Hjälp! Jag har problem med alger.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gummianka
    • June 2009
    • 45

    Hjälp! Jag har problem med alger.

    Hej.

    Jag vet inte vad jag ska göra åt mina alger som verkar täcka nästan allt snart. Det blir mer alger för var vecka på växter och i gruset.

    Mitt akvarium: 375l med en Fluval 504 ytterfilter (1200l/tim), ett Sera Daylight och ett Philips Aquarelle lysrör (36W).
    Inredning och fisk: blandat grus, bla kalkgrus, engelsk sjösten och skiffergrus, två rötter, Skifferstenar, kolstenar och rengjorda granitstenar, två svärdsplantor, javamossa och två som jag inte vet namnet på. Fiskarna är ett stim rödfenstetra, ett stim neontetra, 5 guppy, en pleco, en ancistrus, fyra praktbotia, en scalare (stor) och en kampfisk.

    Lyset är på ca 11 timmar per dag.

    Jag matar varje dag med fryst artemia, algtabletter och flingor.
    Jag började dosera EasyCarbo och järntillskott för ca 2 veckor sedan, men det har bara blivit värre.

    Jag har inte kollat pH, har NO3-test och det ligger på ca 15mg/l, så det ska inte vara någon fara.
    Vattenbyte sker varje vecka, ca 30%.

    Här är bilder på växterna: http://img38.imageshack.us/gal.php?g=sl380605small.jpg

    Tacksam för svar.

    /patric
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

    #2
    Ursprungligen postat av gummianka
    Hej.

    Jag vet inte vad jag ska göra åt mina alger som verkar täcka nästan allt snart. Det blir mer alger för var vecka på växter och i gruset.

    Mitt akvarium: 375l med en Fluval 504 ytterfilter (1200l/tim), ett Sera Daylight och ett Philips Aquarelle lysrör (36W).
    Inredning och fisk: blandat grus, bla kalkgrus, engelsk sjösten och skiffergrus, två rötter, Skifferstenar, kolstenar och rengjorda granitstenar, två svärdsplantor, javamossa och två som jag inte vet namnet på. Fiskarna är ett stim rödfenstetra, ett stim neontetra, 5 guppy, en pleco, en ancistrus, fyra praktbotia, en scalare (stor) och en kampfisk.

    Lyset är på ca 11 timmar per dag.

    Jag matar varje dag med fryst artemia, algtabletter och flingor.
    Jag började dosera EasyCarbo och järntillskott för ca 2 veckor sedan, men det har bara blivit värre.

    Jag har inte kollat pH, har NO3-test och det ligger på ca 15mg/l, så det ska inte vara någon fara.
    Vattenbyte sker varje vecka, ca 30%.

    Här är bilder på växterna: http://img38.imageshack.us/gal.php?g=sl380605small.jpg

    Tacksam för svar.

    /patric
    Om jag vore du så skulle jag nog skära ner på matandet ett tag, och istället mata litegrann var tredje dag. Det är svårt att svälta ihjäl en fisk. Fortsätt med vattenbytena som vanligt, sänk tiden som ljuset är igång till runt 9-10 timmar istället för att se om det stoppar upp algernas tillväxt, och införskaffa även en eller två ancistrus till som kan hjälpa till, för jag har en känsla av att en ancistrus inte hinner med ett kar på 375l.

    Svärdsplantor är en växt som praktbotior tycker väldigt mycket om att knapra på. Du ser att det är små hål i toppen på bladen, och jag misstänker att det är praktbotiorna som varit där och gnagt hål och den brunaktiga färgen indikerar att bladet är dött, någonting som förmodligen inträffat eftersom bladet inte fixar skadorna som botiorna orsakar. Jag har en svärdsplanta själv och jag har samma problem (dock inte orsakat av praktbotior, utan av väderålar och svärdbärare). Det jag gör är att klippa av de döda bladen så långt ner vid stammen jag kan och ett litet tag efter har ett nytt blad växt ut. Växten i sig dör inte så lätt vad jag har märkt, men dess blad är ömtåliga.
    65 liter
    220 liter

    Kommentar

    • Sleep
      • December 2008
      • 246

      #3
      Ja mata fisken måste man ju men inte för mycket för det skitar ju ner vattnet en hel del.
      Men hur länge har du haft akvariet igång? En annan sak du kan göra är att köpa lite mer snabbväxande växter så som
      Karolina-cabomba (vattensköld, hårslinga)
      (Cabomba caroliniana)

      Är en riktigt snabbväxande växt, det är nästan så att man kan se den växa
      Det är något med näring som den tar från alger. Är rätt kass på att förklara men det kommer säkert snart någon som är duktig på detta och förklara bättre för dig. Typ Defdac lr någon annan kunnig
      Lycka till!
      Mvh Glenn.

