Bygg billig doseringspump till växtgödning !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

Bygg billig doseringspump till växtgödning !

Hej!

Efter att ha gått och klurat en del på hur man skulle kunna bygga en billig doseringspump till flytande växtgödning så har jag kommit på en enkel och billig lösning.
    Konstruktionen kan pumpa flera vätskor samtidigt, och man kan ställa in mängden för varje vätska.

Är det nån som är nyfiken på mitt bygge så kan jag lägga ner lite energi på att rita och lägga ut ritningen på internet.

Urban
  • forsström
    • July 2004
    • 31

ja det vore kanon om du kunde göra det,, verkar vara en mycket bra idé.
    jag håller på och pytsar gödning med olika intervaller och det går sisådär.
    450 liter

Kommentar

• defdac
      • January 2002
      • 12751

Ja det låter ju fenomenalt. Just det med att den klarar olika vätskor är ju lite av en kill-app för oss som inte vill blanda mikro och fosfat i samma balja.
      http://www.defblog.se

Kommentar

• urbanandersson
        • January 2003
        • 965

Hej!

Ni kan kanske ge mig en liten hint om hur mycket vätska man ska ha per dygn. jag misstänker att det rör sig om milliliter om man använder tmg. och kanske deciliter om man använder pmdd.
        Det är lättare att sätta ihop nåt som passar alla om man har ungefärliga siffror.

Jag har testat lite och har handlat prylar. det kommer nog en ritning i eftermiddag.

Urban

Kommentar

• defdac
          • January 2002
          • 12751

Med PMDD så blandar du själv så där kan du få vilken doseringsstyrka du vill.

Men ja. Runt någon/några ml per dygn tror jag blir bra.

Kommentar

• urbanandersson
            • January 2003
            • 965

Hej!

Här är första testet:
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438
            Välj arkiv/ doseringspump

Nån som vet var som finns bakventiler till syreslang som är absolut täta. projektet behöver dom. nu har jag med kula, men nån typ av läppventil måste vara bättre.

Urban

Kommentar

• Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

Kan bara säga en sak, imponerande! Det är så häftigt med alla kluriga, billiga saker som ni uppfinnare hittar på. Synd att du inte hann få med detta till tekniktävlingen!
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

Kommentar

• defdac
                • January 2002
                • 12751

Brutalt.

Jag undrade hur sjutton du skulle lösa självregleringen när en timer är ganska oexakt. Smart att den får stå och pumpa bäst den vill typ i en kvart och sedan när den slutar så sjunker "bälgen" ihop och doserar exakt antal milliliter beroende på hur stoppremmen är satt.

Ang. helt täta backventiler så fick jag med en stor svart backventil till mitt JBL-CO2-proflora-set som det stod "Ford" på. Denna var inte gjort med en kula utan någon form av ganska trögt membran, det var t om svårt att blåsa luft genom den åt rätt håll.

Med andra ord en hint att kolla inom ett annat område än det akvaristiska.

Kommentar

• ToxicWaste
                  • June 2004
                  • 25

Bara en tanke, hur skulle en snabbventil till cyckelhjul fungera?
                  Ska du ha hund!?! Ja då lär ju jag få skaffa ett akvarium till!

Kommentar

• urbanandersson
                    • January 2003
                    • 965

Hej!

Bara en tanke, hur skulle en snabbventil till cyckelhjul fungera?
                    Jag ska gå till cyckelhandlaren en dag och kolla. mycket möjligt att dom är helt perfekta. Orkar man suga luft genom en sån med munnen?

Urban

Kommentar

• ToxicWaste
                      • June 2004
                      • 25

Jag har faktiskt ingen aning, det var bara det första som dök upp i huvudet när jag hörde backventil. Har långt till jobbet inatt så jag vill inte lufta cyckeln och testa!
                      Ska du ha hund!?! Ja då lär ju jag få skaffa ett akvarium till!

Kommentar

• Barr
                        • July 2004
                        • 194

Truddilu, här kommer jag.

