vattenväxter utifrån

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lowa
    • February 2008
    • 595

    vattenväxter utifrån

    Är det någe problem om man skulle ta vattenväxter från en sjö eelr liknande, tänkte främst om det kan finnas parasiter eller annat skumt som kan följa med ner i akvariet och på något sätt vara skadligt för salamandrar eller fisk. diverse sjögräs, näckrosor osv.
    180l Guldfisk
    220l clarias
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2891

    #2
    Risken finns nog att du kan få med eventuella parasiter. Sen blir ju livslängden på växter som man tar utifrån relativt kort. Blir mera som en "snittblomma". Är knappast värt det alltså, om man inte vill "exprimentera".

    Kommentar

    • Lowa
      • February 2008
      • 595

      #3
      det gälelr även för dammfiskar då
      180l Guldfisk
      220l clarias

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Risken finns nog att du kan få med eventuella parasiter. Sen blir ju livslängden på växter som man tar utifrån relativt kort. Blir mera som en "snittblomma". Är knappast värt det alltså, om man inte vill "exprimentera".
        Nja livslängden är kort nämner du mina är nog inne på 10 året och dem är plockade utifrån så det kan jag inte hålla med om nästan att det är bättre att plocka själv än det man kan köpa det därimot har inte klarat sig värst länge.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av Lowa
          Är det någe problem om man skulle ta vattenväxter från en sjö eelr liknande, tänkte främst om det kan finnas parasiter eller annat skumt som kan följa med ner i akvariet och på något sätt vara skadligt för salamandrar eller fisk. diverse sjögräs, näckrosor osv.
          Ingen fara men stämmer det att du ska ha det i Akvariumet??
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Lowa
            • February 2008
            • 595

            #6
            nja mest en fundering på då man ska fixa en damm å sånt me kois. men funderade även på mina salamandrar, täntke mig nå näckrosblad som de kan klättra upp på. men de finns ju också som konstgjorda så det får väl bli det i så fall
            180l Guldfisk
            220l clarias

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av Lowa
              nja mest en fundering på då man ska fixa en damm å sånt me kois. men funderade även på mina salamandrar, täntke mig nå näckrosblad som de kan klättra upp på. men de finns ju också som konstgjorda så det får väl bli det i så fall
              Näckrosor får du nog köpa i affär för det är en hel historia att få upp dem ifrån det djupet som dem i regel ligger på
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Lowa
                • February 2008
                • 595

                #8
                i affär :O aldrig sett sånna i nån affär, men man lär väl fråga i så fall. ja vet några stäleln där de kan bli enkla å få upp ;P bara en meter ner :P
                180l Guldfisk
                220l clarias

                Kommentar

                • smurfmats
                  • February 2003
                  • 3538

                  #9
                  i välsorterade blomsteraffärer finns de!
                  tråden om fjärilars lek!

                  Kommentar

                  • Christerhedberg
                    • August 2008
                    • 624

                    #10
                    Jag har i alla fall haft näckrosblad i akvariet som jag plockat från sjön. Funkade hur bra som helst, räckte med att plantera roten så tog det 1-2 veckor för det första bladet att nå ytan och lägga sig där(har litet akvarium, ca 40cm högt:P).
                    Har också provat med Hornsärv plockat utifrån. Funkade minst lika bra! När de var nyplanterad var dom lite mörka men det tog inte lång tid innan det kom ljusa fina skott. Växte i en oändlig fart

                    Kommentar

                    Arbetssätt...