pris på CO2 Flaska

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • micke eklund
    • November 2002
    • 680

Södertörns brandtjänst i Tumba hjälper gärna till med Co2 flaskor för akvarier och pilsner om dom har någon inne för tillfället :-)

800 spänn för en mycket schysst tub på 6 kg som är lite lägre och knubbigare än dom vanliga gamla släckarna den är då provtryckt och godkänd ca 10 år framåt.

En påfyllning tar inte många minuter och för det ville han ha 125 kr sist jag var där.

Kommentar

• plizken
      • April 2004
      • 1293

Angående stigarröret så kan jag intyga att det går utmärkt för mig att låta det sitta kvar.

En 6kg släckare tömms på 10-15 sekunder vid ordinarie användningsområde och även då så lämnar ca 50% munstycket i gasform och resten är då kolsyresnö. När man reglerar ner flödet så mycket att en tub räcker 6-10 månader är dekompresionen så liten att det knappast blir kallt alls..

Jag har magnetventilen galvaniskt kopplad till regulatorn och då är värmen från magnetventilen nog för att få hela regulatorn varm, så någon dekompresionskyla är nog inte aktuell i sammanhanget.

Om du frågar en som fyller på tuber om stigarrörets vara eller inte vara så kommer du att få svaret att det måste bort och det säger han troligtvis med erfarenhet av kolsyreanläggningar för tex. läskedrycker där flödet är enormt mycket högre än vid växtakvaristik men ändå betydligt lägre än att man kan ösa på med fulla 55bar som är standard laddtryck för en kolsyresläckare.
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

• NE
        • January 2004
        • 1549

Jag har ingen egen erfarenhet, jag bara förmedlar vad som sagts till mig.

Men å andra sidan finns det ju ingen anledning att ha det kvar eller?

/Niklas
        /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• plizken
          • April 2004
          • 1293

Vid påfyllning så är det väl lika bra att ta bort det men det jag ville påvisa är att det är onödigt att tömma en tub bara för att ta bort det.. lika bra att använda det som finns. Det är lättare att köpa en med röret kvar än att jaga land och rike kring för en modifierad om man inte råkar snubbla över en färdigmoddad.
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

Arbetssätt...