Ruttnande växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Umbriel
    • December 2007
    • 62

    Ruttnande växter

    Hej!

    Jag har haft problem med växterna i mitt nya 200L kar. Det är ca en månad sen jag körde igång det nu.
    Jag läste på så mycket som möjligt o sökte här på forumet vilket fick mig att köpa nya lysrör. Gödning får dom en gång i veckan (flytande N+P)

    Flera av mina växter ruttnar, stammarna ruttnar först och då flyter dom upp till ytan. En av mina växter har stora bruna fläckar på löven (kom efter att jag bytt lysrör) och en annan blir brun/gul nedifrån och upp.

    Kan lägga upp bilder ikväll om det behövs.

    Tacksam för hjälp!

    - Umbis
    --- Total newbie ---
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad är det för växter? Vad är det för gödning?
    Bild hjälper säkerligen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Umbriel
      • December 2007
      • 62

      #3
      Hej!

      Här är bilderna

      Svärdsplanta Den har mest bruna fläckar som kommit nyligen.

      Hygrophila polysperma
      En annan slags hygrophila
      Båda känns mycket sköra och går sönder, tappar blad, stammen ruttnar.


      Nån slags anubias? Gulnande blad, bruna stammar.

      Vet ej vad det är för nån men den hette nåt på v tror jag... Den har klarat sig bäst av alla men bladen ser ut att tyna bort delvis.

      Har läst att växter inte gillar att ha det så strömt så jag har minskat på pumpen och riktat blåset åt ett annat håll (för ca en vecka sen). Men det har inte blivit bättre utan tvärtom, sämre :/

      Här är näringen jag använder har funkat bra i gamla akvariet. Jag kör inte full dos nu i början i nya, inte i gamla heller för den delen men där lever mina växter bra (javaormbunke, svärdsplanta bla)

      Jag har ansat en del - tagit bort de gula bladen o så, så dom kanske inte ser jättesjuka ut på mina bilder men jättemycket har dött helt så jag har plockat bort det döda. De delarna lossnar o flyter på ytan...

      Tacksam för hjälp!

      - Umbis
      --- Total newbie ---

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        En del av problemet är nog just att det är ett nyuppsatt akvarium. Tänker åt hållet "omvänd osmos". Att växterna "löser upp sig" på det viset kan betyda att bl.a att näringsinnehållet i akvariet och växterna är olika. Svårt att komma med ett specifikt råd, men med lite tur så rättar det till sig själv och det kommer ny blad osv.

        Kommentar

        • Umbriel
          • December 2007
          • 62

          #5
          Ajdå! Det låter ju trist eftersom jag faktiskt lagt ut ganska mycket pengar på växter och vissa av dem verkar vara helt utan räddning

          Inga tips för hur man undviker detta i framtiden?

          - Umbis
          --- Total newbie ---

          Kommentar

          • travianplayer
            • October 2009
            • 1201

            #6
            jag har hört att vanlig sand inte är bra för växter då den är för tät eller har jag fel?
            Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

            Kommentar

            • Umbriel
              • December 2007
              • 62

              #7
              Jag har ingen aning, jag har inte vanlig sand (som i sandlådor) utan finkornigt grus... 1-3 mm korn (ögonmåttat )
              --- Total newbie ---

              Kommentar

              • MVN
                • September 2009
                • 181

                #8
                1-3mm ska gå bra. Du måste ha cirkulation även vid botten på karet, är nog inte för strömt såvida du inte har en hård stråle från pumpen. Se till att ha placerat pumpen så du får ytcirkulation.

                Jag föredrar PMDD som växtnäring. Tycker det faktiskt ser ut som näringsbrist (järnbrist på ena växtens blad bland annat), svärdsplantor äter lätt upp näringen i akvariet. Prova pytsa i 2ggr i veckan men samma dos totalt (eller lite mer) alt. byt till pmdd som är billigare och bättre. Växer växterna alls?
                Ha mellan 10-12 timmar tänt per dygn. Ett riktmärke är att ha minst 0.3W/liter även om det är mindre bra sätt att mäta. Vad för lysrör?

                Förresten har du fisk i akvariet? såg lite tomt ut nämligen.
                Senast redigerad av MVN; 25 October 2009, 20:54.

                Kommentar

                • Umbriel
                  • December 2007
                  • 62

                  #9
                  Tack för svar!

                  Har köpt aqua-glo 2x30w - det var de bästa jag hittade i min butik.

                  PMDD vet jag inte vad det är (förutom att det är näring) har försökt hitta information men inte hittat, och när jag frågade i butiken fick jag den jag har nu och gången innan fick jag små kulor som man stack ner i sanden men dom var inge bra.

                  Hur skapar jag cirkulation både vid botten och ytan? just nu har jag bra cirkulation vid ytan, tidigare (när jag hade massa strömt) så vajjade växterna helt även om jag har pumpgrejjen vid ytan.

                  växterna växer inte alls. och jag har inte mycket fisk för jag har precis kört igång karet så har 1 mal, 9 neontetror, 1 molly, 2 blodtetror och 1 praktbotia. ska skaffa mer fisk när jag har råd. (dvs 25/11 typ)

                  Jag har tänt som du skrev - 12 h.

