Grön hinna på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erland
    • June 2003
    • 410

    Grön hinna på ytan

    Jag har i två av mina akvarier haft en grön hinna på ytan sedan mitten av december. Jag är rätt säker på att hinnan består av någon slags alger, det är inte en fet hinna som det kan bli om man har för lite ytcirkulation. Vattnet i själva akvariet är precis lika klart som tidigare, så det är bara på själva ytan som hinnan finns. Det ser inte ut som att varken fiskarna eller växterna tar någon direkt skada av det utan problemet är mest att det ser så fult ut.

    Akvarierna på på 240 respektive 300 liter och innehåller en hel del växter. Hinnan uppstod exakt samtidigt i båda akvarierna. Jag har dock ytterligare ett 54 liters akvarium som det inte har bildats någon hinna på. Belysningen är tänd 11 timmar i ena akvariet och 10 timmar i det andra där jag provat sänka belysningstiden. Jag har ingen CO2 men göder varje vecka med TMG plus en lösning med santa marias salpeter. Jag byter ca 30 procent vatten varje vecka och brukar då också suga bort hinnan. Den brukar börja synas igen efter några dagar för sedan tillta fram till nästa vattenbyte.

    Jag har testat låta bli att göda helt och hållet nu i 4 veckor men det verkar inte göra någon skillnad så jag började sätta ned gödning igen vid förra vattenbytet men det gjorde inte heller någon skillnad.

    Jag har testat släcka lysröret en timme mitt på dagen i ena akvariet men det har inte heller gjort saken bättre.

    I det ena akvariet är det i princip inga alger i övrigt, i det andra så finns det en del grönalger på en av växterna.

    Är det någon som känner igen detta fenomen och har någon lösning på problemet ?

    Jag har hittat likande tidigare trådar här på zoopet där jag sett lösningar om att man bl.a. kan mörklägga akvariet totalt under några dagar. Finns det chans att detta löser problemet även på sikt eller kommer det bara vara en temporär lösning där problemet kommer att uppstå igen när man återgår till normal belysningstid ?

    Vad händer med växterna vid en eventuell mörkläggning under några dagar, klarar de det eller kommer de att dö på kuppen ?
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog
  • Dagge
    • December 2004
    • 188

    #2
    Jag lägger tidningspapper på ytan och tar seden upp papprena, då försvinner hinnan för mig. Den kommer visserligen tillbaka efter ett par dagar så någon permanent lösning har jag inte.
    Dagge
    Ampblog

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      Jag tyckte inte att det funkade med att bara lägga på tidningspapper för att suga upp den gröna hinnan, så jag tog hushållspapper och liksom "karade" ihop algerna. Var man konsekvent blev det bättre, men kom tillbaks efter ett tag i alla fall.
      Numer har det dock rättat till sig och "ytgrönskandet" har upphört, liksom algpåväxten på rutorna. Detta var i ett Malawikar helt utan växter.
      Har du tillfredställande biologisk filtrering och cirkulation?
      Vet inte heller varför det blir så där, men kanske det är något i biologin som är i obalans?
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Permanent lösning är strilrör på pumpen, genomluftning eller Black Molly. Alla bryter ytan och hinnan virvlar ner i vattnet och fastnar i filter eller blir uppäten. Hinna är sådant som kommer och går i ett akvarium, en del påstår att de aldrig får några hinnor, varken vita, gröna eller röda, men då har de antingen något som bryter ytan eller har det inte haft akvarium tillräckligt länge.

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5
          Jag tycker åxå det här med hinna är lite magiskt. Jag fick en hinna på vattenytan direkt efter ett 100%igt vattenbyte... Typ spola i och ur samtidigt under lååång tid !

          Har gjort det två gånger och varje gång så har scalererna satt igång att leka
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • erland
            • June 2003
            • 410

            #6
            Tack för alla svar hittills, fortsätt gärna komma med fler svar/teorier. Jag är alltså främst ut efter en mer permanent lösning, att plocka bort ytan en gång i veckan kan jag redan göra hyffsat smidigt genom att suga upp allt ytvatten vid vattenbytena. Jag har även provat tidiningspappermetoden men jag tycker det är enklare att få bort allt genom att suga bort allt ytvatten.

            Ursprungligen postat av dgqlof
            Permanent lösning är strilrör på pumpen, genomluftning eller Black Molly. Alla bryter ytan och hinnan virvlar ner i vattnet och fastnar i filter eller blir uppäten.
            Black molly skulle nog kunna vara en lösning i ena akvariet som endast innehåller mindre dorsigerus och flaggciklider, i det andra har jag dock en 10cm stor guldsömciklid som jag misstänker skulle kunna göra slut på eventuella black molly relativt fort. Han är redan rätt arg på övriga fiskar i akvariet som det är. Akvariet är att typen Juwel Rio som har ett inbyggt innefilter med några liters filtermassa, jag tror inte det är helt enkelt att montera ett strilrör på den pumpen. Juwel pumpen har dock ett insug även vid ytnivån så jag är lite tveksam om lösningen verkligen är att få ytan insugen i pumpen för det borde redan ske idag till viss del.

            Finns det några andra fiskar än black molly som är potentiella kandidater till att kunna äta upp ytan och även klara sig med en 10 cm guldsöm ?

