Blodgivningens järntabletter i akvariet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

Blodgivningens järntabletter i akvariet?

Hej!

När jag rensade i medicinskåpet så hittade jag järntabletter från blodcentralen som jag skulle ha ätit (fy på mig).
    På baksidan står det: Erco-Fer 60mg Fe2+.
    Kan man använda dessa till växtgödning i akvarium och trädgårdsdammar?
    Man får bara kartor och inte lådan med den fulständiga innehållsdeklarationen så jag vet inte exakt vad dom inehåller mer, bara att jag borde ha ätit 1-2 tabletter dagligen.

Annars kastar jag dom, akvariegödning till mina 150 liter är inte så dyrt.

Urban
  • imported_n/a
    • January 2002
    • 585

Hej

Frågan har tidigare varit uppe, sök så hittar du.

Ha´stil, vägra profil
    /Rickard

http://www.killis.tk
    /Rickard
    don Quijote och KA.
    http://www.killifish.tk

Kommentar

• ChristinaP
      • January 2003
      • 4

Hej Urban!

Det stod inte så mycket om järntabletterna i de tidigare trådarna så här kommer några kommentarer utav mig:

Järnet i tabletterna är Fe2+ vilket är helt OK och möjligt för både växter och fiskar att tillgodogöra sig. För akvariebruk bör det vara i chelaterad form och det fungerar med järntabletter. Men det finns några saker att tänka på:

1. I akvariemiljö oxiderar detta järn lätt till rost vilket är skadligt, i synnerhet för vissa fiskarter och tydligen särskilt för en del VF fiskar (har gjort några smärtsamma erfarenheter därvidlag). Man bör alltså anpassa järnhalten i akvariet till fiskbestånd, kemisk miljö och växtbestånd i det aktuella akvariumet.

2. I tabletternas dragering finns det en del sockerarter som kan hjälpa till att "boosta" en alg- eller bakterieblommning, särskilt nu framåt vårkanten. Dettsutom är jag osäker på hur övriga drageringssubstanser inverkar på fiskars gälar osv. Man bör således skrapa av drageringen med en kniv eller annat lämpligt.

På många håll rekommenderas järnhalter upp till 1 mg Fe/l akvarievatten. Jag har länge hållit mig kring 0,5 mg/l oavsett typ av gödning och det har fungerat väl för många växter också. Järngödning fungerar bara i närvaro av minst 10 mg koldioxid/l akvarievatten. I en stads vattenledningsvatten är vanligen denna halt uppnådd (ibland tillsätts det i syfte att hålla ledningarna fria) så det bör inte innebära något problem.

Observera att användningen av oxydatorer eller ozonisatorer förstör kelateringen av järnet och även av andra för fiskarna nyttiga ämnen. Använd inte sådana metoder under tiden som du gödslar, de gör att järngödningen inte fungerar. Syret i vattnet ingår förbindelser med det värdefulla tvåvärda järnet, som oxiderar till det värdelösa trevärda. Detta järn faller ut och avsätter sig som bruna slemmiga beläggningar (som består även av andra ämnen) i filtret.

Överdosera inte. Det är känt att vissa akvarieväxter, däribland Ludwigia-arter och Hygrophila-arter kan reagera negativt på höga järndoser. Har du många sådana växter i akvariet är det bäst att ge det mesta järnet via rötterna istället.

Om du alltså räknar på en tablett som innehåller säg 60 mg Fe så kan du ta och krossa en sådan tablett för att få fram en halt av 0,5 mg/l i ett 120-l-kar. Man bör göra mätningar med jämna mellanrum så att man kan hålla koll på hur de specifika miljöomständigheterna i just det karet påverkar halten åt ena eller andra hållet. Vid vattenbyte bör man förståss fylla på i motsvarande mängd. Du kan hålla dig kring den halt du önskar eller som jag börja efterdosera när det gått ned till 0,1-0,3 mg/l. Jag har själv testat järntabletter och det har gått bra. Har dock inte provat detta under längre tid, kan jag tillägga. Det är billigare att köpa järnchelat hos lantmännen än att hålla på med tabletter ... Det tar även litet tid innan järnet löser sig från tablettmassan och kommer ut i vattnet. Men det är bara att prova.