Styrenhet: http://home.tiscali.se/alexlind/styrkrets.jpg
                        Det var länge sedan jag höll på med elektronik (hur långt tillbaka man nu kan gå när man fortfarande är tonåring )och brydde mig inte ens då om att lära mig saker ordentligt. Så saker är med säkerhet inte som de ska men pricnipen står nog klart för dom flesta med erfarenhet. (Jag ska senare höra mig för bland de kunniga och be dom om support).

Timern är en vanlig väggkontaktstimer, dess okänslighet gör inget. Det den gör är att när den slås på så flyter strömen genom relät och laddar upp en kondensator samtidigt som relät slår ifrån kopplingen till resten av kretsen så att ingen ström går igenom den.

När timern stänger av så kopplar relät ihop den uppladdade kondensatorn med potentiometern och dennas krets. Det går nu en ström genom potentiometern och transistorn. Detta resulterar i att nästa relä aktiveras genom att ström tillåts flyta genom transistorn. (Är väldigt osäker på transistorn koppling, men i princip). Då sätts en motor igång och går på tills strömmen i den första kondensatorn tar slut, vilket man ställer in med potentiometern.

Alltså, när det fungerar, en väldigt exakt drivning av motorn och väldigt enkel att koppla ihop, bara man klurar ut vilka värden man ska använda.

Så matningsenheten: http://home.tiscali.se/alexlind/matningsenhet.jpg

Det guldiga är alltså motorn och på axeln har man klistrat fast en mutter av lämplig storlek. Man limmar sedan fast ett rör över muttern och limmar i andra sidan fast ytterligare en eller ett par muttrar. Man tar sedan en gängstång(heter det så?) och skruvar in den i röret. Man förhindrar sedan gängstången att vrida sig genom att fästa en tvärgående axel, som man låter gå i spår, enklast i trä. Detta kan man göra lite hur som helst så jag bryr mig inte att illustrera det.

Har man en lämplig motor så har man nu en anordning som vid till och fråkoppling med timer skjuter ut en stång lika långt varje gång. Sedan är det bara att sätta dit en spruta i andra änden. Har man en stor sådan kan man ladda maskinen och låta den stå ett bra tag.

Man kan också bygga vidare så att man "förgrenar" gängstången så att den kan trycka på flera sprutor samtidigt, och sedan variera tjockleken på sprutorna. Då får man den att dosera flera olika ämnen med olika mängd.

Uppskattad kostnad: Styrkretsen inte mycket mer än 50-75 kr. Plus en timer, en 50-lapp på öb el. classe? Matningsenheten går på motorns kostnad, räkna med minst 200 och uppåt, plus en tia för det andra kanske.

Tack för mig. :-)

Kommentar

• urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

Hej!

Tack för era positiva reflektioner.

jag har testat en venil till bilhjul. Men den är för stark för att öppna av vacum. Jag har bara ca 1 bar tryck och vacum på denna sidan.
                          Så nya tips på magnetventil som är liten och som behöver ca 0,1 bar att öppna hade varit kanon.

Nån som vet hur mycket 1.4 psi är i bar?
                          det står 1100c.c./min, 1,4 psi på min pump. så flödet friblåsande är 1,1 liter/minut men hur mycket är det maximala trycket?

Jag har för övrigt en lite snyggare och smidigare utveckling av min bälgpump i huvudet. Får se efter jag har hittat backventiler.

Till barr:
                          elchemat stämmer inte till 100 %, men jag är nog lika dålig som du och måste testa. tanken är mycket god. jag har skrivit ut det för att inte förlora det.
                          gängad stång finns och är väldigt billig på byggmarknaden. sen finns det nåt som heter långmutter som är en mutter som är kanske 5 cm lång som hade varit bra här.
                          Det gäller bara att hitta på nåt sätt att bygga det hela så det blir praktiskt billigt och gärna snyggt.

Urban

Kommentar

• urbanandersson
                            • January 2003
                            • 965

Hej!

Nu har jag byggt en pump som fungerar bra och som inte kostar så mycket och är väldigt lätt att plocka ihop:
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438
                            Välj arkiv/doseringspump

Urban

Kommentar

• urbanandersson
                              • January 2003
                              • 965

Hej!

Pump 3 är klar och finns på zoonen.
                              Texten blev grötig men ni kan ju alltid fråga.

Urban

Kommentar

Arbetssätt...