            Angående alger på rutorna så är det i det ena akvariet nästan överhuvudtaget inga alger alls på rutorna, jag brukar behöva skrapa rutorna max 1 gång i månaden men ofta mer sällan än så också. I det andra är det lite mer så där brukar jag skapa rutorna kanske 1-2 gånger i månaden, jag tycker dock inte att det är någon större algtillväxt där heller utan ganska normalt.

            Det som jag själv tycker är lite egendomligt är att fenomenet kom exakt samtidigt i två helt separata akvarium, som jag ser det så är egentligen det enda gemensamma mellan dem det jag tillsätter vid vattenbytena, d.v.s. nytt vatten, gödning i form av TMG och salpeterlösning och lite aqutan vattenberedningsmedel.

            Men forsätt som sagt var gärna komma med ideer, alla teorier är välkommna oavsett om ni veriferat själv att de fungerar eller ej.
            Senast redigerad av erland; 11 February 2005, 00:34.
            Erland Isaksson
            Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
            Min Zoopet Blog

            Kommentar

            • erland
              • June 2003
              • 410

              #7
              Ursprungligen postat av dgqlof
              Permanent lösning är strilrör på pumpen, genomluftning eller Black Molly. Alla bryter ytan och hinnan virvlar ner i vattnet och fastnar i filter eller blir uppäten. Hinna är sådant som kommer och går i ett akvarium, en del påstår att de aldrig får några hinnor, varken vita, gröna eller röda, men då har de antingen något som bryter ytan eller har det inte haft akvarium tillräckligt länge.
              Tänkte bara meddela för intresserade att jag skaffade 4st black molly till ena akvariet i helgen och det blev stor succe. Några timmar efter att de de släppts ned i akvariet så hade de ätit upp den gröna hinnan på ytan så den inte längre syns. Jag tänkte testa flytta över black molly'na till andra akvariet senare i veckan så då blir det intressant att se om hinnan kommer tillbaka igen när det inte finns någon som äter upp den.

              Men hur det än gå så vill jag passa på att tacka för tipset dgqlof.
              Erland Isaksson
              Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
              Min Zoopet Blog

              Kommentar

              • erland
                • June 2003
                • 410

                #8
                Jag testade flytta över de 4 black mollyna till guldsömsakvariet idag. Det visade sig dock ganska snabbt att det inte skulle fungera p.g.a. guldsömscikliderna tyckte att de 4 små blackmollyna var väldigt intressanta, speciellt att jaga, så jag räddade black mollyna tillbaka till sällskapskaret innan de blivit alltför stressade.

                Är det någon som har något tips på någon lite större fisk som är bra på att äta upp alger på ytan ?
                Erland Isaksson
                Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                Min Zoopet Blog

                Kommentar

                • Z_Lawer
                  • September 2004
                  • 333

                  #9
                  Men varför ökar du inte ytcirkulationen? Det är ju den enklaste metoden mot ythinna om man inte har växter - det är bara att höja strilröret till ytan så att det skapar ordentlig virvarr på ytan. Har du växter så blir det lite problematiskt med ytcirkulationen - du kommer att vädra ut jäkla massa CO2.
                  Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                  Kommentar

                  • erland
                    • June 2003
                    • 410

                    #10
                    Akvariet är av typen Juwel med en fast pump så det är inte så flexibelt hur man kan styra utblåset, utblåsröret från pumpen är nu riktat så det gör så stor rörelse på ytan som möjligt. Det är ju i och för sig möjligt att det skulle gå att skaffa något tillsatsrör så man kan få röret att gå upp ovanförytan, just nu är det riktat snett uppåt så det rör om ytan ordentligt just där vattenstrålen träffar ytan och i närmaste området runt omkring.

                    Black molly fungerade perfekt i det andra akvariet med samma problem, ett dygn efter att jag släppte ned dem i akvariet så var algerna på ytan helt borta.
                    Erland Isaksson
                    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                    Min Zoopet Blog

                    Kommentar

                    • jsl
                      • February 2004
                      • 130

                      #11
                      Mycket bra tips, det där med black molly. Jag har länge försökt med olika metoder för att få bort min ytfilm av alger. Köpte några mollys och dagen efter var filmen borta. Hurra för biologisk bekämpning.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=200899
                      http://umea.akvarieforening.se

                      Kommentar

                      • erland
                        • June 2003
                        • 410

                        #12
                        Jag tänkte bara passa på att uppdatera denna tråd med information om hur jag löste problemet med den gröna ytan ifall det är fler som har samma problem. Efter att ha försökt hitta någon fisk som äter upp algerna på ytan och samtidigt klarar sig tillsammans med guldsömscikliderna så gav jag upp till slut. Jag kompletterade istället akvariet med en liten cirkulationspump. Pumpen är av sådan typ att man även kan koppla till en luftslang så den blåser ut vatten plus små bubblor.

                        En dag efter att jag satt ned cirkulationspumpen så var den gröna ytan helt borta. Jag har inte vågat testa stänga av pumpen ännu för att se om ytan återkommer men förhoppningsvis gör den inte det.
                        Erland Isaksson
                        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                        Min Zoopet Blog

                        Kommentar

                        Arbetssätt...