Någon som får bra resultat med mäsk-CO2?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jodahl
    • March 2005
    • 298

Någon som får bra resultat med mäsk-CO2?

Har skummat igenom många trådar här på zoopet om olika recept på mäsklösning. De jag testat är:

(Samtliga med ca 1,2 liter vatten och 2 dl socker i 1,5l PET)

1. Vanlig jäst, färskjäst
    2. Vinjäst + jästnäring
    3. Torrjäst
    4. Torrjäst + jästnäring

Min erfarenhet av samtliga dessa är att det bubblar förfärligt mycket i två dagar för att sedan hastigt avta. Vet inte om det beror på att jästen dör av lågt pH, men min gissning är att sockret tar slut och att det är därför jäsningen stannar av. Hade ett härligt bubbel från växterna under de dagar det var fräs i mäsken. Jag har dock ett KH på 2-3 så det känns inte bra att ha en så kraftig CO2-dos, vågade inte köra under natten för då fick jag för kraftiga pH-svängningar.

Jag tycker inte att mängden tillsatt jäst har någon större påverkan. Drar man ner på jästmängden tar det bara längre tid innan det kommer igång, men det blir ändå en topp på två dagar och sedan är det slut på det roliga. Märkte inte heller skillnad på olika jästsorter eller om det var tillsatt näring eller inte i lösningen.

För att komma ifrån problemet testade jag gelatinreceptet:

1,3 liter vatten + 2 msk gelatinpulver + 2 dl socker.
    Efter att det stelnat tillsatte jag två krm torrjäst upplöst i lite sockervatten.

Efter en vecka har jästen arbetet sig ner några cm i gelen. Har haft en jämn ström av CO2 på ca 1 bubbla/10 sekunder. Tillsatte mer jäst utan resultat.

Alltså: ena metoden ger för mycket CO2 under kort tid och den andra ger för lite CO2.

Även om CO2-halten är långt ifrån rekommenderade nivåer har jag dock en härligt tillväxt på växterna jämfört med innan jag körde CO2.

Akvariet:
    220 liter
    pH: ca 7 med gelatinmäsket (ca 8 från kranen)
    KH 2-3
    50% vattenbyte och en fulldos PMDD (TMG + KH2PO4 + KNO3) per vecka.
    Belysning 2 x 30 W aquarelle med reflektorer.

Någon som har andra erfarenheter eller är det dags att tömma plånboken i en riktig CO2-anläggning? Vore intressant att höra om någon får mäsk-CO2 att fungera riktigt bra.

...Johan...
    220 liter växtsoppa.
    Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
    PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
    Aquarelle 0,3 W/liter
  • kaihc
    • December 2004
    • 69

Är flaskan för varm jäser det klart snabbt.
    Vilken temp håller flaskan?
    Mvh Kai

Kommentar

• Jodahl
      • March 2005
      • 298

Brukar hålla den temp som står på jästpaketet när jag startar. Men det går ju snart ner till rumstemp.

...Johan...
      220 liter växtsoppa.
      Aquarelle 0,3 W/liter

Kommentar

• kaihc
        • December 2004
        • 69

Det kan vara att flaskan suksessivt blir för kall och att jäsningen därför stannar av. Smaka på mäsken, är den fortfarande söt efter två-tre dagar finns det socker kvar och ditt problem är att hålla jämn temperatur.
        Mvh Kai

Kommentar

• urbanandersson
          • January 2003
          • 965

Hej!
          Jag har kört med brödjäst, men jag fick blanda ny två gånger i veckan. Men jag har
          kh 9.

"Det kan vara att flaskan suksessivt blir för kall och att jäsningen därför stannar av. Smaka på mäsken, är den fortfarande söt efter två-tre dagar finns det socker kvar och ditt problem är att hålla jämn temperatur."
          Jäst dör när alkoholen närmar sig 15-18% hur mycket socker det än är kvar. men visst kaihc kan mycket väl ha rätt.

