Baksug i mäskflaskan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Abbe
    • April 2004
    • 60

Baksug i mäskflaskan

Har precis gjort en mäskannording enl det här tipset http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=35 som jag sedan placerade i skåpet under akvariumet. När jag skulle kolla om det hade börjat bubbla efter ca 1,5 timme så började det rinna ner vatten i flaskorna. Det slutade med att jag blev tvungen att slita upp reaktorn ur akvariet innan flaskorna blev fulla.
    Vad beror det på att det blir baksug?
    Måste flaskorna stå ovanför akvariumet?
    Man undrar vad som hade hänt om jag inte hade upptäckt det.
  • matzen
    • February 2004
    • 608

Om du vill undvika att det händer igen så finns det två lösningar. Antingen har du flaskorna ovanför akvariet eller så skaffar du dig en backventil kostar ca 30 kronor och finns hos alla akvariehandlare.
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question

Kommentar

• Abbe
      • April 2004
      • 60

Tack för tipset!
      Är det vanligt att det här händer? Jag har inte läst om det tidigare. En liten varning hade varit på sin plats där man får såna tips på egentillverkad mäskannordning.

Kommentar

• dgqlof
        • November 2003
        • 1344

Att det händer när du startar beror på att luften i flaskorna är varmare än omgivningen, när den svalnar drar den ihop sig och suger då in vatten så att häverten startar.

Det kan även hända vid stora temperaturändringar i rummet eller om du flyttar flaskorna och då klämmer oförsiktigt.

Sedan när det är totalt utjäst händer det igen, denna gången beror det på att gasen i slang och flaska är nästan ren CO2. Den är löslig i vatten så efter hand kommer gasen som finns i slangen att lösas i vattnet och vattnet sugas upp som ersättare för gasen. Men detta händer inte förrän efter mer än en månad.

Kommentar

• dgqlof
          • November 2003
          • 1344

Jag kan tillägga att jag kör utan backventil, det är lätt att undvika baksug om man bara förstår varför.

Kommentar

• Abbe
            • April 2004
            • 60

Ursprungligen skickat av dgqlof
            Att det händer när du startar beror på att luften i flaskorna är varmare än omgivningen, när den svalnar drar den ihop sig och suger då in vatten så att häverten startar.

Det kan även hända vid stora temperaturändringar i rummet eller om du flyttar flaskorna och då klämmer oförsiktigt.

Sedan när det är totalt utjäst händer det igen, denna gången beror det på att gasen i slang och flaska är nästan ren CO2. Den är löslig i vatten så efter hand kommer gasen som finns i slangen att lösas i vattnet och vattnet sugas upp som ersättare för gasen. Men detta händer inte förrän efter mer än en månad.
            Man lär sig alltid något nytt här på Zoopet.

Kommentar

• Rebecka
              • September 2003
              • 561

somliga fick ju reäla vattenskador pga. Mäskgödning...
              Vågar inte starta igen, väntar tills jag hittar en brandtub istället...
              http://underwatergarden.blogspot.com

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

Kommentar

• PatrikMalmo

Spontant skulle jag säga att det med att luften var varmare i dunken skapade själva suget, ebligt den förklaringen som gavs ovan. Ville bara tillägga att när det gäller slangar av små diametrar i akvariet, så är det alltid en bra idé med en backventil. Kapillärkraften kommer att göra att vattnet börjar vandra upp i slangen om pump/mäsk/whatever slutar pressa ner något i karet. Utan kapillärkraften skulle t ex inte våra tjusiga träd kunna dra upp vatten 30 meter i luften till toppen. Går lätt att testa genom att sätta ett sugrör av den smala sorten i ett glas med vatten en stund. Vattnet kommer att vandra uppåt i sugröret!!

Jag har annars kört med mäskmetoden i flera år utan detta problem. Gäller att vara mycket noga med att allt är tätt. Har backventil på slangen (testa den noga innan du sätter den på slangen, har den legat ett tag hemma kan den becka igen) och en femlitersdunk till mäsken (karet är på 140 liter).

Hilsen!

Kommentar

Arbetssätt...