Kalcium brist

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sammo
    • February 2003
    • 204

Kalcium brist

jag har sökt och läst här på forumet om Kalciumbrist o konstaterat att att jag har hälften av vad jag borde ( förhållandevis till mg ). mg kan jag inte sänka.
    Så jag började ringa runt till tänkbara ställen som säljer vägsalt men om de hade något så var de bara med natriumklorid. Vad/var har ni köpt som göder med calcium? eller finns det i andra grejer som man kan ta kalcium från?
    nu göder jag med TMG, KNO3, K2SO4 & KH2PO4.

Jag såg i en tråd att Chuck Gadd´s calcuator inte var korrekt, jag har föjt den, men var kan jag isf hitta en mer korrekt?
    / Samuel

100L växtkar med regnbågar
    / sammo

100L - växt m regnbåg & malar

Min Zoon
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

Jag har gått över från CaCl2 till CaCO3 och letar efter en bra källa till CaCO3 och har funderat på "foderkalk" från Granngården.

Ang. doseringen av CaCl2 använder jag, trots att den inte räknar rätt, APC:s "fertilator". Den ger mig en GH-ökning ungefär som beräknat och jag hamnar ungefärligt rätt.

Även om du har ett Ca:Mg förhållande på 2:1 tror jag inte det skulle leda till några komplikationer, om du inte generellt har väldigt lågt Gh.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• Azur
      • March 2003
      • 12946

Defdac: äggskal. Mycket rent CaCO3, hinnan går lätt att få bort från skal från nykokta ägg också. Sen är det bara att mortla.

Sepiaskal är också rent & rätt billigt. Annars har du ju alltid hederlig gammaldags kalksten.

Foderkalk är ofta nermalda ostronskal, och det är väl bra, men det är en hel del rester från ostronen kvar.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• sammo
        • February 2003
        • 204

växterna mår inte toppen iaf, spaggetarian drar ihop sej som ett dragspel periodvis. (kanske väntat lite för länge med vattenbytet då).
        Kranvattent Gh är 6,2 ( vilket inte är speciellt lågt? ) vet inte om det förändrats i karet.
        Men var fick du cacl2 ifrån?

En anna sak förrästen vid extradosen/er mellan vatten byten, bör man minska på microämnerna då eller dosera fulldos som vanligt?
        / sammo

Min Zoon

Kommentar

• sammo
          • February 2003
          • 204

läste förresten att om man hade problem med CA kunde man dra ner på po4. nu doserar jag 1ppm, tror du att det kan rätta tills sej om jag minskar till m 25-50% ?
          / sammo

Min Zoon

Kommentar

• averater
            • March 2004
            • 381

cacl2 finns på clasohlsson som "torrbollen refill"
            Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

Kommentar

• defdac
              • January 2002
              • 12751

Ursprungligen postat av sammo
              växterna mår inte toppen iaf, spaggetarian drar ihop sej som ett dragspel periodvis. (kanske väntat lite för länge med vattenbytet då).
              Kranvattent Gh är 6,2 ( vilket inte är speciellt lågt? ) vet inte om det förändrats i karet.
              Det låter högt och fint, så det beror sannolikt inte på Calciumbrist. Speciellt inte om du inte kan avläsa någon GH-sänkning under perioden mellan vattenbytena.

Men var fick du cacl2 ifrån?
              Granngården, vägsalt.

En anna sak förrästen vid extradosen/er mellan vatten byten, bör man minska på microämnerna då eller dosera fulldos som vanligt?
              Calcium och Magnesium som förändrar GH:t doserar du bara en gång direk efter vattenbytet för att få hårdheten att lägga sig där du vill ha den. Jag själv har som sagt gått över till CaCO3 och doserar 2-3 tsk (jobbigt med äggskal) efter vattenbytet vilket gör akvariet kritvitt i flera timmar. För att undvika att Calciumiet binder upp med fosfatet och järnet så väntar jag till dagens efter vattenbytet med första fulldospulsen.

Ang. fulldospulserna av allt annat än Ca/Mg är det bara att köra i en fulldos såfort växterna slutar bubbla. Kör du low-tech famlar du i blindo och får vänta på växtbrister för att avgöra hur mycket du bör dosera. NutriSi:n är ganska kraftfull har jag märkt, så det är många som alltid kör 1/2-1/4-dels dos av den.

läste förresten att om man hade problem med CA kunde man dra ner på po4. nu doserar jag 1ppm, tror du att det kan rätta tills sej om jag minskar till m 25-50% ?
              Vad är Ca? Cyanobakterier? Framförallt har du för lite kväve, så jag skulle hellre öka KNO3-doseringen än minska PO4-doseringen.

Kommentar

• Peter_F
                • October 2003
                • 693

Jag köpte en "burfågelnäbbsvässarkalkbit" (Troligtvis inte den korrekta benämningen), som består av ett Sepia-skelett. Smidigt att skrapa av med en kniv vid dosering.

//Peter
                "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

Kommentar

• sammo
                  • February 2003
                  • 204

tack för svaren
                  Med "ca" menade jag kalcium, inte cyanobakterier(är inte förkortningen ca??)

Jag göder med TMG så det blir svårt att av stå från mg vid extra doserna.
                  göder co2, tyvärr med mäsk än så länge.
                  / sammo

Min Zoon

Kommentar

• defdac
                    • January 2002
                    • 12751

Oj sorry. Det borde jag kanske förstått. Visst kan du testa att dra ner på fosfatet och se om det blir bättre! Rapportera gärna hur det går isåfall, för jag pysslar ungefär med samma sak just nu.

Kommentar

• averater
                      • March 2004
                      • 381

förkortningen för kalcium är Ca (stort c, litet a), men många orkar inte trycka på shift varje gång man ska skriva nån kemisk betäckning då alla andra ändå vet vilket ämne man pratar om (oftast) därför skriver man ofta med bara små bokstäver. kalciumklorid heter därför egentligen CaCl2. om man blandar stora och små bokstäver utan ordning blir det däremot ofta fel.

kno3 kan därför lika gärna vara kaliumtrinobelium som kaliumnitrat, men då ingen häller i nobelium i ett akvarium (nobelium är radioaktivt) så vet alla att kno3 betyder kaliumnitrat. hade man skrivit mer korrekt så är kaliumtrinobelium KNo3 medan kaliumnitrat är KNO3.
                      Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

Kommentar

• kaihc
                        • December 2004
                        • 69

Hej, jag har sett CaCl2 (som torrbollen) i flera stora livsmedelsaffärer här i Gbg, t ex ICA Maxi. Nu i dessa trädgårdstider brukar det gå att få tag på kalksten (CaCO3) lite varstans, även på ICA/OBS osv.
                        Mvh Kai

Kommentar

Arbetssätt...