                  Dom verkar inte dö lika mycket nu men dom har inte blivit bättre heller... :/

                  -umbs
                  --- Total newbie ---

                  Kommentar

                  • Andrém
                    • October 2009
                    • 1247

                    #10
                    Jag har i princip samma "setup" som dig. Har 2 aqua glo @ 40W och använder även dom där "lerkulorna" som fanns i affären.

                    Som jag har mitt utströmmarhål så skapar det bara massa cirkulation vid ytan men växterna vajar på unde rvattnet också, självklart inte mycket men man ser det klart och tydligt.

                    Mitt akvarium har varit igång ca 6 dagar nu. Så mina växer inte speciellt mycket heller men jag tror det kommer ta ett tag för allt att kicka igång så att några växter dör är ingen suprise enligt mig då man borde satsa på billigare växter just pga det.

                    Just nu har jag 4 segelfens mollys som verkar trivas rätt bra och mitt lyse är på 10h (tänds 10:00, släcks 20:00)

                    för övrigt vet jag inte vad PMDD är heller men det finns ju en hel del andra närings alt. för växter. "Happy-plant" tex är det jag använder för mina icke rot växter och sedan bollarna för rot växterna.

                    Hoppas det gav lite klarhet att det kanske tar tid och att växter dör i början inte är helt ovanligt.

                    /André

                    Kommentar

                    • MVN
                      • September 2009
                      • 181

                      #11
                      http://www.haack.se/pmdd/ där kan ni läsa lite mer om pmdd även om olika näringsbrister (du kommer känna igen vissa av dina symptom där). Det tar ca 1-2 veckor för plantor att sätta sig hyffsat om man har belysning, näring och cirkulation (man ska även ta bort de nedre större bladen vid isättning, justera längd på rötter o lite så om man är petig. Ni tog bort behållaren och stenullen från rötterna va?).

                      Nu ska man helst enbart göra små ändringar i ett nystartat akvarium. Du kan prova nästan full dos per vecka eller iallafall öka lite, missade att du inte använder det. Större risk för algblomming men du har nämligen flera snabbväxande växter som tar all näring de kan få. Du har även 0,3W/L så är nog inte ljuset som är problemet.

                      Frågade om fisklast för det spelar en viss roll gällande näring till växter, att få balans.
                      Du får vara lite försiktig för nitrittoppar m.m. men gör du vattenbyte regelbundet, doserar samma dos regelbundet brukar det fixa sig till sist. Ytcirkulation är mycket viktigare för all syresättning sker där. Normalt har du bottencirkulation också såvida du inte har placerat utblåset helt konstigt. Normalt placerar jag så att pumpen pumpar längst med akvariet, utblåset på pumpen ska helst vara lite under vattenytan så att vattnet ripplar sig. Lite vajande växter är helt ok, lagom är bäst. Har du för stark ström kan du rikta utblåset mer mot baksidan för att få mindre cirkulation som du skrev.
                      Senast redigerad av MVN; 27 October 2009, 21:25.

                      Kommentar

                      • Umbriel
                        • December 2007
                        • 62

                        #12
                        Ursprungligen postat av MVN
                        Nu ska man helst enbart göra små ändringar i ett nystartat akvarium. Du kan prova nästan full dos per vecka eller iallafall öka lite, missade att du inte använder det.
                        Vad syftar du på här? Jag ökar successivt som det står på flaskan. Har också köpt järnrikare näring som jag kan varva med om det behövs.
                        Jag ska fördjupa mig i PMDD men har inte jättestor inkomst så det får nog vänta några månader tills jag har råd att beställa.

                        Och jo, tog bort stenull o kruka.

                        Tack för svaren!

                        - umbs
                        --- Total newbie ---

                        Kommentar

                        • MVN
                          • September 2009
                          • 181

                          #13
                          Jag menar att man bör vara försiktig med att ändra parametrar som exempelvis mängd näring eller mängd fisk i ett nystartat akvarium innan man har en balans i akvariet. Jag läste fel först och läste som att du redan nu nästan kör med full dos näring vilket du inte gjorde.

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Den näring du använder är det inget fel på.
                            Den innehåller samma saker som PMDD, skillnaden är bara att PMDD är fruktansvärt mycket billigare.

                            Vad det gäller dosering så kan du, mtp hur växterna ser ut, helt klart köra fulldos enligt förpackningen om du inte redan gör det (borde vara 20ml för ditt 200l kar).
                            Om du redan kör fulldos så öka till 1,5x el. 2x fulldos.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • Umbriel
                              • December 2007
                              • 62

                              #15
                              Jag kör nu full dos näring och det ser ut som om växterna har börjat återhämta sig. Hygrophila polysperma har fått rötter och mina flytväxter har börjat ge skott igen (dom mådde iofs inte så dåligt innan men dom växte inte). Så nu ska det nog hålla i sig ska hålla koll på näringen så tar dom sig nog!

                              Tack för alla svar! Det hjälpte!
                              --- Total newbie ---

                              Kommentar

                              Arbetssätt...