Har du provat att inte ha så mycket gelatin så inte mäsken blir så stel. då kan kanske jästen arbeta sig ner lite snabbare.

Jag har slutat med mäsk och kör med bikarb växter och pmdd i stället. Jag tröttnade.

Urban

Kommentar

• kaihc
            • December 2004
            • 69

Ursprungligen postat av urbanandersson
            Jäst dör när alkoholen närmar sig 15-18% hur mycket socker det än är kvar.
            Bra poeng, 2 dl socker i 1,2 liter är lite i överkant.

Jag har slutat med mäsk och kör med bikarb växter och pmdd i stället. Jag tröttnade.
            Jag är också trött på PET-flaskor men vågar inte ha en trycksatt flaska i samma rum som barnen leker i. Kanske jag borde göra hål i väggen in till pannrummet och sätta en brandsläckarmanick där ;-)

Mina PET's står bredvid ytterfiltret och har därför jämn temperatur, funkar bättre nu än förut.
            Mvh Kai

Kommentar

• Jodahl
              • March 2005
              • 298

Hej!

Har du provat att inte ha så mycket gelatin så inte mäsken blir så stel. då kan kanske jästen arbeta sig ner lite snabbare.

Urban
              Jag har precis börjat med gelatin, detta var första försöket. Nästa omgång tänker jag testa att ha mindre gelatin i. Skall även testa att lägga flaskan ner när gelatinet stelnar, på så sätt får jästen större area att käka på.

Min förhoppning är också att någon som har facit, alltså har lyckats med mäskmetoden, talar om hur dom gjorde.

Värt att testa är alltså mindre socker, mer värme och mindre gelatin. Vad är lagom sockermängd? 1 dl / liter vatten kanske?

...Johan...
              Senast redigerad av Jodahl; 31 March 2005, 20:53.
              220 liter växtsoppa.
              Aquarelle 0,3 W/liter

Kommentar

• heeke
                • April 2003
                • 5033

Jag kör följande i en 5liters dunk:

4,5l Vatten (30-40 grader)
                5dl Socker
                3tsk Bikarbonat
                3tsk Vällingpulver (Semper Fullkorn från 1år för den som är intresserad )
                0.5tsk Torrjäst (Starkvinsjäst)

Det tar ett tag (ca 24-36 timmar) innan satsen kommer igång ordentligt, men sedan håller den 1 bubbla varannan till var tredje sekund i minst 3 veckor.

Sen gäller det ju att lösa upp CO2:n ordentligt.

Skulle kanske var fördelaktigt med högre bubbeltakt men som det är nu kan jag utan problem ha den på dygnet runt.
                Senast redigerad av heeke; 31 March 2005, 21:02.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• K_Lindfors
                  • March 2005
                  • 61

Ursprungligen postat av heeke
                  Jag kör följande i en 5liters dunk:

4,5l Vatten (30-40 grader)
                  5dl Socker
                  3tsk Bikarbonat
                  3tsk Vällingpulver (Semper Fullkorn från 1år för den som är intresserad )
                  0.5tsk Torrjäst (Starkvinsjäst)
                  Hur pass viktigt är starkvinsjäst, går det inte lika bra med vanlig torrjäst?

Kommentar

• heeke
                    • April 2003
                    • 5033

Starkvins jästen tål högre alkoholhalt innan den dör.

Man brukar ha som riktmärke att "vanlig" jäst dör vid 10% alkoholhalt.
                    Ett annat riktmärke är att 10% socker ger ung. 10% alkoholhalt.

Bikarbonat för att höja pH
                    Välling för att ge protein (näring) till jästen.

På detta sätt kan man skippa jästen och istället behålla bottensatsen när man gör en ny omgång.

Kommentar

• mohlin
                      • January 2004
                      • 1487

Jag kör nästan exakt samma som Heeke, föutom att jag inte har bikarbonat (PH 7.8 direkt från kranen) och att jag använder jästnärsalt i stället för vällingpulver (samma syfte). Vanlig torrjäst håller 3 - 4 veckor hos mig.

