Svävalger suck, hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • issa83
    • September 2009
    • 48

    Svävalger suck, hjälp

    Har fått svävalger i mitt nystartade akvarium.Efter bara knappt 1 dygn... Varför?Det beror ju knappast på övermatning eftersom det ej är nån fisk i. Har även haft vattenberedningsmedel och nutrivec i.

    Hade planterat vattenpest som är snabbväxande.Kanske var det gödningstabletterna till växterna som satte fart på algerna??

    Har haft i sånt där medel som klumpar ihop svävalgerna så de ska fastna i filtret nu(eheim 2412 innerfilter) men fick då plocka ur alla växter och inredning ur akvariet då det blev brun sörja på allting Så nu är akvariet tomt på växter och inredning, bara vatten och sand kvar och filtret jobbar på. Jag har gjort rent det 2 ggr idag redan för att det blivit alldeles fullt.

    Vattnet blir klarare och klarare. Hur ska jag fortsätta nu framöver?

    Slänga de gamla växterna och sätta i nya?Tillsätta nåt medel? Vattenbyte eller ej?
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Sätt inte in nån näring förrän växterna har acklimatiserat sig. Övermatning eller övergödning är två ord för samma sak. Återkommer problemet så kan du försöka med ett litet UV-C filter - de är effektiva på att ta bort svävalger.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    Arbetssätt...