Ursprungligen postat av Redbullen
Mäskrecept super duper...
Kollaps
X
-
-
Hej!
Lite info om jäst förutom vad som sägs i länken ovan.
Man har ett visst behov av co2 för att få 20-30ppm i sitt kar.
Så då måste man ha en lagom mängd socker som jäser lagom fort och lagom mycket vatten så inte jästen dör av alcoholförgiftning innan sockret är slut.
Vad som är lagom beror på hur stora eller många jäsflaskor man har och hur ofta man vill byta.
Hur fort det jäser beror på hur många jästceller som jobbar samt temperaturen.
Jästceller förökar sig bara om syre finns. så om man häller ner sin blandning i sin flaska och skruvar på korken så blir dom inte fler( källa boken: vin är fin hobby). Man kan få det att jäsa hur fort som helst genom att förjäsa mäsken i ett par timmar i en öppen skål. då blir det så bra fart att allt jäser slut på ett dygn.
det betyder att man kan reglera jäsningshastigheten genom att hälla i en bestämd mängd jäst, gärna torrjäst för den är lättast att mäta i kryddmått och sen på med korken så dom inte förökar sig för mycket.
Eller att ändra temperaturen men det är svårare om man inte vill ha mäsken på ljusrampen. Eller ha den i ett kylskåp som styrs av en ph controller.
Sen slutar det jäsa när sockret är slut eller när alkoholhalten är för hög. Lättast att kolla detta är att smaka på sin utjästa mäsk. är den söt så har man haft i för mycket socker.
Jag provkör lite hur som helst, men jag har dragit lite slutsatser, och nu när jag kan mäta ph elektroniskt så är det lättare att kolla jäsningen.
En pet flaska brukar inte räcka för att få 20-30 ppm i ett kar på 100-150 liter, men man kan få det att fotosyntera i alla fall.
två petflaskor som bytes växelvis brukar funka bättre och ge jämnare co2.
men då får man byta på onsdagen och till helgen.
5-liters har jag inte testat, men jag har provat 25 liters som står i källaren och den jäser en månad, men den har jag inte hunnit mäta upp halterna av än. och nu på vintern så blir temperaturen efter vädret.
UrbanKommentar
-
Hej!
Jag glömde att man kan göra sockergelé med gelantin och sen hälla på jästen. då äter jästen sig sakta ner.
Jag har inte provat själv för det är för mycket jobb och för dyrt jämfört med att bara hälla i ingredienser, skaka och på med korken.
vill ni veta mer så sök på gele eller gelantin här på forumet.
UrbanKommentar
-
Sen slutar det jäsa när sockret är slut eller när alkoholhalten är för hög. Lättast att kolla detta är att smaka på sin utjästa mäsk. är den söt så har man haft i för mycket socker.Kommentar
-
Ursprungligen postat av cobraMin lilla fabrik två 2 liters flaskor med natt av tappnig, har backventil innan karet och i karet sitter en reaktor...
/Johan220 liter växtsoppa.
Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
Aquarelle 0,3 W/literKommentar
-
Ursprungligen postat av urbananderssonHej!
Jag glömde att man kan göra sockergelé med gelantin och sen hälla på jästen. då äter jästen sig sakta ner.
Jag har inte provat själv för det är för mycket jobb och för dyrt jämfört med att bara hälla i ingredienser, skaka och på med korken.
vill ni veta mer så sök på gele eller gelantin här på forumet.
Urban
/JohanSenast redigerad av Jodahl; 11 January 2006, 08:23.220 liter växtsoppa.
Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
Aquarelle 0,3 W/literKommentar
-
Gelatin
Mitt recept är:
Socker gelatin:
3 dl socker
10 gelatinblad
5 dl vatten
Jästblandning:
4,5 l vatten
1 pkt vanlig jäst (inte för söta degar - det funkar inte)
Gelatinet låter jag stelna i botten på en femlitersdunk. Sedan häller jag på 1 tsk socker och 2 tsk bikarbonat innan jag häller på jästblandningen.
Det hela bubblar i ca 1,5 v för mig...
Men nästa gång skall jag testa receptet med vällingpulver. Bara en fråga - är det tillräckligt för en 250-litersburk?"This is a lighthouse. Your call."Kommentar
-
Hej!
"Bara en fråga - är det tillräckligt för en 250-litersburk?"
3 dl socker, 1,5 vecka, 250 liers akvarium.
Du får nog inte 30 ppm co2, men nog tillräckligt för att dina växter ska vara glada.
Enda sättet att vet är att mäta ph noggrant och kalibrera med 5-minuters metoden.
Annars får du kolla på växterna. Bubblar dom är dom glada.
UrbanKommentar
-
Ursprungligen postat av GlajdarnMitt recept är:
Socker gelatin:
3 dl socker
10 gelatinblad
5 dl vatten
Jästblandning:
4,5 l vatten
1 pkt vanlig jäst (inte för söta degar - det funkar inte)
Gelatinet låter jag stelna i botten på en femlitersdunk. Sedan häller jag på 1 tsk socker och 2 tsk bikarbonat innan jag häller på jästblandningen.
Det hela bubblar i ca 1,5 v för mig...
Men nästa gång skall jag testa receptet med vällingpulver. Bara en fråga - är det tillräckligt för en 250-litersburk?Kommentar
-
Påfyllning av mäsk
Utan problem, 3v för mig.
Har ett lite anorlunda recept jag kör med nu iofs.
5l vatten
5dl socker
2msk vällingpulver
1tsk Bikarbonat
2krm Torrjäst
Receptet är för övrigt en "egen" variant med inspiration av Nybergs recept som petnym länkade till.
Anledningen att det jäser så pass länge, och med ungf. samma bubbeltakt är att man kör det hela lite lungnare.
2msk torrjäst i 2l vatten lär ju jäsa som f*n i någradagar för att sedan vara färdigjäst, eller?Kommentar
-
Jag gör en helt ny sats när det slutat jäsa (eller jäser betydligt mindre iaf) efter ca 3v.
Man kan spara "jästslammet" i botten om man vill men känns inte som 2krm torrjäst är så mycket pengar
Nu förtiden struntar jag i bikarbonaten. det tycks funka lika bra för det.
Jag är inte så noga med mängderna för övrigt heller, men det är väl på ett ungefär iaf.Kommentar
-
Om man ska vara petig så har du knappast optimala Co2-halter på dagen om du har jämn tillförsel över hela dygnet utan att få för höga Co2-halter på natten eller morgonen.Kommentar
-
Visst är det så att det inte blir optimalt med mäsk, men det blir bättre än inget om man lyckas hålla hyffsat jämna nivåer.
Man får kompromissa helt enkelt. Visst blir CO2 nivåerna högre på natten/morgonen om man kör dygnet runt.
Av den anledningen så gäller det att man inte har för mycket fart i jäsningen. Av samma anledning kör jag en mäsk som jäser hyffsat jämnt under 3v. Naturligtvis har jag betydligt lägre än optimala CO2 nivåer, men nivån är hyffsat jämn.Kommentar
Kommentar