Jag har ett litet innerfilter som reaktor och det "drar" liksom upp Co2:n från tvättflaskan, förmodar att det skapas ett litet undertryck. Använder jag inte innerfiltret tar det tusen år innan jag får nån CO2 i vattnet. Om jag ens får nån. Tycker att just trycket - totalt täta flaskor - är det svåraste med DIY CO2. Tror att det kan vara problemet hos många som tycker att det avstannar efter ett par dagar.

Kommentar

• heeke
                        • April 2003
                        • 5033

Har för mig att jästnärsalt är ammoniumsulfat el. liknande.
                        Igentligen vill man ha påde ammonium och protein.
                        Funderar själv på att skvätta i lite vanlig krukväxtgödning med kväve i ammoniumform.

Kommentar

• Jodahl
                          • March 2005
                          • 298

Ursprungligen postat av mohlin
                          Jag kör nästan exakt samma som Heeke, föutom att jag inte har bikarbonat (PH 7.8 direkt från kranen) och att jag använder jästnärsalt i stället för vällingpulver (samma syfte). Vanlig torrjäst håller 3 - 4 veckor hos mig.
                          Men pH:t på ursprungliga vattnet spelar väl mindre roll? Bikarbonatet förhindrar pH-sänkning under jäsprocessen. Oavsett om du har pH 8 eller 6 från början så blir det väldigt lågt under jäsningen om man inte tillsätter pH-höjande medel.

Ursprungligen postat av mohlin

Jag har ett litet innerfilter som reaktor och det "drar" liksom upp Co2:n från tvättflaskan, förmodar att det skapas ett litet undertryck. Använder jag inte innerfiltret tar det tusen år innan jag får nån CO2 i vattnet. Om jag ens får nån. Tycker att just trycket - totalt täta flaskor - är det svåraste med DIY CO2. Tror att det kan vara problemet hos många som tycker att det avstannar efter ett par dagar.
                          Själv tycker jag att det bubblar mer i slangen som mynnar i akvariet än vad det bubblar i tvättflaskan. Fråga mig inte hur. Innan provade jag att ha slangmynningen i botten av akvariet men då kom det aldrig några bubblor, mottrycket blev för högt. Nu har jag mynningen precis vid utblåset på innerfiltret (har en delström riktad neråt för att maximera upplösningen av CO2).
                          Upplever det som att backventilen kan krångla till det ibland.

Flaskorna tätar jag genom att linda plastfolie runt gängorna innan jag drar ihop det. Slanggenomföringarna verkar också täta, har testat med såpavatten.

...Johan...
                          220 liter växtsoppa.
                          Aquarelle 0,3 W/liter

Kommentar

• heeke
                            • April 2003
                            • 5033

Innan provade jag att ha slangmynningen i botten av akvariet men då kom det aldrig några bubblor, mottrycket blev för högt.
                            Det är nog här många går bet.
                            Genomföringarna i flaskorna håller inte tätt för trycket.
                            Själv har jag lyckats, peppar, peppar, med att hålla tätt även om utloppet är ca 50cm under ytan (60cm kar).
                            Mycket pga djupet som det tar minst ett dygn för min sats att komma igång. Det måste byggas upp tillräkligt med tryck först.
                            Min 5l dunk är rejält rund om man säger så. Tvättflaskan/bubbelräknaren funkar bättre under tryck eftersom den är avsedd att vara under tryck (1,5l PET)
                            Senast redigerad av heeke; 01 April 2005, 12:13.

Kommentar

• mohlin
                              • January 2004
                              • 1487

Jodahl

Det visste jag inte. Man lär sig de märkligaste saker när man har akvarie tydligen. Nå, eftersom min mäsk håller i 3-4 veckor så låter jag det vara som det är. Men det kanske kan påverka att vi har Kh på 13 och Gh på 19?

Det där med bubblet i tvättflaskan kontra akvariet har jag slutat försöka begripa.

Kommentar

Arbetssätt...