ythinna) snarare än medicin, men det är jag.
          +1. Ytcirkulation är underskattat i framförallt växtakvarier där många är rädda att ventilera ut CO2:n..

          Om det är svävaralger tyder det på att du har obalans i akvariet (uv-c hjälper mot svävaralger och infusior, därav att jag misstänker svävaralger), har för mig nitrat är en vanlig orsak.
          Nej, grönvatten aka svävalger beror på ammoniumspik. Typ för hög biolast i förhållande till hur mycket ammonium växterna/filtret kan käka/oxidera.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            Proteinhinna som blivit såpass tjock att det blir algbeläggning på den kanske? Råkade själv ut för detta i veckan, men tidningspapper på ytan sög upp den och efter några blad så var skiten borta...!
            Du har alltid de fiffigaste lösningarna
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • S_sund
              • July 2004
              • 1904

              #21
              Oj, oj.. nu har experterna klivit in i diskussionen
              Efter två dygn avslutade jag mörkläggningen. Klar minskning av ythinnan och det såg helt ok ut. Ägnade gårdagens kväll åt att bygga mig en ytrenare (skall lägga upp foton) med MVN:s förslag som förlaga.
              Nu ett dygn senare är ytvattnet (liksom resten av akvariet) helt klart!

              Cikliderna äter rätt så slarvigt, de släpper ifrån sig mycket smulor som virvlar runt i vattnet. Kan hända att när jag ändrade fiskbesättningen och tog bort stimmet med småfisk (skötte sig själv då cikliderna åt upp de stackare som jag inte hann rädda...) så försvann de som städade undan smulorna? Studerat matningen senaste veckan och inser att en del matrester åker in i filtret och blir liggande uppe bland växter där Corydas-stimmet inte äter upp dem...följdaktligen har jag tillfört näring åt något... "Slime-monstret"... cyano-kulturen.
              450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
              Min Blogg
              För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

              Kommentar

              Arbetssätt...