Ta in växter från damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Silkisif
    • August 2009
    • 96

    Ta in växter från damm

    Kan man ta in växter till akvariet från dammen, eller är det farligt?
    Har identifierat flytväxten som andmat

    En annan satt fast i dy, och påminde lite om näckrosor men med smalare blad.
    Farlig?

    och vad är det här för växt?


  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det är inte farligt, men de växterna brukar inte klara övergången till det varma vattnet i akvariet. Risken är dock att du får med något annat kryp som kan ta småfiskar, som t ex trollsländelarver. Så det är knappast lönt, tycker jag.

    Går inte att säga vad för växt det där är...jag tycker mest den påminner om våtarv eller liknande.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Silkisif
      • August 2009
      • 96

      #3
      Växterna har legat i 23 grader i några dagar. Det känns konstigt om något skulle följa med.. Tog in en gång för att kolla på i liten skål, och upptäckte en hydra. Tror dock inte att det har följt med nu?

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Det är väl bl a hydror som kan bli ett problem om de får tillräckligt med mat. Eller om en liten sländlarv följer med till de minsta ynglen. Enligt mina erfarenheter iaf.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Bilden föreställer en svalting (Alisma plantago-aquatica). Om du får den att trivas växer den snabbt upp till ytan och över den. Det finns många andra växter från naturen som passar bättre i akvarium. Men varför inte prova?

          Kommentar

          Arbetssätt...