      Kommentar

      • gummianka
        • June 2009
        • 45

        #4
        Jag har haft akvariet igång i dess nuvarande setup i ca 2 månader. Hade ett 160l innan, där växterna växte jättebra (de med små blad).
        Hade en kabomba och nån annan i då, men de började fälla och dö strax efter jag startade upp det nya karet, så jag fick ta ur dom.

        Kan Valisnera hjälpa? De är ju snabbväxande såvitt jag vet.

        Är det någon som har någon idé vad det kan vara för slags alger? Har inte direkt hittat något på forumen som stämmer överens med detta...

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Det är kombinerade fiskskador och näringsbrist. Svärdsplantan är företrädelsevis gnagd på och de andra växterna i akvariet uppvisar viss kvävebrist och svår mikrobrist.

          Alla dessa brister avhjälps med PMDD.

          (TIPS1: Organiskt nitrat från fiskar är inte säkert tillgängliga för växterna plus att andra näringsbrister kan blockera kväveupptaget. Dvs även om du har bra nitratnivåer behöver inte innebära att växterna kan använda det (vilket är ganska tydligt med tanke på dina bilder))

          (TIPS2: PMDD innehåller flera olika aktiva komponenter - kaliumnitrat, kaliumfosfat och mikrogödning. Mikrogödningen består antingen av NutriSi eller Mikro+. Välj Mikro+. )

          (TIPS3: Cabomba är en ganska svår växt som ganska få personer lyckas med, men när man väl lyckas kan den växa snabbt. Den förväxlas ofta med Limnophila sessiflora som däremot är det enklaste ogräs man kan hitta på marknaden. Det är förmodligen sessiflora som Sleep har. Välj Limnophila sessiflora istället för Cabomba.)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • gummianka
            • June 2009
            • 45

            #6
            Hej defdac.

            Tack för svaret, jag uppskattar dina tips eftersom du verkar ha bra koll på ganska mycket =)

            Jag har funderat på att köra med PMDD, har läst om det och det verkar inte så himla svårt som en del tror. Det jag tror skulle funka bäst är Haak's paketlösning, men jag är lite osäker på om man kan beställa det som vanligt eftersom han kör med ett pantsystem.

            Jag ska definitivt skaffa PMDD nu när du har förklarat vad det förmodligen beror på. Det var det jag ville veta, och jag misstänkte att så var fallet.

            Har inte tänkt att införskaffa några växter innan jag sett att PMDD funkar, men däremot bör jag kanske skaffa något mer test? pH och/eller Kalium, eller om du har något tips på tester man bör ha?
            Eftersom jag har sett att folk framgångsrikt kombinerar PMDD och EC, så tänker jag prova den kombinationen och se vad som händer.

            Lämna gärna fler synpunkter och tips om ni har. Altt mottages gladeligen.

            Återkommer när jag sett resultat.

            /patric

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Eftersom du inte kör CO2 behöver du inga tester. Dom förvillar och luras oftare än gör någon riktig nytta.

              Pga detta har akvarister under lång tid försökt hitta skötselmetoder som tar bort vattentester ur ekvationen och den bästa skötselmetoden tycker jag personligen är "Estimative Index" som är ett fancy namn på något så enkelt som 50% veckovattenbyte följt av en PMDD-dosering för hela akvarievolymen.

              Det fiffiga med metoden är att man utan vattenstester kan vara 100% säker på att alla näringsämnen alltid finns tillgängliga och att man med 100% säkerhet aldrig kan få för höga nivåer. Relativt bombsäkert alltså.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Sleep
                • December 2008
                • 246

                #8
                (TIPS3: Cabomba är en ganska svår växt som ganska få personer lyckas med, men när man väl lyckas kan den växa snabbt. Den förväxlas ofta med Limnophila sessiflora som däremot är det enklaste ogräs man kan hitta på marknaden. Det är förmodligen sessiflora som Sleep har. Välj Limnophila sessiflora istället för Cabomba.)[/QUOTE]

                Det stämmer bra DefDac!
                Det är Limnophila sessiflora jag har. Trodde dom va likvärdiga så jag tog ett exempel.
                Men jag visste ju att du skulle komma in och fixa o trixa lite så GummiAnkan skulle få ett fint akvarium senare.
                Som vi alla andra.
                Mvh Glenn.

                Kommentar

                Arbetssätt...