MvH
      Christina P

Kommentar

• imported_n/a
        • January 2002
        • 585

Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Järngödning fungerar bara i närvaro av minst 10 mg koldioxid/l akvarievatten.I en stads vattenledningsvatten är vanligen denna halt uppnådd (ibland tillsätts det i syfte att hålla ledningarna fria) så det bör inte innebära något problem.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Vilken halt, Fe eller CO2?

Ha´stil, vägra profil
        /Rickard

http://www.killis.tk
        /Rickard
        don Quijote och KA.
        http://www.killifish.tk

Kommentar

• kenneth.n
          • April 2002
          • 105

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Överdosera inte. Det är känt att vissa akvarieväxter, däribland Ludwigia-arter och Hygrophila-arter kan reagera negativt på höga järndoser. Har du många sådana växter i akvariet är det bäst att ge det mesta järnet via rötterna istället.
          MvH
          Christina P
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Hej Christina!
          Vad har du för källor till detta "kända faktum" ?

/Kenneth

Kommentar

• masse_86
            • January 2003
            • 301

Skulle det fungera att stoppa ned en liten bil av en sådan tablett vid rötterna av en järnkrävande art?

Det mesta går att fixa själv!!!
            //Masse
            //Masse

Kommentar

• masse_86
              • January 2003
              • 301

Menar givetvis bit inte bil!!!!

//Masse
              //Masse

Kommentar

• urbanandersson
                • January 2003
                • 965

Hej!

Tusen tack för det utförliga svaret.

Jag har en liten fundering. Jag använder hemgjord co2 som sänker ph från 8 till 7 och dessutom ordentlig syresättning av ytvattnet (400 lit/tim genom ytan). kh ungefär 6.
                Gör cirkulationen att järnet förstörs, rostar? och är detta på något vis skadligt för fiskarna eller växterna?

Hittils så har jag använt flytande gödning och mina Limnophila har vuxit med 10 cm/vecka.
                Och jag har också nyss skaffat ett järntest.

Urban

Kommentar

• defdac
                  • January 2002
                  • 12751

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                  Gör cirkulationen att järnet förstörs, rostar? och är detta på något vis skadligt för fiskarna eller växterna?
                  <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                  Enligt Seachem så använder växter både Fe++ och Fe+++(rost) men att dom föredrar Fe++. Järnkemin är så jäkla komplicerad att det är lurigt att veta när järnet är i "rätt" form.
                  En sak är dock enkel att se: När man kör med mer ljus och CO2 och växterna växer som sjutton så störtdyker järnhalten. Huruvida det beror på att den oxideras eller inte strunar jag blankt i. Allt jag behöver veta är att om jag inte tillför järn så slutar det växa/bubbla och när jag tillför mer järn så börjar det växa och bubbla (förutsatt att alla andra ämnen finns tillgängliga).

Slutar jag t ex dosera kalium och/eller nitrat och/eller CO2 och enbart kör med Micro(järn) så håller sig järnhalten ganska stadig, men såfort växterna åter får CO2/K/N och därmed inte är begränsade av något ämne så går järnhalten ner direkt. Liebigs minimumlag i ett nötskal.

Hittils så har jag använt flytande gödning och mina Limnophila har vuxit med 10 cm/vecka.
                  Och jag har också nyss skaffat ett järntest.
                  Du kan enkelt testa det här isåfall.
                  Dosera din flytande gödning normalt under 2 veckor utan CO2 och med mindre ljus och notera järnhaltsförändring+tillväxt varje dag - jämför sedan järnhaltsförändring/tillväxt under 2 veckor med CO2 och mycket ljus.
                  http://www.defblog.se

Kommentar

Arbetssätt...